Jest porozumienie ws. zakazu tranzytu ukraińskich produktów rolnych

Polska i Ukraina podpisały umowę w sprawie zniesienia zakazu tranzytu ukraińskich produktów rolnych, dzięki której Ukraina może bez przeszkód transportować swoje zboże i produkty rolne do krajów trzeciego świata przez polskie porty.
Porozumienie w sprawie ukraińskich produktów rolnych zostało podpisane dwukrotnie przez Polskę i Ukrainę. Umowa ta zakłada zniesienie zakazu tranzytu ukraińskich produktów rolnych, co umożliwi bezproblemowy transport zboża i innych produktów spożywczych z Ukrainy do krajów trzeciego świata przez polskie porty.
Dzięki temu porozumieniu, sytuacja gospodarcza Ukrainy powinna ulec poprawie, pomimo problemów z handlem zagranicznym wynikających z inwazji Rosji. Niemniej jednak, sytuacja nadal pozostaje trudna dla Ukrainy ze względu na zagrożenie umowy czarnomorskiej, która zapewnia bezpieczny transport zboża z portów Morza Czarnego.
Zniesienie zakazu tranzytu przez Polskę jest korzystne dla Ukrainy, umożliwiając transport zboża i produktów rolnych do innych krajów, co może przynieść korzyści dla ukraińskiej gospodarki. Jednakże, jeśli umowa czarnomorska zostanie zerwana, Ukraina będzie zmuszona szukać innych dróg eksportu, co będzie kosztowne i nieefektywne.
W tym kontekście ważne jest, aby państwa europejskie działały w jedności i solidarności z Ukrainą, zapewniając bezpieczny transport zboża i produktów rolnych. Komisja Europejska wraz z Polską i Ukrainą opracowała mechanizm testowy, który ma zapewnić bezpieczny tranzyt i przyczynić się do stabilizacji rynku zbożowego w Europie.
Jednocześnie należy podkreślić, że kształtowanie polityki handlowej należy do zadań Komisji Europejskiej, a jednostronne działania nie są akceptowalne. Współpraca między państwami członkowskimi i Ukrainą jest kluczowa dla osiągnięcia pozytywnych rezultatów i zabezpieczenia stabilności gospodarczej w regionie. W tym kontekście, podpisanie dwóch umów dotyczących współpracy handlowej między Polską a Ukrainą, ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju relacji handlowych między oboma krajami.
Autor: MD

Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.
W artykule
Nowe korwety HDC-3100 dla Manili
Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.
Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.
Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.
Przełomowe zdolności bojowe
Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.
Kontekst regionalny i presja Chin
Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.
Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.
Współpraca z Koreą Południową
Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.
Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.
Kolejne etapy modernizacji
Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.
Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.










