Budowa terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu
W czwartek, na terenie przyszłego terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu, odbyła się konferencja prasowa, na której omówione zostały postępy prac związanych z tą inwestycją. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. wraz ze spółką ORLEN Neptun byli gospodarzami tego spotkania, podczas którego przedstawiono postęp prac na Zachodnim wybrzeżu.
W konferencji udział wzięli, wiceminister Infrastruktury Marek Gróbarczyk i wiceminister klimatu i środowiska Małgorzata Golińska. W trakcie wydarzenia omówiono rolę portów w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej.
Morska energetyka wiatrowa posiada potencjał, by stać się kluczowym elementem napędzającym polską gospodarkę. Jest to również znaczący impuls rozwojowy dla regionu Pomorza Zachodniego, gdzie realizowane są inwestycje związane z łańcuchem dostaw dla tego nowatorskiego sektora gospodarki. Na horyzoncie lat 2024-2025, port w Świnoujściu ma stać się miejscem działania pierwszego w Polsce oraz jednego z najbardziej zaawansowanych w Europie terminali instalacyjnych dla morskich farm wiatrowych. Umowę na dzierżawę terenów portowych zawarto jesienią ubiegłego roku pomiędzy ZMPSiŚ a PKN ORLEN. Zgodnie z planem, budowa terminalu zostanie zainicjowana w 2023 roku, zaś pełna operacyjność terminalu zostanie osiągnięta na przełomie 2024 i 2025 roku.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/pge-baltica-angazuje-polskie-firmy-do-budowy-bazy-serwisowej-w-ustce/
Budowa terminalu podzielona jest na dwie odrębne inwestycje – część hydrotechniczną, pod nadzorem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz część lądową, realizowaną przez ORLEN NEPTUN. W ramach obowiązków, które spoczywają na ZMPSiŚ, powstają dwa nowe nabrzeża, wysunięte o 25 m w głąb wody w stosunku do istniejących. Zostanie pogłębiony tor wodny od obrotnicy Mieleńskiej do nowego terminala, a materiał z pogłębiania wykorzystany zostanie do zasypywania – tworzenia zasypów pomiędzy nowymi a istniejącymi nabrzeżami. W części lądowej inwestycji, nadzorowanej przez ORLEN Neptun, zaplanowano budowę nowych powierzchni składowych dla elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole. Całość obejmować będzie obszar około 17 ha, na którym powstanie także infrastruktura komunikacyjna oraz nowy budynek administracyjno-biurowy.
Terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu, będący jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie terminali w Europie, stanowi krok milowy w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku. Każde z dwóch dostępnych nabrzeży, zaprojektowane z myślą o najnowszych standardach, umożliwiają wstępny montaż monumentalnych wież turbin wiatrowych, których wysokość będzie przekraczać 100 metrów, a masa będzie dochodzić do około 1000 ton każda. Te imponujące konstrukcje stanowią dowód na rosnące znaczenie innowacyjnych technologii w przemyśle energii odnawialnej.
Długość każdego z nabrzeży, wynosząca 250 metrów, umożliwia operowanie największymi obecnie dostępnymi specjalistycznymi statkami typu jack-up, które są przeznaczone do instalacji najnowocześniejszych turbin o mocy jednostkowej 15 MW i większych. Te maszyny, będące symbolami przyszłości zielonej energetyki, pokazują, jak daleko zaszła technologia w dziedzinie morskiej energetyki wiatrowej.
Terminal w Świnoujściu, zgodnie z założeniami, posłuży w pierwszej kolejności do instalacji komponentów farmy Baltic Power, co podkreśla jego kluczową rolę w rozwijaniu sektora odnawialnej energetyki wiatrowej. Jednak ambicje tego projektu sięgają jeszcze dalej. W następnej kolejności planowane jest wykorzystanie terminalu do realizacji kolejnych inwestycji na Bałtyku, co potwierdza jego strategiczne znaczenie dla całego regionu.
Dodatkowym atutem portu w Świnoujściu jest jego strategiczna lokalizacja, która pozwoli na obsługę nie tylko polskich inwestycji, ale również zagranicznych. Możliwość obsługi projektów prowadzonych na wodach niemieckich, szwedzkich i duńskich podkreśla międzynarodowy charakter tej inwestycji i jej potencjał dla rozwoju europejskiego rynku morskiej energetyki wiatrowej. Ta inwestycja wpisuje się w coraz szerszy kontekst globalnej strategii transformacji energetycznej, podkreślając rolę Polski jako lidera w dziedzinie odnawialnej energetyki na europejskim rynku.
Baltic Power, będący efektem współpracy Grupy ORLEN i Northland Power, stanowi jeden z najbardziej zaawansowanych projektów w polskim sektorze morskiej energetyki wiatrowej. Dzięki nieustającym pracom niemal 90 specjalistów z 10 różnych krajów, projekt ten przekształcił się w prekursorskie przedsięwzięcie na polskich wodach Bałtyku.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/zawody-przyszlosci-praca-przy-mfw-czesc-1/
Kluczowe elementy morskiej farmy wiatrowej w ramach łańcucha dostaw zostały już zabezpieczone, co potwierdza determinację i skuteczność zespołu Baltic Power. Warto podkreślić, że w realizacji tego monumentalnego projektu uczestniczą również polskie firmy, co jest dowodem na rosnącą rolę krajowych przedsiębiorstw w globalnej transformacji energetycznej.
Ale to nie wszystko. Baltic Power zaangażował się również w budowę lądowej infrastruktury przyłączeniowej w Gminie Choczewo, która będzie odbierała moc wyprodukowaną przez turbiny na morzu. To świadczy o pełnym zaangażowaniu firmy w tworzenie kompleksowego rozwiązania dla morskiej energetyki wiatrowej.
Rozbudowa portu w Świnoujściu o nowy terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych stanowi nie tylko ważny krok dla samego portu, ale także ogromną szansę na rozwój całego regionu Pomorza Zachodniego. Badania pokazują, że każde miejsce pracy stworzone w porcie generuje dodatkowo osiem miejsc pracy w przemyśle okołoportowym. To oznacza, że inwestycja ta ma potencjał stworzyć fale rozwoju gospodarczego, które przełożą się na długotrwałe korzyści dla lokalnej społeczności i gospodarki.
Pomorze Zachodnie, będące obecnie liderem w kraju pod względem przemysłu związanego z branżą odnawialnych źródeł energii, ma teraz szansę na jeszcze większy dynamiczny rozwój. Inwestycje w infrastrukturę morską, takie jak terminal w Świnoujściu, pomagają regionowi utrzymać swoją dominującą pozycję w tej ważnej branży.
Źródło: ZMPSiŚ/MD
Related Posts
- Ukraina zamawia kolejne dwie korwety w ramach strategii bezpieczeństwa morskiego
- Okręty podwodne S-80 i nowy system AIP-BEST. Czy to wystarczy Hiszpanom, aby wygrać w programie ORKA?
- Odbudowa potencjału szkoleniowego ZOP w MW RP
- Umowa o budowę statku – spory dotyczące zmian do umowy
- „Oceania” uratowana: ministerstwo przyznaje dodatkowe środki
Subskrybuj nasz newsletter!
O nas
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Najpopularniejsze
Poprzedni artykuł:
Następny artykuł:
Portal Stoczniowy 2022 | Wszystkie Prawa Zastrzeżone. Portal Stoczniowy chroni prywatność i dane osobowe swoich pracowników, klientów i kontrahentów. W serwisie wdrożone zostały procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz stosowane są jednolite zasady, zapewniające najwyższy stopień ich ochrony.