Lotos Petrobaltic: Technologie CCS na Morzu Bałtyckim
Opublikowane:
5 kwietnia, 2024
Fot. Grupa ORLEN
LOTOS Petrobaltic z Grupy ORLEN przoduje w realizacji projektów CCS, dając nowy impuls dla ochrony klimatu na Morzu Bałtyckim. W 2024 roku, dzięki finansowaniu z programu Horyzont Europa i współpracy z ponad 43 międzynarodowymi partnerami oraz Instytutem Nafty i Gazu, te inicjatywy mają na celu opracowanie technologii zatłaczania CO2 metodą WAG do podmorskich złóż ropy naftowej.
Projekt „COREU” (CO2 Routes across Europe) nie tylko skupia się na zwiększeniu skali instalacji do magazynowania CO2, ale również bada potencjał sekwestracji w regionie Bałtyku, wspierając Polskę w redukcji rocznej emisji dwutlenku węgla i realizacji międzynarodowych zobowiązań klimatycznych.
Przełom w dziedzinie innowacji i zaangażowanie w ochronę środowiska
Realizowane przez LOTOS Petrobaltic projekty CCS są kluczowym elementem strategii proekologicznej, łącząc innowacyjne podejścia z globalnymi wysiłkami na rzecz redukcji emisji CO2. Podejmowane działania, w tym rozwój testowej mikroinstalacji z wykorzystaniem technologii naprzemiennego zatłaczania wody złożowej i CO2, mają fundamentalne znaczenie dla przyszłości energetycznej i ochrony klimatu w Polsce oraz na Morzu Bałtyckim. Dzięki tym inicjatywom, Polska staje się ważnym graczem w globalnych wysiłkach na rzecz zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych.
Międzynarodowa współpraca i finansowanie projektu „COREU”
Zaangażowanie międzynarodowych partnerów i wsparcie finansowe z Unii Europejskiej w ramach programu Horyzont Europa, w wysokości 150 000 euro, podkreślają znaczenie projektu „COREU” na arenie międzynarodowej. Projekt ten, zarządzany przez norweski SINTEF, stanowi przykład efektywnej współpracy międzynarodowej, promując zaawansowane technologie CCS jako sposób na walkę ze zmianami klimatycznymi.
Dokumentacja techniczno-ekonomiczna i perspektywy
Obecnie trwa opracowanie dokumentacji techniczno-ekonomicznej, niezbędnej dla uruchomienia projektu badawczo-rozwojowego mikroinstalacji zatłaczania CO2 do złóż ropy naftowej B3 lub B8. Będzie to instalacja przesyłu i przyjęcia CO2 na platformie LOTOS Petrobaltic oraz jego zatłoczenia do wybranego złoża, wykorzystując tzw. technologię WAG (water alternating gas injection), czyli naprzemiennego zatłaczania CO2 i wody złożowej. Dokumentacja ma zostać ukończona w połowie tego roku. Na jej podstawie zostanie podjęta decyzja o uruchomieniu testowej mikroinstalacji, o wydajności 150 000 ton CO2 rocznie, na jednym z dwóch złóż ropy pod dnem Bałtyku, eksploatowanych przez LOTOS Petrobaltic.
Innowacyjne rozwiązania techniczne w projektach CCS LOTOS Petrobaltic
W ramach inicjatyw CCS na Morzu Bałtyckim, LOTOS Petrobaltic skoncentrował się na przezwyciężaniu technicznych wyzwań, takich jak zapewnienie stabilności geologicznej magazynów CO2 i efektywność procesów zatłaczania, wykorzystując innowacyjną metodę WAG (water alternating gas injection). Dzięki współpracy z ośrodkami naukowymi, projekt rozwinął zaawansowane strategie monitorowania i modelowania, które umożliwiają precyzyjne oceny skuteczności sekwestracji oraz minimalizację ryzyka wycieków. Te działania podkreślają zaangażowanie LOTOS Petrobaltic w rozwijanie nowych rozwiązań technicznych, które przyczyniają się do bezpiecznej i skutecznej realizacji celów ekologicznych, jednocześnie poszerzając granice możliwości w dziedzinie technologii CCS.
Zaangażowanie LOTOS Petrobaltic w transformację energetyczną
Inicjatywy LOTOS Petrobaltic, pokazują determinację firmy do aktywnego uczestnictwa w zielonej transformacji i projektach prośrodowiskowych. Sekwestracja CO2, będąca integralną częścią działalności związanej z eksploatacją złóż ropy naftowej i gazu ziemnego, oferuje nowe perspektywy dla zrównoważonego rozwoju energetycznego w Polsce. Projekty te nie tylko wpisują się w globalne trendy redukcji emisji dwutlenku węgla, ale również otwierają możliwości zwiększenia potencjału magazynowania CO2, co ma kluczowe znaczenie dla przyszłości energetycznej i ochrony środowiska.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.