Rosja: prototypowa fregata rakietowa Admirał Gorszkow już w linii

28 lipca w Sankt Petersburgu odbyła się uro­czy­stość wpro­wa­dze­nia do służby pro­to­ty­po­wej fre­gaty rakie­to­wej pro­jektu 22350 Admirał Gorszkow, jest to pierw­szy średni okręt eskor­towy zapro­jek­to­wany i zbu­do­wany w bie­żą­cym wieku w Rosji.

Jednostka została zamó­wiona w 2003 roku, a uro­czy­ste poło­że­nie stępki w stoczni w Sankt Petersburgu odbyło się 1 lutego 2006 roku. Wodowanie kadłuba miało miej­sce 29 paź­dzier­nika 2010 roku, a kolejne lata zostały poświę­cone na prace wykoń­cze­niowe oraz inten­sywne próby mor­skie. Podobnie jak kolejne jed­nostki serii, okręt Admirał Gorszkow trafi do Floty Północnej. Obecnie w stoczni w Sankt Petersburgu pro­wa­dzone są prace przy trzech kolej­nych fre­ga­tach, które mają wcho­dzić do służby od 2019 roku.

Zobacz też: Specjalizacja i produkcja okrętów dla marynarki wojennej może uratować przemysł stoczniowy.

Fregaty pro­jektu 22350 mają kadłuby o dłu­go­ści 135 metrów oraz wypor­no­ści peł­nej 5400 ton. Jest to pierw­szy typ rosyj­skich okrę­tów wypo­sa­żo­nych w tur­biny gazowe NPO Saturn, co jest zwią­zane z embar­giem na dostawy kom­po­nen­tów przez prze­mysł ukra­iń­ski. Zgodnie z zachod­nimi tren­dami, uzbro­je­nie rakie­towe obej­muje sze­roki wachlarz sys­te­mów, które mogą być odpa­lane z pio­no­wych wyrzutni umiesz­czo­nych na pokła­dzie.

Źródło: Zespół Badań i Analiz Militarnych.

Marynarka wojenna – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.