Lech Kaczyński kolejny raz w Świnoujściu

9 czerwca, podczas gdy poranne słońce rozgrzewało port w Świnoujściu, metanowiec Lech Kaczyński zacumował przy nabrzeżu gazoportu. Jest to już trzeci przystanek tej wyjątkowej jednostki w terminalu LNG, stanowiącym dla niej swoiste centrum logistyczne. Na pokładzie jednostki, nazwanego ku czci byłego prezydenta, znajdował się ładunek amerykańskiego LNG.

Ta dostawa to już 232. transakcja przewozu skroplonego gazu LNG do naszego kraju, a objętość ładunku po regazyfikacji wynosi około 100 mln m3. Obecnie Stany Zjednoczone, obok Kataru, są nieodzownymi partnerami Polski w kwestii dostaw tego cennego surowca.

Metanowiec o nazwie Lech Kaczyński, oznaczony numerem IMO: 9922976, jest symbolem nowoczesności w dziedzinie przewozu LNG. Został zbudowany w 2022 roku i obecnie pływa pod banderą Francji. Jego nośność wynosi aż 92323 DWT, a zanurzenie to 9,3 metra, co podkreśla imponującą wielkość i pojemność tej jednostki.

Nieocenioną rolę w dywersyfikacji źródeł energii odgrywa gazoport zarządzany przez Gaz-System. W erze niepewności, zwłaszcza po nieoczekiwanej decyzji Moskwy o zerwaniu kontraktów na dostawy gazu do Europy, port ten umożliwił Polsce bezproblemowe przejście przez ostatni sezon grzewczy.

Ważne jest jednak zaznaczenie, że wyjątkowość metanowca Lech Kaczyński nie wynika tylko i wyłącznie z jego patrona. Jest to pierwsza jednostka spośród ośmiu zamówionych, które mają obsługiwać głównie potrzeby Orlenu. Nowoczesne, doskonale wyposażone jednostki, wynajmowane na długoterminowe umowy, odgrywaJĄ kluczową rolę w poprawie bezpieczeństwa energetycznego Polski, a także przynszą olbrzymie oszczędności dla naszych przedsiębiorstw.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/lotos-petrobaltic-planuje-skladowac-co2-pod-dnem-morza-baltyckiego/

Umowy czarterowe zostały podpisane przez PGNiG Supply & Trading (PST), spółkę z grupy PGNiG odpowiedzialną za handel LNG, z firmami Knutsen OAS Shipping oraz Maran Gas Maritime. Umowy te obejmują sześć jednostek i gwarantują solidność dostaw skroplonego gazu naturalnego.

W obliczu niepewnych i niekiedy niepokojących wydarzeń na świecie, Polska okazuje się być silna i dobrze przygotowana. Dramatyczna inwazja Rosji na Ukrainę w 2022 roku, która wywołała gwałtowne podwyżki cen gazu na TTF, z cenami przekraczającymi 128 euro za MWh, postawiła wiele krajów przed poważnymi wyzwaniami energetycznymi.

Jednak Polska, dzięki strategicznemu planowaniu i przemyślanym inwestycjom, pokazała swoją odporność na takie wstrząsy. Fakt, że kraj nasz posiada własne, dobrze rozwinięte źródła dostaw gazu, takie jak terminal LNG w Świnoujściu, oraz gazociąg Baltic Pipe przyczynia się do stabilności energetycznej. Metanowiec Lech Kaczyński stanowi kluczowy element tej infrastruktury, umożliwiając regularne dostawy gazu z odległych miejsc całego świata.

Autor: Mariusz Dasiewicz

.pl/category/offshore-energetyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski