Następnego dnia po otrzymaniu zgłoszenia przez Dyżurną Służbę Operacyjną 8. Flotylli Obrony Wybrzeża rozpoczęto przygotowania do akcji.
Pierwszym etapem operacji było przeprowadzenie rekonesansu celem identyfikacji oraz wstępnej oceny znalezionego przedmiotu przez specjalistów od podwodnych zadań z Grupy Nurków Minerów 12. Dywizjonu Trałowców.
W wyniku przeprowadzonych oględzin oraz po analizie zebranego materiału wykryty w wodzie obiekt sklasyfikowano jako lotniczą minę morską typu Mark IV, pochodzenia brytyjskiego, z okresu II Wojny Światowej. Mina miała kształt walca o długości 2,6 m i średnicy blisko 0,5 m. Znajdowała się na głębokości 6 metrów, na skraju toru wodnego Szczecin-Świnoujście, przy wyjściu z Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński. Lotnicze miny morskie tego typu ważyły ok. 750 kg i zawierały w sobie ponad 400 kg materiału wybuchowego.
Ze względu na duże zagrożenie dla bezpieczeństwa żeglugi na trasie Szczecin-Świnoujście oraz na złożony charakter operacji, wymagający zaangażowania wielu podmiotów, zarówno ze sfery wojskowej jak i cywilnej powołane zostały sztaby zarządzania kryzysowego przy Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim oraz Urzędzie Miasta w Świnoujściu.
Po analizie wielu czynników wspólnie ustalono najbardziej dogodny termin wydobycia i neutralizacji obiektu na niedzielę 14 lipca.
Prace rozpoczęły się we wczesnych godzinach porannych. W pierwszej fazie operacji do miny zeszli nurkowie. Podczepili liny i pontony wypornościowe, za pomocą których wydobyli ją na powierzchnię wody. Następnie mina została podczepiona do żurawika okrętowego, podjęta z wody i przeniesiona na pokład niszczyciela min ORP Flaming. W dalszej kolejności mina została przetransportowana kanałem Piastowskim i Mielińskim, przez port w Świnoujściu na Zatokę Pomorską, gdzie finalnie obiekt został zneutralizowany na jednym z poligonów morskich znajdującym się na północny-wschód od Świnoujścia, na głębokości kilkunastu metrów.
Na czas wydobycia oraz transportu miny poza główki portu w Świnoujściu obowiązywały określone strefy bezpieczeństwa dla mieszkańców oraz ograniczenia w żegludze na Zalewie Szczecińskim, torze wodnym Szczecin-Świnoujście oraz Zatoce Pomorskiej.
W trakcie transportu miny kanałem, przeprowadzona została ewakuacja ludzi z obszarów położonych najbliżej nabrzeża oraz czasowo wstrzymane zostało kursowanie promów na obu świnoujskich przeprawach. Krótkotrwałe ograniczenia zostały również wprowadzone dla ruchu pociągów.
Operację przeprowadzili marynarze i nurkowie-minerzy 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Do akcji zaangażowano załogę niszczyciela min ORP Flaming z 13. Dywizjonu Trałowców oraz żołnierzy i Grupę Nurków Minerów z 12. Dywizjonu Trałowców. W działaniach dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa ludzi na czas wydobycia i transportu miny udział wzięły m.in. Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki, Urząd Miejski w Świnoujściu, Policja, Straż Graniczna, Państwowa Straż Pożarna, Ochotnicza Straż Pożarna, Ratownicy Wodni, oraz Straż Miejska ze Świnoujścia.
Podpis ER