Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Leonardo zwiększa swoją obecność

Koncern Leonardo podczas tegorocznych targów Heli-Expo 2023 ogłosił ponad 50 wstępnych umów sprzedaży na nowe modele śmigłowców jednosilnikowych AW09 dla klientów na całym świecie, co potwierdza jej silną pozycję na globalnym rynku jednostek komercyjnych. Zamówiono prawie 40 modeli AW139, AW169 i AW109 GrandNew oraz AW109 Trekker, które będą służyć głównie wsparciu przemysłu energetycznego, ratownictwa i służb publicznych oraz transportowi VIP. AW139 i AW169 zdobywają również popularność w sektorze ratownictwa i usług publicznych.

Podczas targów Leonardo zadeklarowało realizację ponad 50 wstępnych umów sprzedaży na nowe modele jednosilnikowych AW09 dla klientów na całym świecie. Ponadto, firma THC zapowiedziała zakup kolejnych sześciu AW139 w Arabii Saudyjskiej na potrzeby SAR, ratownictwa medycznego (EMS) i transportu korporacyjnego oraz opcję zakupu kolejnych 20 maszyn.

Ponad 25 sprzedanych AW139 zostanie wykorzystanych do wykonywania morskich misji transportowych dla różnych użytkowników z całego świata związanych z przemysłem energetycznym. Globalna flota AW139 zostanie powiększona o nowe zamówienia na Bliskim Wschodzie, w Brazylii, Tajlandii, Indonezji i Niemczech, co podkreśla uznanie dla platformy i jej konkurencyjności w operacjach związanych z przemysłem wydobycia ropy i gazu. AW169 natomiast nadal pozostaje wybierany do operacji transportu morskiego i wsparcia farm wiatrowych zarówno w Europie, jak i w Azji. Wszystko to potwierdza silną pozycję Leonardo na globalnym rynku śmigłowców komercyjnych.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/australia-na-najlepszej-drodze-do-systemow-rakietowych-dalekiego-zasiegu-tomahawk/

Leonardo poinformowało o nowych kontraktach z różnymi firmami na śmigłowce AW139, w tym Abu Dhabi Aviation (ADA), OMNI Helicopters International (OHI), SFS Aviation, Travira Air oraz HeliService International GmbH. ADA złożyło zamówienie na sześć AW139, które mają zostać dostarczone w latach 2024-2026. OHI zamówiło dwa AW139, które będą wykorzystywane do morskich misji transportowych w Brazylii. SFS Aviation, wiodący dostawca usług dla firm naftowych i gazowych w Tajlandii, zamówiło dwa AW139, które mają zostać dostarczone jeszcze w tym roku, zwiększając tym samym swoją flotę do siedmiu AW139. Travira Air z Indonezji podpisała kontrakt na dodatkowy morski śmigłowiec AW139, który ma zostać dostarczony w 2024 roku. HeliService International GmbH, niemiecki dostawca usług transportowych morskich, zamówił dwa AW139 oraz AW169, które mają zostać dostarczone w 2024 roku.

Leonardo zaznacza, że AW139 i AW169 zdobywają również popularność w sektorze ratownictwa i usług publicznych. Firma Global Vectra Helicorp Limited (GVHL) złożyła zamówienie na dwa AW169, które mają pomagać w operacjach transportowych w sektorze przemysłu energetycznego. Ogólnie, zamówienia na dziesięć śmigłowców AW169 i AW139 zostały złożone w Azji, na Bliskim Wschodzie i w USA. Dostawa śmigłowców dołączających do floty AW139 ma zakończyć się jeszcze w tym roku.

Firma UI Helijet z Korei Południowej zajmująca się ratownictwem medycznym (EMS), podpisała kontrakt na zakup dwóch śmigłowców AW169. Maszyny te mają zostać dostarczone w 2025 roku i wejdą do służby w 2026 roku. UI Helijet jest pierwszym użytkownikiem EMS w Korei Południowej, który będzie korzystać z śmigłowców marki Leonardo. Firma ta świadczy usługi dla Krajowego Centrum Medycznego, Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej. Departament Policji w Phoenix podpisał kontrakt na zakup jednego AW169 z opcją zakupu drugiego. Maszyna ta będzie wykorzystywana przez Biuro Lotnicze Wsparcia Taktycznego Policji w Phoenix jako najnowocześniejszy i największy śmigłowiec w flocie. Dołączy on do już posiadanych przez departament śmigłowców Leonardo AW109 Power, zakupionych w 2005 roku. 

W Zjednoczonych Emiratach Arabskich zamówiono jeden egzemplarz popularnego śmigłowca AW139, który będzie wykorzystywany przez tamtejszą policję do celów ochrony porządku publicznego i ratownictwa. Mitsui Bussan Aerospace (MBA), autoryzowany dystrybutor śmigłowców marki Leonardo w Japonii, ogłosił podpisanie kontraktu na dostawę sześciu AW139 w celu spełnienia wymagań związanych z nadchodzącymi projektami realizowanymi w tym kraju.

W Ameryce Łacińskiej Leonardo z sukcesem działa na rynku transportu korporacyjnego i VIP dzięki ofercie z firmą Agusta. Firma ta sprzedała trzy śmigłowce nowemu dystrybutorowi SynerJet Latina SA, który odpowiada za Kolumbię, Peru, Chile i Paragwaj. W skład tej sprzedaży wchodzą dwa AW109 GrandNew oraz jeden lekki dwusilnikowy AW109 Trekker. Dostawy tych maszyn spodziewane są między końcem 2024 roku a drugim kwartałem 2025 roku.

