MARKOS wprowadza innowacyjną łódź Tender 8.75

Tender 8.75, nowy model firmy MARKOS, jest już na zaawansowanym etapie produkcji, zapowiadając kolejną ekscytującą premierę. Ta firma, znana ze swojego bogatego portfolio, regularnie tworzy autorskie projekty, które ożywiają rynek holenderski.
W czerwcu, po wyfrezowaniu modeli w skali 1:10, przeprowadzono próby basenowe na obiektach badawczych Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. Otrzymane wyniki pozwoliły na kontynuację prac już w pełnej skali.
Nowy Tender to odpowiedź na oczekiwania rynku i klientów. Mimo że jest to z założenia łódź turystyczna, łączy ona w sobie nowoczesność, design, funkcjonalność i ergonomię podróżowania. Długość łodzi, wynosząca 8 metrów i 75 centymetrów, w połączeniu z zaawansowanymi technologiami i wysoką jakością wykonania, czyni ją wyjątkowym produktem na rynku.
Firma MARKOS oferuje klientom możliwość wyboru między trzema rozwiązaniami montażu silnika, a także dwoma wersjami wyposażenia wnętrza, w tym wersję z kabiną sypialną. Wysokiej klasy zespoły napędowe i wyposażenie wnętrza gwarantują niezawodność i bezpieczeństwo.
Obecnie na rynku wymaga się od producentów dużego zakresu personalizacji, co MARKOS rozumie i implementuje w swoich projektach.

Projektowanie współczesnych łodzi turystycznych, a więc i naszego najnowszego modelu, wymaga dbałości o komfort, funkcjonalność, detale i estetykę. Nie można jednak zapomnieć o wizualnych aspektach projektu i stosowanych technologiach. To pokazuje, jak złożony jest to proces, zanim na wodach świata pojawi się nowe dziecko naszej firmy. Jako doświadczony stoczniowiec wiem jednak, że im więcej pracy włożonej na tym etapie, tym większa nadzieja na sukces już w czasie seryjnej produkcji.
Cezary Koseski/prezes MARKOS
MARKOS ma za sobą wszelkie niezbędne testy i jest już w trakcie realizacji pierwszego, pełnoskalowego modelu, który zanim trafi do sprzedaży, zostanie poddany testom na otwartym morzu. Obecnie na dziale CNC trwa frezowanie bryły, co stanowi jeden z pierwszych etapów produkcji.
Łódź Tender 8.75 będzie już dziewiątym autorskim projektem firmy MARKOS. W pierwszej kolejności trafi na rynek niderlandzki. Jednak firma ma większe ambicje i liczy na to, że nowoczesna łódź łącząca komfort, design i niezawodność zyska uznanie również na innych rynkach, co udowodni siłę i potencjał firmy z Pomorza Środkowego.
Źródło: MARKOS/MD

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










