Kolizja kontenerowca Ever Lucid z masowcem u wybrzeży Chin

W ubiegłym tygodniu, u wybrzeży Chin doszło do kolizji kontenerowca armatora Evergreen Ever Lucid z masowcem, co wymagało ewakuacji załogi i rozpoczęcia śledztwa. Oto co wiemy o incydencie i jego następstwach.
W artykule
Kolizja na morzu: Ever Lucid kontra masowiec
U wybrzeży Chin doszło do niebezpiecznego zderzenia między kontenerowcem Evergreen a masowcem, wywołując niepokój wśród obserwatorów branży morskiej. Zdarzenie to, które miało miejsce w zeszłym tygodniu, podkreśla ryzyko związane z intensywnym ruchem morskim w jednym z najbardziej zatłoczonych rejonów żeglugowych świata.
Szczegóły zderzenia
Z informacji udostępnionych przez Biuro Spraw Morskich w Qingdao wynika, że kontenerowiec Ever Lucid o nośności 105 000 DWT, wypłynął z Qingdao 13 marca, zmierzając do Szanghaju. Następnego ranka doszło do kolizji z lokalnym masowcem Huahai 78 nieopodal portu w Qingdao. Pomimo braku rannych na pokładzie obu statków, masowiec doznał znaczących uszkodzeń, co wymusiło ewakuację załogi.

Ewakuacja i akcja ratunkowa
Masowiec, o długości 88 metrów, zaczął nabierać wody, zalewając maszynownię i poważnie uszkadzając mostek. Dzięki szybkiej reakcji lokalnych władz, 12 członków załogi bezpiecznie przeniesiono na kontenerowiec Ever Lucid. Pomimo poważnego przechyłu, udało się ustabilizować masowiec, a następnie odholować jednostkę do portu Qingdao.
Stan obu statków
Ever Lucid, zbudowany w 2014 roku, z niewielkimi uszkodzeniami dziobu, pozostał na kotwicowisku przy porcie Qingdao. Statek o numerze IMO 9629055 ma pojemność 8 500 TEU i długość 335 metrów. Z kolei uszkodzony masowiec został bezpiecznie zadokowany w Qingdao 15 marca.
Przyczyny i dalsze kroki
Chociaż szczegóły dotyczące przyczyn kolizji nie zostały jeszcze ujawnione, zdjęcia i raporty wskazują na mgliste warunki, które mogły wpłynąć na widoczność. Śledztwo w tej sprawie trwa, mając na celu wyjaśnienie okoliczności zdarzenia i wyciągnięcie wniosków na przyszłość.
Wnioski
To zdarzenie jest przypomnieniem o nieustających wyzwaniach związanych z bezpieczeństwem na morzu. Zarówno przemysł, jak i władze portowe muszą nieustannie pracować nad poprawą procedur i technologii, aby zapobiegać tego rodzaju incydentom. Monitoring i śledztwo w przypadku Evergreen oraz Huahai 78 będą kluczowe dla zrozumienia, jak w przyszłości unikać podobnych zdarzeń.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Kacper Dziugan walczy z glejakiem. Trwa zbiórka na leczenie w Niemczech

Redakcja portalu zwraca się do Czytelników z prośbą o wsparcie zbiórki na leczenie Kacpra Dziugana. 19-latek walczy z glejakiem IV stopnia. Kacper jest bratankiem kmdr. Michała Dziugana, oficera Marynarki Wojennej RP, przez lata pełniącego służbę jako dowódca pierwszego niszczyciela min ORP Kormoran oraz 13. Dywizjonu Trałowców.
W artykule
Służba na morzu, walka o życie
Kmdr. Michał Dziugan należy do oficerów dobrze znanych w środowisku Marynarki Wojennej RP. Przez lata odpowiadał za ludzi i okręty, realizując zadania wymagające odpowiedzialności i zaufania do załogi. Dziś najtrudniejszą walkę toczy jego bratanek.
Kacper w tym roku rozpoczął studia w Krakowie. Po dwóch tygodniach przyszła diagnoza: złośliwy nowotwór mózgu – glejak IV stopnia. Leczenie dostępne w Polsce zostało już wykorzystane, dlatego rodzina zbiera środki na terapię w wyspecjalizowanej klinice w Niemczech zajmującej się leczeniem glejaków.
Prośba redakcji do środowiska ludzi morza
Zwracamy się z prośbą o solidarność i pomoc. Wystarczy udostępnienie zbiórki lub symboliczna wpłata – każda forma wsparcia ma znaczenie w sytuacji, w której koszty leczenia przekraczają możliwości rodziny.
Jak pomóc
Najprostszą formą wsparcia dla Kacpra jest wejście w link do zbiórki, jej udostępnienie oraz – jeśli to możliwe – wpłata dowolnej kwoty.