Źródło: Leonardo

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Podwójna uroczystość brazylijskich okrętów podwodnych typu Scorpène

    Podwójna uroczystość brazylijskich okrętów podwodnych typu Scorpène

    26 listopada brazylijska Marinha do Brasil osiągnęła kolejny etap długofalowej przebudowy swoich zdolności podwodnych. Uroczystość w Itaguaí tego dnia połączyła dwa wydarzenia: wodowanie czwartego okrętu podwodnego z rodziny Scorpène – S43 Almirante Karam – oraz wcielenie do służby S42 Tonelero.

    Almirante Karam jest pierwszym okrętem całkowicie zbudowanym w Brazylii. Jednostka stanowi rozwinięcie rodziny Scorpène i wyróżnia się kadłubem dłuższym o około pięć metrów względem wariantu bazowego. Jej budowa potwierdza, że brazylijski przemysł potrafi samodzielnie prowadzić produkcję zaawansowanych okrętów podwodnych, od formowania blach, przez skomplikowane prace spawalnicze, po integrację systemów pokładowych.

    PROSUB – fundament niezależności przemysłowej

    Ale aby takie prace można było wykonywać w tych zakładach stoczniowych, niezbędnym było stworzenie pełnego zaplecza technicznego oraz kompetencyjnego. Tu właśnie pojawia się PROSUB – brazylijski program budowy sił podwodnych, rozwijany od 2008 roku we współpracy z francuskim koncernem stoczniowym Naval Group. To przedsięwzięcie ukształtowało całą infrastrukturę niezbędną do projektowania, budowy i obsługi nowoczesnych okrętów podwodnych.

    W jego ramach powstała stocznia, baza dla jednostek podwodnych oraz zakład produkcyjny, który wraz z programem szkoleniowym stworzył dla Brazylii kompletny łańcuch kompetencji technologicznych. Ponad 250 specjalistów przeszło szkolenia we Francji, obejmujące spawalnictwo, obróbkę kadłubów, instalacje rurociągów oraz elektrykę okrętową. Dziś ICN w Itaguaí dysponuje zapleczem pozwalającym na samodzielne prowadzenie produkcji, integracji oraz prób systemowych, co czyni ten ośrodek jednym z najważniejszych punktów rozwoju przemysłu okrętowego w regionie.

    Rozbudowana infrastruktura w stanie Rio de Janeiro pełni funkcję centrum kompetencyjnego brazylijskiej marynarki. Jednocześnie stanowi zaplecze dla kluczowego projektu strategicznego – budowy pierwszego w historii Brazylii okrętu podwodnego o napędzie jądrowym, SN-10 Álvaro Alberto.

    Po raz pierwszy w Brazylii przeprowadzono dwie uroczystości związane z programem PROSUB jednego dnia, co dobrze pokazuje skalę przedsięwzięcia i tempo prac w Itaguaí.

    Priorytet: pierwszy atomowy okręt Brazylii

    Prace nad SN-10 postępują wolniej, niż pierwotnie zakładano. Jednostka ma zostać zwodowana w 2034 roku – dekadę później niż planowano. Opóźnienia wynikają przede wszystkim z presji budżetowej i ograniczeń systemowych, które towarzyszą budowie infrastruktury do obsługi napędu jądrowego i docelowego opanowania cyklu paliwowego.

    Niezależnie od wyzwań projekt SN-10 pozostaje dla Brasílii kluczowy. Okręt ma stać się filarem odstraszania strategicznego, wzmacniając autonomię państwa w obszarze bezpieczeństwa morskiego oraz kontroli akwenów o znaczeniu gospodarczym.

    Riachuelo – charakterystyka brazylijskich Scorpène

    Okręty typu Riachuelo stanowią rozwinięcie konstrukcji Scorpène i zostały zaprojektowane jako nowoczesne jednostki zdolne do długotrwałego działania w wodach o rozbudowanej linii brzegowej. Dysponują załogą liczącą łącznie 42 marynarzy, wypornością podwodną 2000 ton, długością około 72 metrów i operacyjnym zanurzeniem do 300 metrów. Autonomiczność 70 dni pozwala na patrolowanie rozległej ZEE Brazylii oraz osłonę infrastruktury naftowej.

    Uzbrojenie okrętów obejmuje ciężkie torpedy F21 oraz pociski przeciwokrętowe Exocet SM39 Block 2 Mod 2. Na wyposażeniu znajdują się sonary Thales TSM 2233 Eledone oraz flankowe TSM 2253, połączone w systemie S-Cube. Zapas uzbrojenia wynosi 18 sztuk. Naval Group dostarczyła zintegrowany system walki SUBTICS oraz wyrzutnie środków zakłócających torped Canto. Okręt wyposażono w peryskop ataku Safran Series 20 i komplet sonarów Thales tworzących system S-Cube, dzięki czemu jednostka zachowuje pełną świadomość sytuacyjną podczas działań podwodnych.

    Nowe okręty podwodne w systemie bezpieczeństwa morskiego Brazylii

    Wodowanie Almirante Karam pozwala tym samym na rozpoczęcie prób portowych, później morskich, co w połączeniu z wejściem do służby S42 Tonelero wzmacnia potencjał brazylijskiej floty w sposób wymierny. Modernizacja sił podwodnych wpisuje się też w szerszą transformację Marinha do Brasil, która konsekwentnie odbudowuje swoje zdolności morskie.

    PROSUB zapewnia przewagę nie tylko w wymiarze taktycznym, lecz także przemysłowym. Brazylia przechodzi od roli odbiorcy technologii do państwa zdolnego do samodzielnej budowy i utrzymania okrętów podwodnych w całym cyklu życia.