Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Jedyny rosyjski lotniskowiec Admirał Kuzniecow będzie przenosił myśliwce generacji

Agencja informacyjna TASS podała, że jedyny rosyjski lotniskowiec Admirał Kuzniecow przejdzie modernizację, w wyniku której będzie zdolny do przenoszenia myśliwców MiG-29K oraz Su-33.

Taką informację w rozmowie z agencją TASS przekazał Siergieł Orłow, szef Newskiego Biura Projektowego, które odpowiada za opracowanie planu modernizacji okrętu Admirał Kuzniecow. Orłow zaznaczył, że niektóre modyfikacje, które zostaną wprowadzone w wyposażeniu okrętu wojennego, będą dopasowane specjalnie pod kątem wykorzystania myśliwców MiG-29K.

– Piloci oczekują czegoś nowego, lepszego i bardziej niezawodnego. W rzeczywistości cały lotniskowiec oraz kompleks systemów pokładowych zostaną zmodernizowane – powiedział Orłow, cytowany przez agencję TASS.

Zobacz też: Śmigłowce do zwalczania okrętów podwodnych: zakup na ostatniej prostej.

Lotniskowiec projektu 11435 Admirał Kuzniecow wszedł do służby w rosyjskiej marynarce wojennej w 1991 roku. Jednostka mierzy 306 m długości, a jej wyporność to ok. 59 tys. ton. Okręt rozwija prędkość do 30 węzłów. Grupa lotnicza stacjonująca na pokładzie lotniskowca składa się z 24-26 samolotów myśliwskich oraz 12 śmigłowców. Okręt Admirał Kuzniecow jest uzbrojony w rakietowe systemy obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej, działa okrętowe oraz systemy do zwalczania okrętów podwodnych. Załoga lotniskowca składa się z 1 300 oficerów i marynarzy, a obsługę grupy lotniczej stanowi 660 osób.

Lotniskowiec Admirał Kuzniecow został zaprojektowany z myślą o zapewnieniu rosyjskiej marynarce wojennej przewagi na morzu oraz powietrzu. Zadania przewidziane dla okrętu to m.in. wspierania operacji bojowych floty okrętów wojennych, przeprowadzanie ataków z powietrza przeciwko wrogim celom oraz wspieranie operacji lądowych.

Agencja TASS podaje, że pierwsze próby myśliwców generacji 4++ MiG-29K na pokładzie lotniskowca Admirał Kuzniecow rozpoczęły się latem 2016 roku. Co więcej, samoloty MiG-29K stanowiły część grupy lotniczej lotniskowca podczas jego operacji w Syrii w latach 2016-2017. Z kolei w kwietniu 2018 roku została podpisana umowa na realizację napraw oraz modernizację okrętu.

Zobacz też: Raport „Polski Przemysł Stoczniowy: między bezpieczeństwem a rozwojem gospodarczym”.

Według zapowiedzi szefa Newskiego Biura Projektowego, remonty i modernizacja okrętu Admirał Kuzniceow potrwają w sumie dwa i pół roku. Następnie jednak planowana jest seria prób, które będzie musiała przejść jednostka. Testy prawdopodobnie potrwają siedem miesięcy. Wcześniej zastępca dowódcy rosyjskiej marynarki wojennej Wiktor Bursuk zapowiadał, że naprawa jedynego rosyjskiego lotniskowca rozpoczęła się w maju. Jak dodał, marynarka wojenna oczekuje, że zmodernizowany okręt ponownie wejdzie do służby w 2021 roku.

Według agencji TASS, podczas modernizacji lotniskowiec Admirał Kuzniecow zostanie wyposaży w najnowszy okrętowy system obrony przeciwlotniczej Pancyr.

Podpis: AM

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn na półmetku. Program FSRU nabiera tempa

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn na półmetku. Program FSRU nabiera tempa

    Budowa lądowej części Programu FSRU przekroczyła półmetek. Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn, realizowany przez GAZ-SYSTEM ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy, wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski i umożliwi przesył gazu z planowanego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej do centralnej części kraju.

