Lotniskowiec Charles de Gaulle zakończył misję CLEMENCEAU 25

25 kwietnia, po pięciu miesiącach intensywnych działań operacyjnych, lotniskowcowa grupa uderzeniowa (GAN) z lotniskowcem Charles de Gaulle weszła do portu macierzystego w Tulonie. Misja CLEMENCEAU 25 była nie tylko demonstracją siły, lecz także wyrazem francuskiego zaangażowania w zapewnienie swobody żeglugi oraz współpracy międzynarodowej w jednym z najważniejszych rejonów świata.

CLEMENCEAU 25 – demonstracja zdolności Marine Nationale

Trzon zespołu stanowiły: lotniskowiec Charles de Gaulle z pokładową grupą lotniczą, obejmującą myśliwce wielozadaniowe Rafale M, oraz śmigłowce NH90 Caïman Marine. Zespół uzupełniały fregaty rakietowe Forbin (typu Horizon) i Alsace (typu FREMM DA), fregata zwalczania okrętów podwodnych typu FREMM, atomowy okręt podwodny typu Suffren oraz tankowiec zaopatrzeniowy Jacques Chevallier. Grupa uderzeniowa pokonała 40 tysięcy mil morskich, realizując zadania związane z zapewnieniem swobody żeglugi oraz uczestnicząc w ćwiczeniach i operacjach wielonarodowych.

Podczas misji francuski zespół brał udział w ćwiczeniach La Pérouse 25Pacific Steller oraz Varuna 42, operując z flotami Australii, Indii, Japonii, Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Ważnym elementem było również współdziałanie z jednostkami sojuszniczymi z Włoch, Portugalii, Grecji i Maroka, co podkreśliło wysoki poziom interoperacyjności Marine Nationale.

Wsparcie logistyczne i nowe doświadczenia operacyjne

CLEMENCEAU 25 umożliwiła rozwój punktów logistycznych w strategicznych portach, takich jak Subic Bay, Lombok, Darwin czy Okinawa. Grupa lotniskowcowa Charles de Gaulle realizowała także działania rozpoznawcze i eksperymenty w zakresie wymiany danych taktycznych, dostosowując swoje zdolności do specyfiki operacyjnej regionu Indo-Pacyfiku.

Znaczenie powrotu Charles de Gaulle do Tulonu

Zakończenie misji CLEMENCEAU 25 stanowi potwierdzenie zdolności Francji do prowadzenia długotrwałych operacji morskich daleko od macierzystych baz. Marine Nationale po raz kolejny udowodniła, że jest gotowa do współdziałania w ramach koalicji oraz do samodzielnej projekcji siły w rejonach kluczowych dla globalnego bezpieczeństwa. Misja CLEMENCEAU 25 była elementem francuskiej strategii obecności morskiej na Indo-Pacyfiku, ukierunkowanej na wzmocnienie sojuszy oraz przeciwdziałanie ograniczaniu swobody żeglugi.

Powrót zespołu okrętów został jednak naznaczony tragedią – w trakcie misji zginął starszy marynarz Léo Soulas, członek pokładowej grupy lotniczej. Marine Nationale uczciła jego pamięć podczas uroczystości powitalnych w Tulonie.

Źródło: Marine Nationale/MD

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski