Jak ochrona oceanów wpływa na przyszłość turystyki morskiej [ANALIZA]

Niezastąpiona rola oceanów w rozwoju turystyki morskiej zobowiązuje branżę do szczególnej troski o ich stan. Działania na rzecz ochrony morskiej bioróżnorodności i ograniczania zanieczyszczeń przekształcają się z zobowiązań moralnych w ekonomiczną konieczność, kluczową dla zapewnienia ciągłości i prosperity sektora turystycznego.

Turystyka morska: Między rozwojem gospodarczym a ochroną ekosystemów

Turystyka morska, opierając się na niezachwianej równowadze ekosystemów morskich, stanowi kluczowy element gospodarek wielu regionów. Oceany i morza, będące areną dla aktywności takich jak głębinowe nurkowanie, snorkeling, czy też obserwacja morskich ssaków, przyczynia się do generowania istotnych przychodów dla lokalnych społeczności oraz wzbogaca paletę doświadczeń dla turystów. Sukces tych przedsięwzięć zależy od zachowania bogactwa życia w wodach morskich oraz ich zdolności do regulacji klimatu poprzez absorpcję dwutlenku węgla i nadmiaru ciepła.

Zmiany klimatyczne, manifestujące się ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi, wywierają istotny wpływ na sektor turystyczny. W ubiegłym roku, podczas miesięcy letnich, intensywne fale upałów oraz pożary lasów znacząco zakłóciły działalność turystyczną, prowadząc do poważnych skutków gospodarczych i społecznych.

Rozwój turystyki morskiej, choć kluczowy dla wielu regionów, rodzi poważne wyzwania dla ekosystemów morskich. Rozbudowa obiektów turystycznych wzdłuż linii brzegowych, wzmożony ruch transportowy, zarówno lotniczy, jak i morski, oraz narastająca produkcja odpadów plastikowych negatywnie oddziałują na środowisko morskie, zagrażając jego bioróżnorodności i czystości.

Niemniej jednak, z najnowszych badań przeprowadzonych przez One Ocean Foundation wynika, że wciąż mała część przedsiębiorstw działających w sektorze turystyki morskiej ma świadomość wpływu swojej działalności na morskie ekosystemy. Tylko niewielki procent firm zdaje sobie sprawę z presji, jaką ich działania wywierają na różnorodność biologiczną oraz czystość wód morskich.

Przeformułowanie w ten sposób podkreśla znaczenie turystyki morskiej dla gospodarki oraz jej wpływ na środowisko naturalne, jednocześnie wskazując na potrzebę zrównoważonego rozwoju i ochrony morskich ekosystemów dla przyszłych pokoleń.

Wyzwania i odpowiedzialność branży turystycznej

Badanie przeprowadzone przez Bank Światowy w 2021 roku wykazało, że każdy dolar zainwestowany przez sektor publiczny w ochronę przyrody i rozwój turystyki opartej na wartościach ekologicznych może przynieść co najmniej sześciokrotny zwrot. Turystyka w obszarach chronionych nie tylko napędza wzrost gospodarczy, ale również przynosi znaczące korzyści finansowe.

Morskie obszary chronione (MPA), jako przestrzenie promujące turystykę bliską naturze, stają się dynamicznie rozwijającym się sektorem, przewidywanym do osiągnięcia dochodów na poziomie 665 miliardów dolarów rocznie do 2030 roku. Z tego względu, inwestycje w ochronę i renowację ekosystemów morskich stają się kluczowym zainteresowaniem zarówno dla władz państwowych, jak i przedsiębiorców.

Przykładowo, renomowana sieć hoteli Six Senses przyczyniła się do ochrony ekologicznie cennych obszarów, takich jak rafy koralowe, lasy namorzynowe i łąki trawy morskiej na atolu Laamu na Malediwach, ustanawiając je jako MPA. Te działania nie tylko podkreślają naturalne piękno regionu, ale także przyczyniają się do walki ze zmianami klimatycznymi i zapewniają ochronę linii brzegowej.

Neil Jacobs, dyrektor generalny Six Senses i członek Global Future Council on Sustainable Tourism przy Światowym Forum Ekonomicznym, podkreśla, że działania na rzecz zrównoważonego rozwoju nie ograniczają się jedynie do obszaru hotelu, ale mają szerszy wymiar, wykraczający poza jego granice.

Dobrostan i utrzymanie społeczności przybrzeżnych są nierozerwalnie związane ze stanem oceanów i linii brzegowej. Dlatego też, ustanowienie MPA oraz inicjatywy na rzecz ochrony i przywracania lasów namorzynowych, które m.in. stanowią barierę ochronną przed skutkami zmian klimatu i zapewniają ochronę przed powodziami, są fundamentalne dla zwiększenia odporności lokalnych wspólnot.

Firmy działające w branży turystycznej mogą również pośrednio wspierać ochronę morskich ekosystemów, inwestując w innowacje i technologie, które przyczyniają się do poprawy kondycji oceanów, takie jak inicjatywa UpLink Ocean, wspierana przez Iberostar Group i Marriott International, pokazując, że zaangażowanie w ochronę środowiska naturalnego może iść w parze z rozwojem sektora turystycznego.

