Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

24 października, wczesnym rankiem, gdy większość Europy zanurzona była w ciemnościach, na wodach Zatoki Niemieckiej doszło do poważnego incydentu. Polski frachtowiec MS POLESIE, o długości 190 metrów, zderzył się z mniejszym brytyjskim frachtowcem VERITY, który mierzył 91 metrów. Wskutek kolizji, brytyjska jednostka zatonęła. Okoliczności i przyczyny tego zdarzenia są obecnie przedmiotem dochodzenia.
Tego dnia, Zatoka Niemiecka stała się areną nieprzewidzianego zdarzenia. MS POLESIE, masywna jednostka o długości blisko 190 metrów, w trakcie rejsu z Hamburga do La Coruny w Hiszpanii, znalazła się na tej samej trasie co Verity, płynący z Bremy do Immingham. Mimo podjętych prób, obie jednostki nie zdołały uniknąć kolizji.
Z informacji potwierdzonych przez Krzysztofa Gogola, reprezentującego Polską Żeglugę Morską, dowiedzieliśmy się, że cała załoga MS POLESIE, licząca 22 osoby, jest bezpieczna. Co więcej, statek doznał jedynie drobnych uszkodzeń – zarysowań, uszkodzenia kotwicy i kluz. Przedstawiciel PŻM podkreślił jednak, że na chwilę obecną nie ma żadnych przecieków ani wgięć od strony wewnętrznej. W najbliższym czasie planowane jest zbadanie podwodnej części jednostki.
W okolicach miejsca wypadku przebywał również statek wycieczkowy P&O Iona, na pokładzie którego dostępna była opieka medyczna.
Co do brytyjskiego VERITY, niestety, nie wszyscy członkowie jego załogi mieli tyle szczęścia. Z potwierdzonych źródeł wiadomo, że na pokładzie znajdowało się 7 osób. Dotychczas udało się uratować dwóch marynarzy, niestety znaleziono również ciało jednego z członków załogi. Los czterech osób pozostaje nieznany.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/tajemnica-morza-polnocnego-rozwiazana-po-83-latach-odkryto-wrak-hms-thistle/
Po tym zdarzeniu MS POLESIE zacumował w niemieckim porcie Cuxhaven, gdzie przeprowadzane są procedury związane z wypadkiem. Niemiecka komisja wypadków morskich rozpoczęła śledztwo, którego integralną częścią będzie analiza danych z czarnej skrzynki – urządzenia VDR.
Krzysztof Gogol przyznał, że śledztwo może potrwać wiele miesięcy. Wskazał również, że kolizje na morzu zdarzają się, zwłaszcza w rejonach o dużym natężeniu ruchu, takich jak wyjście z portu w Hamburgu.
O godzinie 5.00 rano, tego feralnego dnia, pogoda stanowiła wyjątkowe wyzwanie dla żeglarzy. Niesprzyjające warunki atmosferyczne, w tym trzy metrowe fale, dodatkowo utrudniały nawigację i manewrowanie jednostkami na wodzie. Silne wiatry i zmienne prądy morskie sprawiały, że każdy ruch na pokładzie wymagał podwyższonej ostrożności. W takich warunkach, nawet drobne błędy czy opóźnienia w reakcji mogły prowadzić do nieprzewidywalnych skutków, czyniąc żeglugę wyjątkowo ryzykowną.
Kiedy kurz po tej tragedii opadnie, wielu będzie szukać odpowiedzi, jak do niej doszło. Wspólnota międzynarodowa, łącząc się w żałobie, czeka na oficjalne komunikaty od odpowiednich służb morskich. Jedno jest pewne – ten tragiczny dzień na pewno zostanie zapamiętany w historii żeglugi.
Autor: Mariusz Dasiewicz


Po trzech latach intensywnych prac zakończono budowę nabrzeża T3 w Baltic Hub, a terminal osiągnął pełną gotowość przeładunkową, istotnie wzmacniając pozycję Gdańska w europejskiej logistyce kontenerowej.
W artykule
Po oficjalnym uruchomieniu terminala 6 czerwca w końcu w końcu doczekaliśmy się momentu, w którym T3 Baltic Hub jest już w pełni ukończony i przygotowany do pracy w docelowej skali. Zakończono budowę nabrzeża, we wrześniu wydano pozwolenie na użytkowanie ostatniego odcinka placu, natomiast na początku października do eksploatacji trafiły cztery ostatnie z dwudziestu suwnic aRMG. Dzięki temu Baltic Hub dysponuje już z kompletną infrastrukturą T3, co podnosi roczną zdolność przeładunkową do 4,5 mln TEU oraz wzmacnia pozycję Gdańska jako największego i najgłębszego terminala kontenerowego na Bałtyku.
Z początkiem października do eksploatacji oddano ostatnie cztery z 20 suwnic automatycznych typu aRMG. Już wcześniej, we wrześniu, terminal uzyskał pozwolenie na użytkowanie finalnego odcinka placu. Tym samym inwestycja, która rozpoczęła się we wrześniu 2022 roku, została oficjalnie zamknięta.
Czytaj więcej: Wmurowanie kamienia węgielnego pod T3 Baltic Hub
Nowa infrastruktura zwiększa roczne możliwości przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 miliona TEU – do poziomu 4,5 miliona. To oznacza, że Gdańsk umacnia swoją rolę jako punkt węzłowy dla kontenerowej żeglugi oceanicznej w regionie Morza Bałtyckiego.
Za budowę terminala odpowiadało konsorcjum firm Budimex i DEME, nadzorowane przez specjalistów z Haskoning. W kulminacyjnym momencie na placu budowy pracowało jednocześnie blisko 600 osób. Łączna liczba przepracowanych roboczogodzin przekroczyła 3,2 miliona.
W ramach prac zagospodarowano 36 h terenu, do czego zużyto 4,37 mln m³ piasku – ilość odpowiadającą ładunkowi 350 tysięcy ciężarówek. Z kolei stal użyta do budowy ścian obudowy ważyła 17,5 tys. ton, co można porównać do masy 2,4 wieży Eiffla. W sumie na inwestycję zużyto też 160 tys. m³ betonu.
Nabrzeże T3 ma 717 metrów długości i głębokość techniczną wynoszącą 17,5 metra. Jego możliwości przeładunkowe zapewniają siedem automatycznych suwnic nabrzeżowych STS, których parametry – 96 metrów wys. i blisko 150 m z podniesionym wysięgiem – umożliwiają obsługę największych kontenerowców oceanicznych.
Czytaj też: Zmiany w Baltic Hub – gdański terminal reaguje na roszady globalnych sojuszy
Z kolei wspomniane suwnice aRMG, sterowane zdalnie z budynku administracyjnego, stanowią nowoczesne zaplecze placowe terminala. Co istotne, wszystkie maszyny zasilane są energią pochodzącą wyłącznie z odnawialnych źródeł.
Władze terminala podkreślają, że zakończenie budowy terminala to nie tylko wzmocnienie pozycji portu, ale też realizacja zobowiązań środowiskowych – cel redukcji emisji o 50% do roku 2030 oraz osiągnięcia pełnej neutralności klimatycznej do 2050 roku pozostaje niezmienny.
Dziś Baltic Hub obejmuje już ponad 124 hektary powierzchni operacyjnej i 2,1 km głębokowodnych nabrzeży. To największy i najnowocześniejszy terminal kontenerowy na Bałtyku – zbudowany, by sprostać wyzwaniom współczesnej logistyki morskiej.