Jedyny rosyjski lotniskowiec Admirał Kuzniecow będzie przenosił myśliwce generacji

Agencja informacyjna TASS podała, że jedyny rosyjski lotniskowiec Admirał Kuzniecow przejdzie modernizację, w wyniku której będzie zdolny do przenoszenia myśliwców MiG-29K oraz Su-33.

Taką informację w rozmowie z agencją TASS przekazał Siergieł Orłow, szef Newskiego Biura Projektowego, które odpowiada za opracowanie planu modernizacji okrętu Admirał Kuzniecow. Orłow zaznaczył, że niektóre modyfikacje, które zostaną wprowadzone w wyposażeniu okrętu wojennego, będą dopasowane specjalnie pod kątem wykorzystania myśliwców MiG-29K.

– Piloci oczekują czegoś nowego, lepszego i bardziej niezawodnego. W rzeczywistości cały lotniskowiec oraz kompleks systemów pokładowych zostaną zmodernizowane – powiedział Orłow, cytowany przez agencję TASS.

Zobacz też: Śmigłowce do zwalczania okrętów podwodnych: zakup na ostatniej prostej.

Lotniskowiec projektu 11435 Admirał Kuzniecow wszedł do służby w rosyjskiej marynarce wojennej w 1991 roku. Jednostka mierzy 306 m długości, a jej wyporność to ok. 59 tys. ton. Okręt rozwija prędkość do 30 węzłów. Grupa lotnicza stacjonująca na pokładzie lotniskowca składa się z 24-26 samolotów myśliwskich oraz 12 śmigłowców. Okręt Admirał Kuzniecow jest uzbrojony w rakietowe systemy obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej, działa okrętowe oraz systemy do zwalczania okrętów podwodnych. Załoga lotniskowca składa się z 1 300 oficerów i marynarzy, a obsługę grupy lotniczej stanowi 660 osób.

Lotniskowiec Admirał Kuzniecow został zaprojektowany z myślą o zapewnieniu rosyjskiej marynarce wojennej przewagi na morzu oraz powietrzu. Zadania przewidziane dla okrętu to m.in. wspierania operacji bojowych floty okrętów wojennych, przeprowadzanie ataków z powietrza przeciwko wrogim celom oraz wspieranie operacji lądowych.

Agencja TASS podaje, że pierwsze próby myśliwców generacji 4++ MiG-29K na pokładzie lotniskowca Admirał Kuzniecow rozpoczęły się latem 2016 roku. Co więcej, samoloty MiG-29K stanowiły część grupy lotniczej lotniskowca podczas jego operacji w Syrii w latach 2016-2017. Z kolei w kwietniu 2018 roku została podpisana umowa na realizację napraw oraz modernizację okrętu.

Zobacz też: Raport „Polski Przemysł Stoczniowy: między bezpieczeństwem a rozwojem gospodarczym”.

Według zapowiedzi szefa Newskiego Biura Projektowego, remonty i modernizacja okrętu Admirał Kuzniceow potrwają w sumie dwa i pół roku. Następnie jednak planowana jest seria prób, które będzie musiała przejść jednostka. Testy prawdopodobnie potrwają siedem miesięcy. Wcześniej zastępca dowódcy rosyjskiej marynarki wojennej Wiktor Bursuk zapowiadał, że naprawa jedynego rosyjskiego lotniskowca rozpoczęła się w maju. Jak dodał, marynarka wojenna oczekuje, że zmodernizowany okręt ponownie wejdzie do służby w 2021 roku.

Według agencji TASS, podczas modernizacji lotniskowiec Admirał Kuzniecow zostanie wyposaży w najnowszy okrętowy system obrony przeciwlotniczej Pancyr.

Podpis: AM

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Kolizja dwóch statków wycieczkowych na Nilu. Nie żyje włoska turystka

    Kolizja dwóch statków wycieczkowych na Nilu. Nie żyje włoska turystka

    W rejonie śluzy Esna doszło do zderzenia dwóch egipskich rzecznych statków wycieczkowych operujących na Nilu. W wyniku odniesionych obrażeń zmarła 47-letnia turystka z Włoch. Po wstępnych ustaleniach egipskie służby zawiesiły licencję kapitana jednostki Royal Beau Rivage.

    Kolizja statków wycieczkowych na Nilu w rejonie śluzy Esna

    Do wypadku doszło w niedzielę 21 grudnia około godziny 20.00 czasu lokalnego, gdy Royal Beau Rivage zbliżał się do nabrzeża w pobliżu śluzy Esna, na południe od Luksoru. Na pokładzie jednostki przebywała grupa około 80 włoskich turystów. W tym samym czasie statek wycieczkowy Opera znajdował się już po przejściu śluzy, przemieszczając się z Asuanu do Luksoru. Do zderzenia doszło około 1,2 mili morskiej od śluzy.

    W wyniku kolizji Opera zgłosiła uszkodzenia dziobowej części kadłuba. Najpoważniejsze zniszczenia odnotowano jednak na Royal Beau Rivage, gdzie trzy z czterech kabin w części dziobowej zostały poważnie uszkodzone.

    Egipskie władze badają przyczyny kolizji na Nilu. Zawieszona licencja kapitana

    Egipski Urząd Transportu Rzecznego poinformował, że odpowiedzialnością za zdarzenie obarcza kapitana Royal Beau Rivage. Według wstępnych ustaleń miał on wykonać nagły manewr, który doprowadził do zderzenia jednostek. Urząd podkreślił również, że obowiązujące przepisy żeglugowe przyznają pierwszeństwo statkom poruszającym się z prądem rzeki. W ocenie władz jednostka Royal Beau Rivage naruszyła te zasady.

    W jednej z uszkodzonych kabin przebywała 47-letnia obywatelka Włoch, która doznała licznych obrażeń. Kobietę przewieziono do egipskiego szpitala, jednak zmarła w wyniku odniesionych urazów. Początkowo pojawiały się obawy, że po zderzeniu część pasażerów mogła znaleźć się w wodzie, jednak informacje te nie znalazły potwierdzenia. Według komunikatu ambasadora Włoch w Egipcie w zdarzeniu nie było innych ciężko rannych turystów. Ruch żeglugowy na Nilu wznowiono w poniedziałek.

    Royal Beau Rivage to egipski luksusowy statek wycieczkowy oddany do użytku we wrześniu 2022 roku. Jednostka ma 72 metry długości, dysponuje 71 kabinami i może zabrać na pokład ponad 140 pasażerów. Opera jest starszą jednostką, zbudowaną w 2009 roku, która może przewozić do 199 pasażerów.