Jacek Dubicki nowym wiceprezesem ds. handlowych w Porcie Gdańskim Eksploatacja

Jacek Dubicki został członkiem zarządu Portu Gdańskiego Eksploatacji S.A. Stanowisko obejmie z dniem 2 września. To doświadczony menadżer pracujący w gospodarce morskiej od ponad 35 lat, z czego w większości w portach morskich Zatoki Gdańskiej. Spółkę PGE zna od podszewki – w latach 2017-18 pełnił w niej funkcję dyrektora ds. handlu i rozwoju.
Port Gdański Eksploatacja to spółka z grupy kapitałowej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. Największy i najbardziej uniwersalny operator przeładunkowy w gdańskim porcie. Dysponuje 8 nabrzeżami w Porcie Wewnętrznym o łącznej długości eksploatacyjnej 5 km. W 2023 r. PGE przeładował ponad 6 mln ton towarów (węgiel i koks, stal i wyroby stalowe, złom, konstrukcje, maszyny, samochody, nawozy). Od kilku lat jest w ciągłym procesie inwestycyjnym. Inwestuje w suprastrukturę – w nowoczesny i wydajny sprzęt, a co za tym idzie zwiększa swoje moce przeładunkowe.
Nowy wiceprezes ma ściśle branżowe wykształcenie. Jest absolwentem Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku Ekonomia Transportu, Transport Morski. Ukończył studia podyplomowe dla magistrów i inżynierów branży portowej i żeglugowej (University of Delaware w USA, Singapore Port Institute, Francuski Instytut Zarządzania), ma też dyplom MBA (University of Strathclyde w Glasgow, Gdańska Fundacja Kształcenia Menedżerów).
Jacek Dubicki zna porty morskie jak własną kieszeń. Na początku swojej drogi zawodowej związał się z Portem Gdańsk (wówczas pod nazwą Morski Port Handlowy Gdańsk S.A.). Przeszedł przez różne stanowiska, od ekspedytora, dysponent elewatora, gospodarza statku, przez kierownika Działu Ekonomicznego, Działu Przeładunkowo-Składowego Kontenerów, aż po pełnomocnika zarządu ds. handlowych. W spółce Siarkopol Gdańsk pełnił funkcję Głównego Spedytora. Pracował w BTC – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym Gdynia – gdzie był prezesem zarządu, a także w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia, gdzie m.in. koordynował budowę Terminalu Ro-Ro.
Przez wiele lat był też prezesem Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia (obecnie OT Port Gdynia). Ostatnio pełnił funkcję dyrektora zarządzającego w spółce NTA, która specjalizuje się w przeładunkach portowych i magazynowych oraz transporcie ładunków sektora przemysłu drzewnego, drobnicy zjednostkowanej i chemii w kontenerach. Równolegle był prezesem Terminalu Drobnicowego Westerplatte, spółki-córki NTA. Jest członkiem zarządu reaktywowanej Rady Interesantów Portu Gdańsk.
Konkurs na stanowisko prezesa Portu Gdańskiego Eksploatacji nie został rozstrzygnięty.
Źródło: Port Gdańsk

Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu.
W artykule
W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.
Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego
Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Program Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.
Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Podstawowe parametry fregat Miecznik
Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.
Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna













