Innowacyjny system Głuptak prezentowany podczas MSPO 2023

Politechnika Gdańska we współpracy z Polską Grupą Zbrojeniową S.A. oraz spółkami zależnymi prezentuje na targach MSPO 2023 nowatorski pojazd Głuptak, który na okrętach typu Kormoran współdziała z systemem SCOT. Stoisko C4 w hali C (PGZ) w Kielcach staje się centrum uwagi branży obronnej morskiej.
W wyniku owocnej współpracy Politechniki Gdańskiej z Polską Grupą Zbrojeniową S.A. oraz jej spółkami zależnymi – OBR CTM S.A. oraz PGZ Stocznia Wojenna, Centrum Technologii Bezpieczeństwa i Obronności Politechniki Gdańskiej dumnie prezentuje na stoisku C4 podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2023 innowacyjny pojazd o nazwie Głuptak. Ten zaawansowany pojazd na okrętach typu Kormoran współpracuje bezbłędnie z systemem SCOT. Warto również zwrócić uwagę na konsole operatora wyprodukowane przez OBR CTM S.A., które są kluczowe dla obsługi pojazdu na wspomnianych okrętach.
Kluczowym składnikiem systemu OPM Głuptak są unikalne podwodne drony. Zostały one zaprojektowane tak, aby skutecznie wykrywać i neutralizować zagrożenia w głębinach morskich. Są w stanie lokalizować nie tylko obiekty znajdujące się na powierzchni dna, ale także te ukryte czy zasypane. Działa efektywnie w zakresie głębokości od 5 do 200 metrów.
Każdy dron, sterowany zdalnie, ma długość zbliżoną do 1,5 metra. Jego ruch jest napędzany przez kompaktowe silniki elektryczne, które poruszają niewielkimi śrubami. Wyposażony jest również w niewielki ładunek wybuchowy, który ma za zadanie neutralizować wykryte miny, co niestety wiąże się z jednorazowym użyciem drona.
System Głuptak cieszy się rosnącym zainteresowaniem przedstawicieli krajowego oraz międzynarodowego przemysłu zbrojeniowego i Marynarki Wojennej. Zachęcamy do zapoznania się ze wszystkimi dostępnymi szczegółami projektu odwiedzając stoisko w hali C (PGZ) podczas targów w Kielcach. To świetna okazja, aby bliżej zapoznać się z nowoczesnymi rozwiązaniami w dziedzinie technologii obronnej morskiej.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika

PGZ Stocznia Wojenna podpisała z James Fisher and Sons PLC (JFD) umowę na dostawę i integrację zaawansowanego systemu nurkowania saturacyjnego i ratownictwa okrętów podwodnych dla budowanego okrętu ratowniczego pk. Ratownik.
W artykule
Umowa PGZ Stoczni Wojennej z JFD
Kontrakt obejmuje dostawę i integrację klasyfikowanego kompleksu komór hiperbarycznych wraz z systemem podtrzymywania życia. Ratownik zostanie w pełni dostosowany do współpracy z NATO Submarine Rescue System (NSRS) – rozwiązania zarządzanego przez JFD od 2015 roku w imieniu marynarek wojennych Wielkiej Brytanii, Francji i Norwegii.

Fot. JFD Brytyjska firma przygotowała w 2019 roku studium przedprojektowe oraz ocenę wykonalności integracji systemu. W trakcie budowy wykorzysta doświadczenie zdobyte przy realizacji systemów nurkowania saturacyjnego stosowanych przez państwa NATO.
Rola JFD i PGZ Stoczni Wojennej
Rob Hales, szef działu obronnego James Fisher, podkreślił, że współpraca z polską stocznią umożliwi połączenie jej kompetencji w budowie okrętów z wiedzą JFD w zakresie ratownictwa podwodnego i systemów hiperbarycznych. Jego zdaniem projekt wzmocni polskie możliwości operacyjne, w tym ochronę infrastruktury podmorskiej.
Prezes PGZ Stoczni Wojennej, Marcin Ryngwelski, zwrócił uwagę, że Ratownik zapewni Marynarce Wojennej RP zdolności niezbędne do prowadzenia działań ratowniczych na Bałtyku oraz zabezpieczania instalacji podwodnych. Podkreślił również znaczenie współpracy z JFD dla zachowania interoperacyjności zgodnej ze standardami NATO.
Wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Jan Grabowski, wskazał, że podpisanie kontraktu dotyczy systemu o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa załóg i prowadzenia operacji na morzu.
Ratownik – polskie zdolności ratownictwa podwodnego i znaczenie umowy
Okręt będzie jedną z największych jednostek w historii polskiego ratownictwa morskiego. Przy długości 96 metrów i wyporności 6500 ton zapewni możliwość ratowania załóg okrętów podwodnych oraz prowadzenia działań związanych z ochroną podmorskiej infrastruktury energetycznej.
Przekazanie okrętu Marynarce Wojennej RP przewidziane jest na koniec 2029 roku.
Integracja systemu JFD stanowi kolejny etap rozbudowy krajowego potencjału w zakresie działań na dużych głębokościach. Zapewni to prowadzenie operacji ratowniczych zgodnych ze standardami sojuszniczymi oraz zwiększy bezpieczeństwo przyszłych okrętów podwodnych i infrastruktury podmorskiej, która ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania naszego państwa.
Zródło: PGZ Stocznia Wojenna











