Innowacyjny system Głuptak prezentowany podczas MSPO 2023

Politechnika Gdańska we współpracy z Polską Grupą Zbrojeniową S.A. oraz spółkami zależnymi prezentuje na targach MSPO 2023 nowatorski pojazd Głuptak, który na okrętach typu Kormoran współdziała z systemem SCOT. Stoisko C4 w hali C (PGZ) w Kielcach staje się centrum uwagi branży obronnej morskiej.
W wyniku owocnej współpracy Politechniki Gdańskiej z Polską Grupą Zbrojeniową S.A. oraz jej spółkami zależnymi – OBR CTM S.A. oraz PGZ Stocznia Wojenna, Centrum Technologii Bezpieczeństwa i Obronności Politechniki Gdańskiej dumnie prezentuje na stoisku C4 podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2023 innowacyjny pojazd o nazwie Głuptak. Ten zaawansowany pojazd na okrętach typu Kormoran współpracuje bezbłędnie z systemem SCOT. Warto również zwrócić uwagę na konsole operatora wyprodukowane przez OBR CTM S.A., które są kluczowe dla obsługi pojazdu na wspomnianych okrętach.
Kluczowym składnikiem systemu OPM Głuptak są unikalne podwodne drony. Zostały one zaprojektowane tak, aby skutecznie wykrywać i neutralizować zagrożenia w głębinach morskich. Są w stanie lokalizować nie tylko obiekty znajdujące się na powierzchni dna, ale także te ukryte czy zasypane. Działa efektywnie w zakresie głębokości od 5 do 200 metrów.
Każdy dron, sterowany zdalnie, ma długość zbliżoną do 1,5 metra. Jego ruch jest napędzany przez kompaktowe silniki elektryczne, które poruszają niewielkimi śrubami. Wyposażony jest również w niewielki ładunek wybuchowy, który ma za zadanie neutralizować wykryte miny, co niestety wiąże się z jednorazowym użyciem drona.
System Głuptak cieszy się rosnącym zainteresowaniem przedstawicieli krajowego oraz międzynarodowego przemysłu zbrojeniowego i Marynarki Wojennej. Zachęcamy do zapoznania się ze wszystkimi dostępnymi szczegółami projektu odwiedzając stoisko w hali C (PGZ) podczas targów w Kielcach. To świetna okazja, aby bliżej zapoznać się z nowoczesnymi rozwiązaniami w dziedzinie technologii obronnej morskiej.
Autor: Mariusz Dasiewicz

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