    Postęp prac przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn

    Na lądzie trwają zaawansowane roboty budowlane przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn o długości około 250 kilometrów. Inwestycja składa się z trzech odcinków: Kolnik–Gdańsk (34 km), Gardeja–Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn–Gardeja (128 km).

    Za nami niecały rok budowy gazociągów, które połączą terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej z centrum Polski. Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. To strategiczne przedsięwzięcie na rzecz dywersyfikacji dostaw gazu, w 90 procentach wykonywane przez polskie firmy.

    Robert Parafianowicz, dyrektor oddziału GAZ-SYSTEM w Gdańsku

    W ramach części lądowej Programu FSRU do polskich przedsiębiorstw trafiły zamówienia na dostawy i usługi o wartości blisko 1,8 mld złotych.

    Znaczenie inwestycji dla bezpieczeństwa energetycznego

    Program FSRU to jeden z kluczowych elementów infrastruktury, który zwiększy możliwości importowe gazu ziemnego do Polski. Po uruchomieniu terminala regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej oraz połączeniu go z gazociągiem Gdańsk–Gustorzyn powstanie nowy punkt wejścia surowca do krajowego systemu przesyłowego.

    🔗 Czytaj więcej: Rekordowy przewiert pod Wisłą na trasie gazociągu Gardeja–Kolnik

    Dzięki tej inwestycji Polska uzyska dodatkowe źródło zasilania, które – obok Baltic Pipe i terminala LNG w Świnoujściu – umożliwi pełne uniezależnienie dostaw od kierunku wschodniego.

    Zaawansowany etap prac budowlanych

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn osiągnął półmetek realizacji. Zakończono już połowę robót liniowych, trwa rozwożenie i układanie rur, prace spawalnicze oraz ziemne. W 2025 roku na odcinku Gustorzyn–Gardeja rozpocznie się proces zwracania nieruchomości właścicielom.

    Zakończenie budowy planowane jest na IV kwartał 2026 roku. Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm z grupy ROMGOS z Jarocina, które ma wieloletnie doświadczenie w realizacji inwestycji przesyłowych dla GAZ-SYSTEM.

    Budowa gazociągu to przedsięwzięcie wymagające dużych kompetencji technicznych i zdolności reagowania na zmieniające się warunki w terenie. Dzięki profesjonalizmowi zespołów i doświadczeniu wykonawcy inwestycja przebiega sprawnie i bez zakłóceń.

    Mirosław Papież, kierownik projektu budowy gazociągu Gustorzyn–Gardeja

    Nowoczesne technologie i kluczowe obiekty

    W ramach części lądowej Programu FSRU powstaje piętnaście obiektów naziemnych, w tym dwa o strategicznym znaczeniu dla krajowego systemu przesyłowego. W Gdańsku, na terenie Górek Zachodnich, budowany jest jeden z największych węzłów gazowych w Polsce, który umożliwi bezpieczne wprowadzenie gazu z terminala FSRU do krajowej sieci.

    Zastosowane technologie i systemy nadzoru spełniają najwyższe standardy inżynieryjne i środowiskowe, a proces realizacji inwestycji odbywa się zgodnie z uzyskanymi decyzjami administracyjnymi i harmonogramem zatwierdzonym przez inwestora.

    🔗 Czytaj też: Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn to strategiczny element programu dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. W połączeniu z planowanym terminalem FSRU w Zatoce Gdańskiej stworzy nowy filar bezpieczeństwa energetycznego kraju i umożliwi dalszy rozwój infrastruktury przesyłowej na północy.

    Budowa tej inwestycji, realizowana w większości przez polskie przedsiębiorstwa, stanowi przykład skutecznego wykorzystania środków Krajowego Planu Odbudowy w sektorze energetycznym.

    Żródło: GAZ-SYSTEM