Zrównoważona przyszłość oceanów: Krok naprzód w ochronie i zarządzaniu morskimi ekosystemami

W mijającym roku świadkami byliśmy znaczących kroków naprzód na ścieżce ku zrównoważonej gospodarce oceanami, realizowanej na arenie międzynarodowej. Wydarzenia te obejmowały zarówno podjęcie zobowiązań w ramach globalnych inicjatyw na rzecz różnorodności biologicznej, jak te z Kunming-Montreal, mające na celu ochronę 30% powierzchni oceanów do roku 2030, jak i ratyfikację Traktatu o pełnym morzu, który zakłada regulację akwenów międzynarodowych znajdujących się poza jurysdykcjami narodowymi. Szczególną uwagę zwrócono również na postępy w negocjacjach dotyczących nowego traktatu o tworzywach sztucznych.

W tym kontekście, przedsiębiorstwa uzależnione od zasobów i usług oferowanych przez oceany, stają przed koniecznością adaptacji do nowych warunków. To wymaga odejścia od eksploatacyjnego modelu działania, traktującego morza jako niewyczerpane źródło zasobów i miejsce składowania odpadów, na rzecz podejścia regeneracyjnego, które stawia na pierwszym miejscu zdrowie i odporność ekosystemów morskich.

Inwestycje w turystykę przybrzeżną, takie jak rozwój hoteli, kurortów i atrakcji turystycznych, coraz częściej bazują na rozwiązaniach zgodnych z naturą, unikając twardych interwencji inżynieryjnych. Takie podejście jest odpowiedzią na rosnące zagrożenie związane ze zmianami klimatycznymi i wzrostem poziomu mórz, które stawiają pod znakiem zapytania przyszłość infrastruktury przybrzeżnej.

Jednocześnie, coraz więcej obiektów turystycznych zmierza do minimalizacji swojego śladu ekologicznego poprzez ograniczenie zużycia plastiku i promowanie opakowań wielokrotnego użytku lub biodegradowalnych. Takie działania nie tylko przyczyniają się do ochrony środowiska, ale mogą również generować oszczędności poprzez zmniejszenie ilości odpadów wymagających utylizacji.

Na obszarach, gdzie dostęp do czystej wody pitnej jest ograniczony, niektóre placówki turystyczne wprowadzają innowacyjne rozwiązania w zakresie oczyszczania wody, uniezależniając się od dostaw wody butelkowanej. Przykładem takiej inicjatywy jest projekt Transforming Tourism Value Chains, realizowany przez Program Środowiskowy ONZ, który wspiera przedsiębiorstwa turystyczne w rozwijających się krajach wyspiarskich w zakresie zrównoważonego zarządzania zasobami wodnymi.

Te dynamiczne zmiany w sektorze turystycznym wskazują na rosnącą świadomość konieczności ochrony środowiska morskiego i są świadectwem przekształceń, jakie muszą nastąpić, aby zapewnić trwały rozwój tej branży w harmonii z przyrodą.

Projekt Royal Caribbean: Przełom w przetwarzaniu odpadów i optymalizacji zapasów żywności

Redukcja zanieczyszczeń pochodzących z sektora turystycznego, w tym szczególnie ze ścieków wycieczkowców, stanowi istotny element działań na rzecz ochrony środowiska morskiego. Krytyka skierowana wobec branży wycieczkowej za jej wpływ na morza, od zrzutów zanieczyszczonej wody balastowej po nieoczyszczone ścieki, podkreśla potrzebę pilnych zmian. Inicjatywy takie jak projekt Royal Caribbean, który zamienia odpady w energię, świadczą o rosnącej świadomości i odpowiedzialności sektora wobec ochrony oceanów.

Royal Caribbean wprowadza innowacyjne technologie w zakresie zarządzania odpadami na swoich statkach wycieczkowych, stawiając na systemy przekształcania odpadów w energię. W szczególności, na dwóch nowych statkach, Icon of the Seas oraz Silver Nova, zostaną zastosowane systemy Mikrofalowej Pirolizy Wspomaganej (MAP) i Mikro Auto Gazyfikacji (MAG), które umożliwią przekształcenie odpadów na pokładzie w gaz syntezowy (syngas), który następnie może być bezpośrednio wykorzystywany jako źródło energii na statkach. Dodatkowym produktem tych systemów jest biochar, który może być używany jako składnik odżywczy dla gleby​​​​​​.

Royal Caribbean deklaruje również zobowiązanie do redukcji marnotrawstwa żywności o 50% do roku 2025, wprowadzając szereg inicjatyw, takich jak rozwijanie własnej platformy do monitorowania zapasów żywności, wykorzystanie sztucznej inteligencji do dostosowywania produkcji żywności w czasie rzeczywistym, a także wdrażanie specjalnej roli na pokładzie dedykowanej monitorowaniu i szkoleniu załogi w zakresie ograniczania marnotrawstwa żywności. Ponadto, firma ogłosiła plany dotyczące świadomości na temat marnotrawstwa żywności wśród załogi​​.

Inicjatywa ta jest częścią szerszych działań Royal Caribbean mających na celu zmniejszenie śladu ekologicznego i promowanie zrównoważonego rozwoju w branży turystycznej. Wprowadzenie systemów przekształcania odpadów w energię na statkach to krok milowy w dążeniu do bardziej ekologicznej i odpowiedzialnej turystyki, podkreślający zaangażowanie firmy w ochronę środowiska morskiego i walkę z marnotrawstwem żywności.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/turystyka-morska/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Aluminiowy katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering