Enter your email address below and subscribe to our newsletter

MARKOS i ZSOT Ustka: Odrodzenie tradycji stoczniowych na Pomorzu Środkowym

Pomorze Środkowe coraz bliżej odbudowy tradycji stoczniowych. Współpraca MARKOS i ZSOT Ustka budzi nadzieję na rozwój przemysłu i przywrócenie dawnej chwały.

Odkładając na bok obawy i niepokoje, Pomorze Środkowe staje coraz bliżej odbudowy tradycji przemysłu stoczniowego. Rok temu, gdy MARKOS i Zespół Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Ustce podjęły decyzję o współpracy, wiarę w efektywność takiego partnerstwa miały wszelkie podstawy. To porozumienie miało unikalne podłoże historyczne, gospodarcze i ambicjonalne, bowiem jego celem było przywrócenie w mieście dawnej chwały stoczniowej i rozwoju tej branży.

Pomimo braku widocznych śladów po dawnej dynamicznej działalności lokalnej stoczni, warto pamiętać, że w poprzednim stuleciu była to siedziba wielu wybitnych fachowców odpowiedzialnych za produkcję różnych typów łodzi i kutrów rybackich, w tym drewnianych kutrów, łodzi motorowych i łodzi ratunkowych dla przemysłu okrętowego. Inicjatorzy współpracy postanowili opierać nowy rozdział partnerstwa na tych tradycjach.

Cezary Koseski, prezes MARKOS, przypomina, że podczas podpisywania listu intencyjnego jasno wyrazili potrzebę specjalistów i zobowiązanie do szukania ich w Ustce. Właśnie na tym oparto duch tej współpracy.

Ustka jest nie tylko pięknym miejscem nadmorskim, ale również posiada głębokie korzenie związane z przemysłem stoczniowym. Te więzi historyczne są nadal ważne dla lokalnej społeczności. Sygnał o współpracy między szkołą a firmą stoczniową ożywił zainteresowanie tą dziedziną przemysłu, jak pokazuje pierwsza grupa młodych ludzi kończących praktyki zawodowe – zauważa Katarzyna Ozimek, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Ustce.

Przez miesiąc uczniowie mieli okazję rozwijać swoje umiejętności pod czujnym okiem doświadczonych specjalistów z MARKOS, którzy wprowadzili ich w procesy budowy różnych obiektów. Praktyki zawodowe były dla nich nie tylko czasem nauki, ale także czasem odkrywania pasji do tworzenia pięknych produktów i doświadczania szerokich możliwości rozwoju. Ważną rolę odgrywały również osobiste związki uczniów z przemysłem stoczniowym, gdyż wielu z nich miało rodzinę i znajomych związanych z tą branżą. To właśnie te więzi wpłynęły na decyzje młodych ludzi – mówi Wiesław Karman, kierownik Działu Szkolenia Zawodowego w MARKOS.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/nowy-dok-w-szczecinie/

Porozumienie podpisane w ubiegłym roku zakłada długoterminową współpracę, polegającą na odbywaniu praktyk zawodowych w MARKOS przez uczniów klas technik mechatronik. Cała inicjatywa ma patronat Starosty Słupskiego, Pawła Lisowskiego, oraz Burmistrza Ustki, Jacka Maniszewskiego. Kolejna grupa praktykantów pojawi się w firmie we wrześniu.

Praktykujący uczniowie wzbogacają zespoły MARKOS, które obecnie zatrudniają ponad tysiąc stu pracowników, a ich zakłady zajmują powierzchnię około 10 ha. Firma specjalizuje się w produkcji wyrobów kompozytowych, które trafiają na rynki całego świata. Produkty MARKOS obejmują między innymi łodzie ratownicze, łodzie rekreacyjne, łodzie specjalnego przeznaczenia oraz elementy obudów turbin wiatrowych i branży motoryzacyjnej.

Dzięki tej inicjatywie, tradycje stoczniowe na Pomorzu Środkowym mają szansę na odnowę i odbudowę, a młodzi ludzie zyskują możliwość zdobycia praktycznego doświadczenia w tym ważnym sektorze przemysłu. Współpraca między MARKOS a Zespołem Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Ustce stanowi inspirację dla całej społeczności lokalnej, pokazując, że pomimo upływu czasu, przemysł stoczniowy nadal może odegrać istotną rolę w rozwoju regionu.

Źródło: MARKOS

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.

    Nowa generacja jednostek patrolowych

    Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.

    Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.

    Dostawa Rajah Sulayman i plany dalszej rozbudowy floty

    Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.

    Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.

    Wzmocnienie sił morskich Filipin

    Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.