Postępowanie przetargowe, dotyczące czterech maszyn w wersji zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) z funkcją ratownictwa bojowego CSAR, zostało ogłoszone w październiku 2016 roku.
[powiazane1] Wstępne oferty złożyły dwa podmioty – reprezentujący koncern Leonardo WSK-PZL Świdnik S.A. oraz Airbus Helicopters. Ten pierwszy oferuje AW101, a drugi (według dostępnych informacji) proponował wojsku ponownie H225M Caracal. Ostatecznie ofertę, pomimo przesunięcia terminu przez Inspektorat Uzbrojenia, złożył jedynie WSK-PZL Świdnik S.A.
Niestety ze względu na niejawną procedurę zakupu brak informacji o wymaganiach ze strony zamawiającego, a także wartości przesłanej oferty. Być może szczegóły zostaną upublicznione przez Ministerstwo Obrony Narodowej w ciągu najbliższych tygodni. Nowe śmigłowce mają pozwolić na zastąpienie części śmigłowców Mi-14PŁ oraz Mi-14PŁ/R, których eksploatacja zakończy się około 2023 roku.
Źródło: Zespół Badań i Analiz Militarnych.