Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Koncern Leonardo, znany producent technologii lotniczych, wprowadza nowatorskie rozwiązania AWHero RUAS, które otwierają nowe możliwości w zakresie wielozadaniowych operacji morskich.
W najnowszych modyfikacjach, prezentowanych podczas SEAFUTURE 2023, widoczne jest zaangażowanie firmy w przejście od podstawowego projektu do konfiguracji opartej na koncepcji operacji (CONOPS), w szczególności dla zastosowań morskich.
Nowości obejmują między innymi układ napędowy na paliwo ciężkie, modyfikacje płatowca i zaawansowaną modułowość czujników. AWHero korzysta również z sprawdzonej podstawowej konfiguracji, w tym systemu wirników i przekładni, podstawowego systemu awioniki, architektury łącza danych oraz stacji kontroli.
AWHero jest kluczowym elementem długoterminowej strategii firmy Leonardo, której celem jest utrzymanie pozycji lidera w sektorze lotów pionowych i zastosowań systemów bezzałogowych statków powietrznych, biorąc pod uwagę obecne i przyszłe trendy technologiczne.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/leonardo-z-nowymi-wiezyczkami-lionfish-30-i-hitfist-30-ul/
Podczas uroczystości na pokładzie wielozadaniowego patrolowca morskiego włoskiej Marynarki Wojennej Paolo Thaon di Revel PPA, Leonardo zaprezentował najnowsze zmiany w systemie AWHero RUAS.
AWHero łączy w sobie wieloletnie doświadczenie Leonarda w zakresie rozwoju systemów wiropłatowych i wsparcia dla bezzałogowych systemów powietrznych oraz sektora morskiego. Jest to pierwszy i jedyny system RUAS w swojej klasie z certyfikacją wojskową uzyskaną we Włoszech na podstawie uznawanych na całym świecie standardów.
Ulepszenia wprowadzone do systemu obejmują między innymi układ napędowy na paliwo ciężkie, modyfikacje płatowca, zaawansowaną modułowość czujników oraz ultralekki radar morski Leonardo Gabbiano. AWHero wykorzystuje także sprawdzoną podstawową konfigurację, w tym system wirników, przekładni, podstawowy system awioniki, architektura łącza danych oraz stacja kontroli.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/nowoczesny-zestaw-do-badan-hydrograficznych-od-thesta/
AWHero został zoptymalizowany do wykorzystania w operacjach morskich i wielozadaniowych, takich jak ISTAR (Intelligence Surveillance Target Acquisition and Reconnaissance), ASW (Anti-Submarine Warfare), walka radioelektroniczna, przekaźniki komunikacyjne, ochrona granic, wsparcie bojowe, ochrona sił zbrojnych, i może być zintegrowany z morskim systemem zarządzania walką (CMS, Combat Management System).
Od 2019 roku AWHero demonstruje swoje zdolności w zakresie nadzoru morskiego na okrętach w ramach inicjatywy OCEAN2020, strategicznego programu badawczego Europejskiego Funduszu Obronnego w zakresie technologii nadzoru morskiego i bezpieczeństwa morskiego.
Leonardo jest jedyną firmą w Europie, która jest w stanie dostarczyć kompleksowe rozwiązania, projektując i rozwijając wszystkie elementy systemów bezzałogowych. To doświadczenie i umiejętności firmy były wielokrotnie demonstrowane podczas międzynarodowych ćwiczeń. W ramach swojego strategicznego planu „Be Tomorrow 2030”, Leonardo nieustannie pracuje nad integracją najnowszych rozwiązań w dziedzinie zdalnie sterowanych i autonomicznych systemów i technologii.
Źródło: Leonardo/MD


Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.
W artykule
Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.
To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.
Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.
To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.
Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.
W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.
Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.
Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.
Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.
WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.
Autor: Mariusz Dasiewicz