Lotniskowiec USS Abraham Lincoln wraca do San Diego

5 marca, po wielomiesięcznej misji w rejonie Indo-Pacyfiku i Bliskiego Wschodu amerykański lotniskowiec USS Abraham Lincoln (CVN-72) powrócił do swojego portu macierzystego w San Diego. Jednostka, należąca do typu Nimitz, była kluczowym elementem amerykańskiej obecności morskiej zarówno w regionie Indo-Pacyfiku, jak i w strefie operacyjnej Centralnego Dowództwa USA (CENTCOM).
Z Indo-Pacyfiku na Bliski Wschód – kluczowa misja USS Abraham Lincoln
Od sierpnia 2024 roku Abraham Lincoln działał na wodach Oceanu Spokojnego, biorąc udział w ćwiczeniach oraz patrolach w rejonie Morza Południowochińskiego. W późniejszych miesiącach, w odpowiedzi na rosnące napięcia na Bliskim Wschodzie, lotniskowiec został przebazowany w rejon Morza Czerwonego i Zatoki Omańskiej, czemu poświęciliśmy osobny artykuł. Jego zadaniem było zapewnienie bezpieczeństwa szlakom morskim oraz demonstracja siły w obliczu rosnącego zagrożenia dla statków handlowych przechodzących przez cieśniny – Bab al-Mandab oraz Ormuz.
Podczas wielomiesięcznej misji na pokładzie USS Abraham Lincoln znajdowało się Skrzydło Lotnictwa Pokładowego 9 (CVW-9), w tym myśliwce wielozadaniowe F/A-18 Super Hornet, samoloty wczesnego ostrzegania E-2D Hawkeye oraz maszyny F-35C Lightning II z eskadry VMFA-314 „Black Knights” Korpusu Piechoty Morskiej USA. Okręt działał w ramach grupy uderzeniowej, której elementy wsparcia obejmowały krążowniki i niszczyciele rakietowe typu Arleigh Burke.
Powrót Abraham Lincolna do San Diego oznacza zakończenie intensywnej misji, a jednocześnie stanowi element rotacji amerykańskich sił morskich w regionach o podwyższonym ryzyku. Pentagon nadal utrzymuje silną obecność w rejonie Indo-Pacyfiku oraz Bliskiego Wschodu, gdzie kluczową rolę przejmie kolejny lotniskowiec US Navy.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










