Platformę „GIANT” LOTOS Petrobaltic zakupił od firmy MAERSK w czerwcu br.. To piąta i największa ze wszystkich jednostek należących do tej gdańskiej spółki. Zbudowana w 1986 r. w Japonii platforma została w pełni zmodernizowana w 2012 roku. Wcześniej platforma należąca do duńskiego armatora z siedzibą w Kopenhadze operowała na wodach Morza Północnego.
Platforma była przygotowywana przez polską załogę do operacji holowania w duńskim porcie Esbjerg. Dziś (23 września) w godzinach przedpołudniowych jednostka przebyła już ponad 230 Nm z około 680 Nm zaplanowanej trasy do Gdańska. Średnia prędkość holowania to około 4,7 węzłów. Musi ono przebiegać w odpowiednich warunkach pogodowych, od których uzależniona jest cała operacja. Niemniej jednak, platforma spodziewana jest w Gdańsku w najbliższy weekend.
Nim platforma zostanie odholowana w miejsce swojej pracy, na złoże B3 na Morzu Bałtyckim, musi zostać odpowiednio oznakowana i przystosowana do potrzeb pracy na Bałtyku. Prace przystosowawcze wymagane do odnowienia klasy oraz przeszkolenie załogi zostanie przeprowadzone na terenie Naftoportu. Następnie jednostka zostanie przeholowana na złoże B3, gdzie rozpocznie prace rekonstrukcyjne 7 odwiertów (B3-5, B3-6, B3-8, B3-9, B3-13, B3-14, B3-15).
Podstawowe parametry jednostki:
- Długość: 84.00 m
- Szerokość: 90.0 m
- Długość nóg: 160 m
- Wyporność: 24,284.6 t
- Maksymalna głębokość akwenu: 350 ft /107 m
- Maksymalna wysokość fali: 27.0 m
- Średnia prędkość wiatru: 43.5 m/sec
- Maksymalny prąd: 1.15 m/sec
- Air gap: 21.2 m
- Platforma może wiercić do głębokości 25 000 stóp (7,620 m). Podpis: MD