Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Prokuratura USA na Florydzie skierowała akt oskarżenia przeciwko dwóm byłym pracownikom i członkom kolumbijskiej Armada Nacional, którzy – działając na zlecenie kartelu narkotykowego – zorganizowali śledzenie kolumbijskich okrętów wojennych za pomocą urządzeń GPS. Celem tych działań było unikanie patroli morskich, co umożliwiało bezpieczny przemyt kokainy przez wody Morza Karaibskiego.
13 marca, Stany Zjednoczone dokonały ekstradycji podejrzanych, którzy odpowiedzą teraz przed sądem federalnym za udział w zorganizowanej grupie przestępczej zajmującej się przemytem narkotyków. Prokuratura utrzymuje, że istnieją podstawy do stwierdzenia, iż kokainę przemycano na terytorium USA.
Zgodnie z dokumentami sądowymi, 54-letni Alberto Alvarez Valenzuela był cywilnym inżynierem elektromechanikiem w bazie marynarki wojennej w Urabá do przejścia na emeryturę w 2022 roku. Natomiast drugi z oskarżonych, Luis Carlos Diaz Martinez, zakończył służbę w marynarce wojennej w 2012 roku. Z materiałów śledztwa wynika, że w proceder zamieszani byli również inni byli i czynni wojskowi.
Oskarżeni, w zamian za pieniądze od kartelu narkotykowego, zwerbowali członków marynarki wojennej którzy mieli zamontować urządzenia śledzące GPS na pokładach okrętów. Urządzenia te umożliwiały kartelowi monitorowanie tras i pozycji jednostek w skład których wchodziły – fregata ARC Antioquia oraz jednostki patrolowe ARC Punta Espada, ARC 11 de Noviembre i ARC Toledo. Proceder trwał od listopada 2022 do marca 2023 roku i obejmował działania patrolowe w rejonie Morza Karaibskiego, w tym wybrzeży Panamy i Kartageny.
Dzięki możliwości śledzenie okrętów, przestępcy mogli unikać patroli i zabezpieczyć transporty kokainy przed przechwyceniem przez kolumbijskie siły morskie. Do przemytu wykorzystywano szybkie, półzanurzalne jednostki, którymi – według szacunków amerykańskich władz – przemyca się przez wody Morza Karaibskiego i Pacyfiku ponad 1000 ton kokainy rocznie.
Przypadek ten potwierdza, jak szerokim zakresem środków dysponują kartele narkotykowe, by unikać wykrycia. Wcześniejsze śledztwa wykazały, że przemytnicy regularnie korumpują również rybaków, aby ci dostarczali im informacje o ruchach okrętów wojennych.
Postępowanie przeciwko dwóm ekstradowanym obywatelom Kolumbii prowadzone będzie przed sądem federalnym w ramach Inicjatywy Zorganizowanych Sił Zadaniowych do Walki z Narkotykami (Organized Crime Drug Enforcement Task Forces – OCDETF). W przypadku skazania grozi im kara nawet dożywotniego pozbawienia wolności.
Wydarzenia te uwypuklają skalę zagrożenia ze strony karteli narkotykowych oraz potrzebę zaostrzenia procedur bezpieczeństwa w strukturach Armada Nacional. Sprawa może skłonić władze Kolumbii do przeprowadzenia wewnętrznych audytów oraz wzmocnienia mechanizmów kontroli wewnętrznej. Zacieśnienie współpracy z partnerami międzynarodowymi, w tym Stanami Zjednoczonymi, będzie kluczowe w zwalczaniu coraz bardziej wyrafinowanych metod przemytników.
Źródło: Armada Nacional


Budowa bazy operacyjno-serwisowej w Ustce to jedno z najważniejszych przedsięwzięć związanych z morską energetyką wiatrową w Polsce. Inwestor – PGE Baltica oraz generalny wykonawca, firma DORACO – podkreślają szerokie wykorzystanie krajowych zasobów i lokalnych kompetencji.
