Indonezyjska Marynarka Wojenna zwodowała kolejne OPV

Indonezyjska Marynarka Wojenna (TNI AL) kontynuuje intensywną modernizację swojej floty, wodując dwa nowe oceaniczne okręty patrolowe (Offshore Patrol Vessel – OPV), KRI Raja Haji Fisabilillah (391) oraz KRI Lukas Rumkorem (392). Uroczystości związane z wodowaniem miały miejsce w stoczni PT Daya Radar Utama w prowincji Lampung, odpowiednio 18 i 20 września.
W artykule
Nowoczesna platforma OPV o zwiększonym zasięgu działań
Oba OPV, KRI Raja Haji Fisabilillah i KRI Lukas Rumkorem, o długości 98 metrów i szerokości 13,5 metra, zostały zbudowane przez indonezyjską stocznię PT Daya Radar Utama. Okręty osiągają maksymalną prędkość 28 węzłów oraz prędkość marszową 20 węzłów. Wyposażone w armaty Leonardo kal. 76 mm i 40 mm oraz zdalnie sterowane wieże Sentinel 20 firmy Escribano z działkami Oerlikon kal. 20 mm, stanowią kluczowe ogniwo w systemie obrony przed zagrożeniami asymetrycznymi.
Ponadto okręty są wyposażone w wyrzutnie rakiet przeciwokrętowych Roketsan oraz torpedy, co umożliwia im prowadzenie działań bojowych w zakresie obrony przeciwlotniczej, przeciwokrętowej i podwodnej. Dodatkowo, system wystrzeliwania wabików Terma zapewnia dodatkową ochronę przed zagrożeniami na morzu. Po pełnej integracji systemów bojowych, jednostki te będą mogły pełnić funkcje lekkich fregat, znacznie zwiększając potencjał bojowy indonezyjskiej marynarki.
Systemy walki elektronicznej i zdolności niczym lekkie fregaty
Warto podkreślić, że oba okręty patrolowe są zdolne do prowadzenia zaawansowanej walki elektronicznej, co zapewnia im przewagę w zakresie zakłócania, dezinformacji i ochrony przed wrogimi systemami naprowadzania. To nowoczesne rozwiązanie technologiczne pozwala na szerokie zastosowanie okrętów w różnorodnych scenariuszach operacyjnych, począwszy od ochrony kluczowych szlaków morskich, aż po zabezpieczenie morskich zasobów naturalnych.
Szef sztabu indonezyjskiej marynarki wojennej, admirał Muhammad Ali, potwierdził, że po pełnej integracji systemów uzbrojenia, oba OPV będą posiadać zdolności bojowe porównywalne do lekkich fregat. Dzięki systemom czujników zdolnych do wykrywania celów nawodnych, podwodnych i powietrznych, okręty te będą stanowić istotny element strategicznej obrony morskiej Indonezji.
TNI AL na drodze do samowystarczalności w budowie okrętów
Budowa KRI Raja Haji Fisabilillah oraz KRI Lukas Rumkorem jest istotnym krokiem w realizacji strategii TNI AL, której celem jest zwiększenie udziału lokalnych stoczni w produkcji jednostek dla sił morskich. Indonezyjska marynarka wojenna stawia na rozwój krajowego przemysłu stoczniowego, co odzwierciedla rosnącą samowystarczalność tego państwa w produkcji zaawansowanych technologicznie platform morskich.

Zarówno Ministerstwo Obrony, jak i dowództwo marynarki wojennej wielokrotnie podkreślały, że strategiczne inwestycje w rozwój rodzimych stoczni mają na celu nie tylko modernizację floty, ale także budowanie zdolności obronnych w oparciu o lokalne zasoby i technologie. To także reakcja na globalne zmiany geopolityczne, które wymuszają na Indonezji poszukiwanie nowych dróg do zwiększenia niezależności militarnej.
Nowe jednostki we flocie TNI AL: wzmacnianie potencjału operacyjnego
Obok nowych OPV, w tym roku marynarka wojenna Indonezji przyjęła do służby dwie nowe jednostki patrolowe typu PC-40 – KRI Butana (878) oraz KRI Selar (879), a także tankowiec typu Tarakan – KRI Balongan (908). Każda z tych jednostek ma kluczowe znaczenie dla elastyczności operacyjnej TNI AL, oferując wsparcie zarówno w operacjach bojowych, jak i logistycznych.
PC-40, o długości 45,5 metra, mogą osiągać prędkość maksymalną 24 węzłów, co pozwala na szybkie interwencje w sytuacjach kryzysowych. Z kolei KRI Balongan, o imponujących możliwościach transportowych, pełni kluczową rolę w zapewnieniu ciągłości operacji logistycznych na morzu, transportując zarówno paliwo, jak i żywność dla innych jednostek floty.
Wodowanie nowych OPV oraz innych jednostek dla TNI AL jest wyraźnym sygnałem, że Indonezja z determinacją dąży do umocnienia swojej pozycji jako regionalnego lidera w dziedzinie bezpieczeństwa morskiego. Wspierając rozwój lokalnych stoczni i inwestując w nowoczesne technologie wojskowe, kraj ten zwiększa swoje zdolności do reagowania na zmieniające się zagrożenia w regionie, jednocześnie wzmacniając swoje strategiczne bezpieczeństwo morskie.
Nowe OPV, KRI Raja Haji Fisabilillah (391) i KRI Lukas Rumkorem (392), znacząco zwiększą elastyczność operacyjną floty Indonezyjskiej Marynarki Wojennej (TNI AL), stanowiąc jednocześnie dowód na postęp technologiczny kraju w budowie nowoczesnych okrętów wojennych. Obecnie obie jednostki są w trakcie prac wykończeniowych, które obejmują instalację systemów uzbrojenia oraz czujników. Całość procesu zakończy się testami morskimi, które zaplanowano na początek 2025 roku. Wprowadzenie tych okrętów do służby jest przewidywane na drugą połowę 2025 roku, kiedy to jednostki będą w pełni gotowe do działań bojowych, w tym do prowadzenia zaawansowanej walki elektronicznej oraz misji patrolowych na wodach wokół Indonezji.
Źródło: Naval News

-
Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.
W artykule
Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej
Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.
Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.
Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym
Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.
Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.











