Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Kuter patrolowy US Navy ratuje załogę płonącej łodzi służącej do przemytu narkotyków 

W weekend na wodach Zatoki Omańskiej, kuter patrolowy US Navy USS Sirocco uratował ośmiu obywateli Iranu i Pakistanu, którzy podpalili własny statek rybacki przed tym, jak zostali przyłapani na przemycie narkotyków.

Podczas patrolu w Zatoce Omańskiej na wodach międzynarodowych, USS Sirocco zauważył statek rybacki typu dhow. Zanim ekipa abordażowa zdołała dotrzeć do podejrzanego statku, załoga statku rybackiego podpaliła go, próbując zniszczyć nielegalny ładunek haszyszu i metamfetaminy.

Załoga kutra patrolowego USS Sirocco przerwała operację przechwytującą, aby wyłowić załogę statku rybackiego z wody i zapewnić jej opiekę medyczną. Tymczasem jednostki patrolowe USS Chinook i USS Thunderbolt udzieliły pomocy w gaszeniu pożaru jednostki dhow.  

Jak podały służby, pożar zniszczył około dwóch trzecich narkotyków. Zespół abordażowy zdołał odzyskać ze spalonego statku około 560 kilogramów haszyszu o łącznej wartości około 1 mln dolarów. Podczas przesłuchania, załoga statku rybackiego przyznała się do przemytu narkotyków znajdujących się na statku rybackim. 

Wszyscy przemytnicy zostali przetransportowani na ląd i poddani leczeniu oraz przesłuchaniom. Statek rybacki, który doznał znacznych uszkodzeń podczas pożaru, ostatecznie zatonął.

To był znakomity wysiłek wszystkich naszych załóg. Jestem dumny ze wszystkich zaangażowanych w ratowanie życia podczas wykonywania naszej misji zakłócania destabilizującej nielegalną działalność morską.

Wiceadmirał Brad Cooper, dowódca U.S. Naval Forces Central Command, U.S 5th Fleet i Combined Maritime Forces

Dla USS Sirocco jest to drugie uderzenie w Zatoce Omańskiej. W grudniu ubiegłego roku kuter patrolowy US Navy uratował pięciu irańskich przemytników narkotyków z płonącej łodzi tylko po to, by odkryć, że marynarze podpalili statek, aby zniszczyć przemycane narkotyki.

Ostatnia akcja ratunkowa miała miejsce trzy dni po tym, jak załoga okrętów wojennych US Navy uratowała trzech cywilnych marynarzy w Zatoce Adeńskiej po tym, jak ich mała łódź motorowa stanęła w płomieniach.

Niszczyciel USS Nitze i patrolowiec USS Monsoon zareagowały po zaobserwowaniu marynarzy w niebezpieczeństwie około 50 mil morskich od wybrzeży Jemenu. Ich marynarze bezpiecznie uratowali załogę łodzi, zanim płonąca jednostka zatonęła.

Po raz kolejny USS Sirocco i jej kompania udowodnili, że są w stanie walczyć z nielegalną działalnością w tym regionie. Sukces ten podkreślił znaczenie długoterminowej obecności okrętów na wodach Zatoki Omańskiej w regionie. Akcje takie jak ta pozbawiają organizacje przestępcze i terrorystyczne funduszy potrzebnych im do funkcjonowania i mają pozytywny wpływ zarówno tym w regionie, jak i innych częściach świata, gdzie te narkotyki ostatecznie zostałyby sprzedane. 

Źródło: US Navy

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn na półmetku. Program FSRU nabiera tempa

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn na półmetku. Program FSRU nabiera tempa

    Budowa lądowej części Programu FSRU przekroczyła półmetek. Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn, realizowany przez GAZ-SYSTEM ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy, wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski i umożliwi przesył gazu z planowanego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej do centralnej części kraju.

    Postęp prac przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn

    Na lądzie trwają zaawansowane roboty budowlane przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn o długości około 250 kilometrów. Inwestycja składa się z trzech odcinków: Kolnik–Gdańsk (34 km), Gardeja–Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn–Gardeja (128 km).

    Za nami niecały rok budowy gazociągów, które połączą terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej z centrum Polski. Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. To strategiczne przedsięwzięcie na rzecz dywersyfikacji dostaw gazu, w 90 procentach wykonywane przez polskie firmy.

    Robert Parafianowicz, dyrektor oddziału GAZ-SYSTEM w Gdańsku

    W ramach części lądowej Programu FSRU do polskich przedsiębiorstw trafiły zamówienia na dostawy i usługi o wartości blisko 1,8 mld złotych.

    Znaczenie inwestycji dla bezpieczeństwa energetycznego

    Program FSRU to jeden z kluczowych elementów infrastruktury, który zwiększy możliwości importowe gazu ziemnego do Polski. Po uruchomieniu terminala regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej oraz połączeniu go z gazociągiem Gdańsk–Gustorzyn powstanie nowy punkt wejścia surowca do krajowego systemu przesyłowego.

    🔗 Czytaj więcej: Rekordowy przewiert pod Wisłą na trasie gazociągu Gardeja–Kolnik

    Dzięki tej inwestycji Polska uzyska dodatkowe źródło zasilania, które – obok Baltic Pipe i terminala LNG w Świnoujściu – umożliwi pełne uniezależnienie dostaw od kierunku wschodniego.

    Zaawansowany etap prac budowlanych

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn osiągnął półmetek realizacji. Zakończono już połowę robót liniowych, trwa rozwożenie i układanie rur, prace spawalnicze oraz ziemne. W 2025 roku na odcinku Gustorzyn–Gardeja rozpocznie się proces zwracania nieruchomości właścicielom.

    Zakończenie budowy planowane jest na IV kwartał 2026 roku. Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm z grupy ROMGOS z Jarocina, które ma wieloletnie doświadczenie w realizacji inwestycji przesyłowych dla GAZ-SYSTEM.

    Budowa gazociągu to przedsięwzięcie wymagające dużych kompetencji technicznych i zdolności reagowania na zmieniające się warunki w terenie. Dzięki profesjonalizmowi zespołów i doświadczeniu wykonawcy inwestycja przebiega sprawnie i bez zakłóceń.

    Mirosław Papież, kierownik projektu budowy gazociągu Gustorzyn–Gardeja

    Nowoczesne technologie i kluczowe obiekty

    W ramach części lądowej Programu FSRU powstaje piętnaście obiektów naziemnych, w tym dwa o strategicznym znaczeniu dla krajowego systemu przesyłowego. W Gdańsku, na terenie Górek Zachodnich, budowany jest jeden z największych węzłów gazowych w Polsce, który umożliwi bezpieczne wprowadzenie gazu z terminala FSRU do krajowej sieci.

    Zastosowane technologie i systemy nadzoru spełniają najwyższe standardy inżynieryjne i środowiskowe, a proces realizacji inwestycji odbywa się zgodnie z uzyskanymi decyzjami administracyjnymi i harmonogramem zatwierdzonym przez inwestora.

    🔗 Czytaj też: Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn to strategiczny element programu dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. W połączeniu z planowanym terminalem FSRU w Zatoce Gdańskiej stworzy nowy filar bezpieczeństwa energetycznego kraju i umożliwi dalszy rozwój infrastruktury przesyłowej na północy.

    Budowa tej inwestycji, realizowana w większości przez polskie przedsiębiorstwa, stanowi przykład skutecznego wykorzystania środków Krajowego Planu Odbudowy w sektorze energetycznym.

    Żródło: GAZ-SYSTEM