Kuter US Coast Guard „Resolute” dostarcza do portu narkotyki o wartości 115 milionów dolarów

W minioną środę 58-letni kuter amerykańskiej straży przybrzeżnej (US Coast Guard) Resolute zawinął do macierzystego portu w St. Petersburgu na Florydzie z pokaźnym ładunkiem — 4395 kg kokainy i 2490 kg marihuany o czarnorynkowej wartości szacowanej na 115 milionów dolarów. Narkotyki zostały przejęte w wyniku operacji antynarkotykowych prowadzonych na wodach Karaibów, a zatrzymani w związku z tym procederem podejrzani wkrótce staną przed amerykańskim wymiarem sprawiedliwości.
W artykule
Międzynarodowa współpraca na wodach Karaibów
Przejęcie kontrabandy było efektem wspólnej operacji dwóch jednostek: amerykańskiego kutra Resolute oraz holenderskiego patrolowca HNLMS Holland. Połączone siły obu jednostek to przykład międzynarodowej współpracy, która staje się nieodzownym elementem w walce z przemytem narkotyków na wodach Karaibów. US Coast Guard, działając wspólnie z partnerami z Holandii, zadał przemytnikom dotkliwy cios, wysyłając wyraźny sygnał o nieuchronności odpowiedzialności za tego typu przestępstwa.

Podczas 38-dniowego patrolu na Karaibach, Resolute zrealizował dwie udane operacje udaremnienia dużej ilości narkotyków. Pierwsza z nich miała miejsce, gdy załoga jednostki zidentyfikowała statek typu „go-fast”, często używany przez przemytników. Natychmiast w ruch poszły mniejsze łodzie przeznaczone do pościgów. Ścigali jednostkę przez 40 mil morskich, na wodach o małej głębokości. Zmuszeni do szybkiego działania, przemytnicy wyrzucili swój nielegalny ładunek za burtę, co pozwoliło straży przybrzeżnej na przejęcie narkotyków.
Zaskoczenie i determinacja załogi kutra Resolute
Dwa tygodnie później, w środkowej części Karaibów, jednostka Resolute natknęła się na podejrzaną łódź żaglową. Podobnie jak wcześniej, dowództwo zdecydowało się na szybkie i zdecydowane działanie, wysyłając zespół abordażowy do jej przeszukania. W ukrytym schowku na pokładzie znaleziono 750 kg kokainy. Załoga skutecznie zatrzymała przemytników i zabezpieczyła narkotyki, po raz kolejny udowadniając swoje umiejętności w walce z międzynarodowym przemytem.
Operacja zyskała dodatkowy wymiar międzynarodowy, gdy kuter Resolute nawiązał współpracę z holenderskim patrolowcem HNLMS Holland. Holendrzy przekazali załodze amerykańskiego kutra kolejnych podejrzanych oraz ponad 2 tony przechwyconych narkotyków, w tym około 2,5 tony marihuany. Takie zintegrowane działania obu marynarek dowodzą skuteczności międzynarodowej współpracy w zwalczaniu przestępczości transnarodowej. Operacje antynarkotykowe to nie tylko sukcesy w udaremnianiu przemytu nielegalnych ładunków, ale także manifestacja wspólnych wartości i zaangażowania w bezpieczeństwo morskie na światowych wodach.
Kuter Resolute na straży bezpieczeństwa
Misja kutra Resolute nie ograniczała się jedynie do działań antynarkotykowych. Po przejściu huraganu Helene, jednostka wróciła do portu w St. Petersburgu, aby dać załodze zasłużony odpoczynek. Jednak już 7 października, w obliczu nadciągającego huraganu Milton, załoga musiała ponownie wyjść w morze, przygotowując się do działań ratowniczych. Po kilku dniach w Pensacola, Resolute wrócił na wody Zatoki Tampa, aby aktywnie wspierać operacje poszukiwawczo-ratownicze, patrolując obszar wspólnie z innymi jednostkami, jak Pablo Valent i Thetis. Była to kolejna demonstracja elastyczności i profesjonalizmu jednostki oraz jej załogi, gotowej do pomocy w każdej sytuacji, zarówno w walce z przestępczością, jak i w obliczu klęsk żywiołowych.
Profesjonalizm i tradycja kutra Resolute
Po powrocie do macierzystego portu, kmdr Ian Starr, dowódca kutra Resolute, nie krył dumy ze swojej załogi. „Raz po raz załoga wykazywała się profesjonalizmem, spójnością i doskonałością w wykonywaniu misji,” powiedział. „Jestem niesamowicie dumny z ich wysiłków i zdolności do osiągnięcia sukcesu w warunkach, w których sukces nigdy nie jest gwarantowany”.
Nie można pominąć historii samej jednostki Resolute. Zbudowany w 1966 roku kuter od dekad pozostaje jednym z filarów amerykańskiej straży przybrzeżnej (US Coast Guard). Jego bogata historia operacji antynarkotykowych sięga 1986 roku, kiedy to po raz pierwszy udaremnił przemyt narkotyków na pokładzie frachtowca Pamnico. Przez lata przeszedł liczne modernizacje, w tym kapitalny remont w 1994 roku, który pozwolił mu kontynuować służbę w pełnej gotowości bojowej. Resolute łączy w sobie tradycję i nowoczesność, dowodząc, że nawet starsze kutry US Coast Guard mogą odgrywać kluczową rolę w dzisiejszych operacjach dotyczących bezpieczeństwa morskiego.
Skuteczna współpraca Resolute i HNLMS Holland — przejęcie prawie 7 ton narkotyków na Karaibach
Wspólne działania jednostek patrolowych Resolute i HNLMS Holland to doskonały przykład skutecznej międzynarodowej kooperacji w obszarze bezpieczeństwa morskiego. Zgrane operacje obu jednostek potwierdzają, że współpraca sojusznicza stanowi kluczowy element w przeciwdziałaniu zagrożeniom na wodach otwartych. Każda taka akcja to nie tylko sukces operacyjny, ale również wyraźny sygnał, że morza i oceany nie będą bezpieczną przystanią dla przestępczości transnarodowej.
Powrót załogi Resolute do portu w St. Petersburgu z wielomilionowym ładunkiem zabezpieczonych narkotyków był czymś więcej niż tylko zakończeniem operacji. To także demonstracja zaangażowania i profesjonalizmu, który od lat jest fundamentem działań US Coast Guard. Wspólne patrole, precyzyjne akcje abordażowe oraz koordynacja z partnerami międzynarodowymi pokazują, że zapewnienie bezpieczeństwa morskiego to nie tylko kwestia zaawansowanej technologii, ale przede wszystkim determinacja i gotowość marynarzy do stawienia czoła każdemu wyzwaniu.
Źródło: US Coast Guard

