Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

W świnoujskim Porcie Wojennym odbyła się uroczystość przekazania obowiązków na stanowisku służbowym Komendanta Portu Wojennego Świnoujście. Czasowo pełniący obowiązki na tym stanowisku, komandor porucznik Albin Sołtykiewicz przekazał dowodzenie jednostką komandorowi Tomaszowi Popiołkowi.
W uroczystości przekazania obowiązków Komendanta Portu Wojennego Świnoujście wziął udział dowódca 8. Flotylli Obrony Wybrzeża komandor Włodzimierz Kułagin, a także dowódcy jednostek wojskowych wchodzących w skład Flotylli. Obecni byli szefowie służb mundurowych, instytucji i organizacji funkcjonujących w województwie zachodniopomorskim oraz przedstawiciele władz miasta.

Dowódca 8. Flotylli Obrony Wybrzeża komandor Włodzimierz Kułagin w trakcie okolicznościowego przemówienia przedstawił zaproszonym gościom dotychczasowy przebieg służby komandora Tomasza Popiołka, pogratulował mu wyznaczenia na stanowisko służbowe i życzył dowódczego szczęścia oraz satysfakcji z wykonywania obowiązków służbowych. Podziękował również za zaangażowanie komandorowi porucznikowi Albinowi Sołtykiewiczowi, który pełnił czasowo obowiązki Komendanta przez ostatnie 5 miesięcy.
Zdaję sobie sprawę z odpowiedzialności, jaka na mnie spoczywa, wiem również, że Komenda Portu Wojennego Świnoujście to oddział doskonale zorganizowany i przygotowany do realizacji zadań na rzecz jednostek Flotylli oraz przydzielonych na zaopatrzenie, a także sił wzmocnienia NATO, co wielokrotnie zostało już udowodnione. Przed jednostką stoi w najbliższym czasie wiele wyzwań w tym zakresie.
komandor Tomasz Popiołek
Komandor Tomasz Popiołek jest absolwentem Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Łączności w Zegrzu. Po ukończeniu szkoły, został wyznaczony do 8. Rejonu Obserwacji i Łączności na swoje pierwsze stanowisko służbowe jako Pomocnik Szefa Służb Technicznych. Następnie objął stanowisko Szefa Logistyki w 8. ROiŁ. Od roku 2007 jest związany z Dowództwem 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, gdzie pełnił służbę na kolejnych stanowiskach służbowych związanych z logistyką i zaopatrzeniem jednostek wojskowych. W trakcie swojej kariery zawodowej w dowództwie, przeszedł drogę od specjalisty w wydziale planowania logistycznego do szefa wydziału. Decyzją Ministra Obrony Narodowej, z dniem 25 kwietnia 2022 r. został wyznaczony na stanowisko służbowe Komendanta Portu Wojennego Świnoujście.
Źródło: 8. FOW


Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.
W artykule
Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.
To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.
Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.
To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.
Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.
W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.
Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.
Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.
Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.
WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.
Autor: Mariusz Dasiewicz