W projekt angażują się przedsiębiorstwa z Pomorza i Kaszub oraz firm z Wielkopolski i Zachodniego Pomorza. Uczestniczą w nim podmioty reprezentujące projektowanie, budownictwo lądowe i hydrotechniczne, geotechnikę oraz specjalistyczne instalacje.
Nasza inwestycja jest przykładem zaangażowania krajowych firm w budowę nowoczesnej infrastruktury portowej niezbędnej dla obsługi morskich elektrowni wiatrowych. Polski wkład widoczny jest od etapu przygotowawczego aż po budowę. Jego zdaniem długoterminowe funkcjonowanie bazy stworzy lokalny ekosystem dostawców oraz zwiększy aktywność gospodarczą miasta i regionu.
Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica.
Głównym projektantem bazy jest pracownia Bedra Cichosz Architekci z Gdańska, część hydrotechniczna powstaje pod kierunkiem gdyńskiego Wuprohydu. Prace geotechniczne i fundamentowanie prowadzi gdańskie konsorcjum Stabilizator–Solitech.
W budowę bazy operacyjno-serwisowej włączają się firmy, które mają doświadczenie w realizacjach na terenie Ustki. Spółka Krężel z Kobylnicy odpowiada za roboty terenowe i nawierzchniowe. Wcześniej zasłynęła modernizacją promenady oraz projektami infrastrukturalnymi w pasie nadmorskim.
Czytaj też: Budowa bazy PGE Baltica w Ustce wkroczyła w kolejną fazę
Prace instalacyjne prowadzi El Professional z Kębłowa pod Wejherowem. W zakresie hydrotechniki DORACO współpracuje z kołobrzeską firmą Czerwony Szkwał Maritime Works, która realizuje zadania podwodne i portowe.
Sławomir Łapiński, Dyrektor Kontraktu w DORACO, podkreśla, że celem wykonawcy jest jak najszersze oparcie inwestycji na krajowych zasobach:
Dążymy do tego, by w tej inwestycji dominowały polskie rozwiązania. Konsekwentne stawianie na local content wzmacnia krajowych wykonawców oraz wpisuje się w kierunki wyznaczane przez administrację państwową. Od początku projektu korzystamy również z usług lokalnych firm – od operatorów sprzętu po transport, hotelarstwo i zaplecze gastronomiczne.
Inwestycja w Ustce pokazuje, że rozwój morskiej energetyki wiatrowej może realnie wzmacniać lokalną gospodarkę. Wykonawcy z regionu i sąsiednich województw zyskują dostęp do nowych technologii, doświadczeń i standardów pracy charakterystycznych dla sektora offshore. Dla wielu firm udział w projekcie to szansa na rozwój kompetencji, które otworzą im drogę do kolejnych kontraktów.
Prace w Porcie Ustka przebiegają zgodnie z harmonogramem. Zakończono fundamenty pod budynek socjalno-biurowy oraz część magazynową. Kończą się prace nad konstrukcjami żelbetowymi parteru, rozpoczęto montaż płyt stropowych oraz betonowanie pierwszej sekcji stropu nad poziomem 0.
Czytaj więcej: Zawody Przyszłości – Meteorolog morski
W hali magazynowej na prefabrykowanych słupach ustawiono dźwigary strunobetonowe zamykające konstrukcję. Kontynuowane są roboty przy placach manewrowych, obejmujące wykonanie sieci wodociągowych, sanitarnych, elektrycznych i teletechnicznych. Teren przygotowywany jest pod przyszłe nawierzchnie z płyt betonowych zbrojonych włóknami stalowymi.
xNa nabrzeżu zrealizowano ściankę szczelną kotwioną mikropalami, zwieńczoną stalowym kleszczem. Po sprężeniu mikropali wykonano zasypy oraz platformy pod pale żelbetowe wzdłuż nabrzeża. Trwają prace przygotowawcze do budowy elementów żelbetowych w części hydrotechnicznej. Z usteckiej bazy operacyjno-serwisowej będzie w przyszłości obsługiwana morska farma wiatrowa Baltica 2 tworzona wspólnie przez PGE i Ørsted.