Jest porozumienie ws. zakazu tranzytu ukraińskich produktów rolnych

Polska i Ukraina podpisały umowę w sprawie zniesienia zakazu tranzytu ukraińskich produktów rolnych, dzięki której Ukraina może bez przeszkód transportować swoje zboże i produkty rolne do krajów trzeciego świata przez polskie porty.

Porozumienie w sprawie ukraińskich produktów rolnych zostało podpisane dwukrotnie przez Polskę i Ukrainę. Umowa ta zakłada zniesienie zakazu tranzytu ukraińskich produktów rolnych, co umożliwi bezproblemowy transport zboża i innych produktów spożywczych z Ukrainy do krajów trzeciego świata przez polskie porty.

Dzięki temu porozumieniu, sytuacja gospodarcza Ukrainy powinna ulec poprawie, pomimo problemów z handlem zagranicznym wynikających z inwazji Rosji. Niemniej jednak, sytuacja nadal pozostaje trudna dla Ukrainy ze względu na zagrożenie umowy czarnomorskiej, która zapewnia bezpieczny transport zboża z portów Morza Czarnego.

Zniesienie zakazu tranzytu przez Polskę jest korzystne dla Ukrainy, umożliwiając transport zboża i produktów rolnych do innych krajów, co może przynieść korzyści dla ukraińskiej gospodarki. Jednakże, jeśli umowa czarnomorska zostanie zerwana, Ukraina będzie zmuszona szukać innych dróg eksportu, co będzie kosztowne i nieefektywne.

W tym kontekście ważne jest, aby państwa europejskie działały w jedności i solidarności z Ukrainą, zapewniając bezpieczny transport zboża i produktów rolnych. Komisja Europejska wraz z Polską i Ukrainą opracowała mechanizm testowy, który ma zapewnić bezpieczny tranzyt i przyczynić się do stabilizacji rynku zbożowego w Europie.

Jednocześnie należy podkreślić, że kształtowanie polityki handlowej należy do zadań Komisji Europejskiej, a jednostronne działania nie są akceptowalne. Współpraca między państwami członkowskimi i Ukrainą jest kluczowa dla osiągnięcia pozytywnych rezultatów i zabezpieczenia stabilności gospodarczej w regionie. W tym kontekście, podpisanie dwóch umów dotyczących współpracy handlowej między Polską a Ukrainą, ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju relacji handlowych między oboma krajami.

Autor: MD

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Uber Boat uruchamia elektryczną przeprawę promową na Tamizie

    Uber Boat uruchamia elektryczną przeprawę promową na Tamizie

    Na Tamizie rozpoczął się nowy etap w komunikacji rzecznej dzięki wprowadzeniu Orbit Clipper – pierwszego w Wielkiej Brytanii w pełni elektrycznego promu pasażerskiego. Jednostka, należąca do operatora Uber Boat by Thames Clippers, rozpoczęła przewozy pasażerskie 5 grudnia, kursując między Canary Wharf a Rotherhithe jako element londyńskiego systemu river bus.

    Nowy prom Orbit Clipper

    Wprowadzenie Orbit Clipper na wschodnim odcinku Tamizy realizuje zapowiedzi operatora sprzed około czterech–pięciu lat dotyczące modernizacji floty i przejścia na bardziej ekologiczne rozwiązania. 5 grudnia 2025 r. jednostka wykonała pierwszy rejs z pasażerami, a obecnie kursuje równolegle z dotychczasowym dieslowskim promem Twinstar, zapewniając ciągłość usługi.

    Uber Boat uruchamia elektryczną przeprawę promową na Tamizie / Portal Stoczniowy
    Fot. @MayorofLondon/X

    Pełne, wyłączne obsługiwanie trasy przez Orbit Clipper planowane jest stopniowo, z docelowym terminem na wiosnę 2026 r. Prom przystosowano do przewozu 150 pasażerów oraz do 100 rowerów. Dwukierunkowa konstrukcja (double-ended) oraz systemy automatycznego cumowania i jednoczesnego wsiadania/wysiadania po obu stronach pozwalają na szybką i sprawną obsługę nabrzeży, skracając czas postoju i poprawiając płynność ruchu na tej popularnej przeprawie.

    Połączenie Canary Wharf – Rotherhithe

    Orbit Clipper obsługuje kluczowe połączenie pomiędzy północnym i południowym brzegiem Tamizy, szczególnie ważne dla codziennych dojazdów do pracy. Operator zakłada, że nowa jednostka stopniowo zastąpi dotychczasowy prom, oferując wyższy komfort podróży, większą pojemność oraz znaczące ograniczenie wpływu na środowisko dzięki zerowej emisji spalin.

    Budowa w Wielkiej Brytanii i wsparcie rządu

    Prom Orbit Clipper zbudowano w brytyjskiej stoczni Wight Shipyard Co. Projekt współfinansowano ze środków publicznych za pośrednictwem Department for Transport oraz programu Innovate UK. Jednostka ma około 25 metrów długości i osiąga prędkość maksymalną 12 węzłów.

    Nowa jednostka stanowi element szerszej strategii modernizacji floty realizowanej przez operatora, ukierunkowanej na stopniowe ograniczanie emisji generowanych przez promy na Tamizie.

    Modernizacja floty i nowe otwarcie w żegludze rzecznej

    Zgodnie z deklaracjami operatora, działania te mają prowadzić do znaczącej redukcji emisji. W dłuższej perspektywie zakładana jest redukcja emisji dwutlenku węgla50 proc. do 2035 roku oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Równolegle analizowane są możliwości wykorzystania alternatywnych paliw, w tym wodoru oraz metanolu, w innych jednostkach floty.