Wczoraj rano doszło do kolejnego ataku Huti na tankowiec Sounion. Jednostka należy do greckiego armatora Delta Tankers, która w chwili tego zdarzenia znajdowała się na Morzu Czerwonym. To już czwarta próba ataku w ostatnich tygodniach wymierzona w statki zarządzane przez tę firmę.
Tankowiec Sounion o numerze IMO: 9312145, pływający pod grecką banderą, opuścił Irak 12 sierpnia, kierując się w stronę Kapsztadu w RPA. Wczoraj rano, kiedy jednostka znajdowała się na północnych wodach Morza Czerwonego, w pobliżu Cypru, zbliżyły się do niej dwie małe łodzie. W jednej z nich znajdowało się od trzech do pięciu osób, a w drugiej co najmniej 10. Według doniesień, członkowie ruchu Huti nawiązali kontakt ze statkiem, po czym doszło do wymiany ognia. Po krótkim starciu łodzie oddaliły się na odległość około dwóch mil morskich.
Około dwóch godzin później, gdy tankowiec znajdował się 77 mil morskich na zachód od Hodeidah w Jemenie, został trafiony dwoma pociskami. Nie było jasne, czy atak przeprowadzono przy użyciu dronów, czy pocisków rakietowych. Delta Tankers potwierdziła, że statek odniósł niewielkie uszkodzenia, a 25 członków filipińsko-rosyjskiej załogi nie doznało żadnych obrażeń. Po ocenie sytuacji, załoga postanowiła o kontynuowaniu podróży.
Jednakże, niecałą godzinę później, statek ponownie znalazł się pod ostrzałem. Kapitan zgłosił pożar na pokładzie oraz utratę mocy silnika. Według brytyjskiej agencji bezpieczeństwa morskiego United Kingdom Maritime Trade Operations (UKMTO), jednostka dryfuje, a załoga nie ma nad nią pełnej kontroli.
Grecki minister żeglugi, Christos Stylianides, potępił atak, nazywając go „rażącym naruszeniem zasad prawa międzynarodowego”. Huti do tej pory nie przyznali się do odpowiedzialności za ten atak, choć w przeszłości wielokrotnie twierdzili, że atakują statki Delta Tankers, ponieważ firma wysyła swoje jednostki do/z Izraela.
Wzrost napięć w regionie
Wczorajszy atak na tankowiec Sounion to kolejny incydent w serii niepokojących wydarzeń na Morzu Czerwonym. W ciągu ostatnich tygodni tankowce Delta Blue i Delta Atlantica które są obsługiwane przez Delta Tankers, również padły ofiarą podobnych ataków Huti. Co więcej, kilka godzin po ataku na Sounion doszło do kolejnego incydentu na niezidentyfikowany statek w Zatoce Adeńskiej.
Międzynarodowa reakcja
W obliczu rosnącego zagrożenia ze strony Huti, Centralne Dowództwo USA oraz europejskie siły EUNAVFOR Aspides intensyfikują swoje działania na wodach Morza Czerwonego, wysyłając jednostki w rejon zdarzenia i starając się zapewnić bezpieczeństwo żeglugi w tym regionie.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.