- Kokaina na polskim masowcu „Jawor” – pół tony narkotyków odkryte w brazylijskim porcie
- Amerykańska jednostka US Coast Guard oddała strzały ostrzegawcze w Zatoce Perskiej
- Kuter US Coast Guard Kimball: 85 dni na Morzu Beringa w służbie i ratownictwie
- Narkotyki na Bliskim Wschodzie: Operacje CTF 150 i walka z przemytem
- US Coast Guard wcielił do służby dwa kolejne National Security Cutter
- Port Gdynia: Straż Graniczna udaremnia przemyt dużej ilości kokainy
- Kuter US Cast Guard Steadfast przechodzi na zasłużoną emeryturę
- Belgia: Rekordowe ilości przemytu kokainy w 2023 roku
-
Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika

PGZ Stocznia Wojenna podpisała z James Fisher and Sons PLC (JFD) umowę na dostawę i integrację zaawansowanego systemu nurkowania saturacyjnego i ratownictwa okrętów podwodnych dla budowanego okrętu ratowniczego pk. Ratownik.
W artykule
Umowa PGZ Stoczni Wojennej z JFD
Kontrakt obejmuje dostawę i integrację klasyfikowanego kompleksu komór hiperbarycznych wraz z systemem podtrzymywania życia. Ratownik zostanie w pełni dostosowany do współpracy z NATO Submarine Rescue System (NSRS) – rozwiązania zarządzanego przez JFD od 2015 roku w imieniu marynarek wojennych Wielkiej Brytanii, Francji i Norwegii.

Fot. JFD Brytyjska firma przygotowała w 2019 roku studium przedprojektowe oraz ocenę wykonalności integracji systemu. W trakcie budowy wykorzysta doświadczenie zdobyte przy realizacji systemów nurkowania saturacyjnego stosowanych przez państwa NATO.
Rola JFD i PGZ Stoczni Wojennej
Rob Hales, szef działu obronnego James Fisher, podkreślił, że współpraca z polską stocznią umożliwi połączenie jej kompetencji w budowie okrętów z wiedzą JFD w zakresie ratownictwa podwodnego i systemów hiperbarycznych. Jego zdaniem projekt wzmocni polskie możliwości operacyjne, w tym ochronę infrastruktury podmorskiej.
Prezes PGZ Stoczni Wojennej, Marcin Ryngwelski, zwrócił uwagę, że Ratownik zapewni Marynarce Wojennej RP zdolności niezbędne do prowadzenia działań ratowniczych na Bałtyku oraz zabezpieczania instalacji podwodnych. Podkreślił również znaczenie współpracy z JFD dla zachowania interoperacyjności zgodnej ze standardami NATO.
Wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Jan Grabowski, wskazał, że podpisanie kontraktu dotyczy systemu o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa załóg i prowadzenia operacji na morzu.
Ratownik – polskie zdolności ratownictwa podwodnego i znaczenie umowy
Okręt będzie jedną z największych jednostek w historii polskiego ratownictwa morskiego. Przy długości 96 metrów i wyporności 6500 ton zapewni możliwość ratowania załóg okrętów podwodnych oraz prowadzenia działań związanych z ochroną podmorskiej infrastruktury energetycznej.
Przekazanie okrętu Marynarce Wojennej RP przewidziane jest na koniec 2029 roku.
Integracja systemu JFD stanowi kolejny etap rozbudowy krajowego potencjału w zakresie działań na dużych głębokościach. Zapewni to prowadzenie operacji ratowniczych zgodnych ze standardami sojuszniczymi oraz zwiększy bezpieczeństwo przyszłych okrętów podwodnych i infrastruktury podmorskiej, która ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania naszego państwa.
Zródło: PGZ Stocznia Wojenna









