Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Jeden z największych kontenerowców na świecie, pływający pod duńską banderą Mumbai Maersk, został ściągnięty z mielizny u wybrzeża niemieckiej wyspy Wangerooge na Morzu Północnym – podaje w piątek agencja Reutera.
„Mumbai Maersk został odholowany za drugim podejściem. Wielki kontenerowiec ma zostać sprowadzony do portu docelowego Bremerhaven jak najszybciej” – poinformowało niemieckie centralne dowództwo ds. nagłych wypadków morskich.
W operacji wziął udział holownik morski, statek wielozadaniowy i sześć holowników pomocniczych.
Statek pod duńską banderą był w drodze z Rotterdamu w Holandii do Bremerhaven w północno-zachodnich Niemczech. Osiadł na mieliźnie w środę wieczorem ok. 6 km od portu w Bremerhaven. Pierwsza próba holowania Mumbai Maersk w czwartek rano przez dwa statki wielozadaniowe i pięć holowników nie powiodła się.
Nie zgłoszono żadnych obrażeń wśród 30 członków załogi kontenerowca.
Mumbai Maersk należy do klasy bardzo dużych statków, które mogą przewozić ponad 18 tys. kontenerów.
Źródło: PAP


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.