Kolumbijska Marynarka Wojenna Rozpoczyna Rok z Sukcesem: Przechwycenie 800 kg Kokainy

20 stycznia, na wodach Oceanu Spokojnego, marynarze Kolumbijskiej Marynarki Wojennej udaremnili przemyt 795 kg kokainy. W spektakularnej operacji przechwycili oni półzanurzalną jednostkę, na pokładzie której znajdowały się trzy osoby. Akcja ta, przeprowadzona na jednym z najbardziej zinfiltrowanych szlaków żeglugowych, znanym z ciągłego przepływu nielegalnych substancji, zakończyła się pełnym sukcesem.
Podczas działań, kolumbijskie siły morskie dokładnie przeszukały zatrzymaną jednostkę, na pokładzie której znaleziono ukryte paczki kokainy w różnych przedziałach. W wyniku tej operacji aresztowano trzech członków załogi. Po zabezpieczeniu łodzi przez marynarzy z Kolumbijskiej Marynarki Wojennej, jednostkę przetransportowano do portu Buenaventura.
Udaremnienie przemytu kokainy o wartości 27 milionów dolarów, które jest równoznaczne z dwoma milionami ulicznych dawek, podkreśla znaczenie działań Kolumbijskiej Marynarki Wojennej w zakresie ograniczania przemytu narkotyków przez kluczowe szlaki morskie.
Kolumbijska Marynarka Wojenna odgrywa kluczową rolę w regionie wschodniego Pacyfiku, gdzie w poprzednim roku zatrzymała 20 statków z łącznym ładunkiem 30 ton kokainy. Obserwuje się też zmianę kierunku przemytu – z rynku amerykańskiego na europejski, co wymaga zintensyfikowanych działań międzynarodowych.
W odpowiedzi na rosnący problem przemytu narkotyków, władze europejskie utworzyły ogólnoeuropejską grupę zadaniową. Jak wskazał Paolo Gentiloni, komisarz ds. gospodarki, ważne jest, aby UE wzmocniła współpracę z organami celnymi i ścigania w celu skuteczniejszego przeciwdziałania napływowi nielegalnych substancji.
Ostatnia operacja Kolumbijskiej Marynarki Wojennej jest ważnym krokiem w międzynarodowych wysiłkach na rzecz ograniczenia przemytu narkotyków. Działania te nie tylko zabezpieczają morskie szlaki handlowe, ale także przyczyniają się do globalnej walki z przestępczością zorganizowaną i nielegalnym handlem narkotykami.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











