Enter your email address below and subscribe to our newsletter

MI oczekuje pierwszych rozstrzygnięć ws. koncesji na projekty offshore

Pierwszych rozstrzygnięć w sprawie koncesji na budowę farm wiatrowych na 11 obszarach w polskiej strefie Morza Bałtyckiego należy się spodziewać jeszcze w grudniu, poinformował rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś.

„Na 11 obszarów wpłynęły w sumie 132 wnioski. Pierwszych rozstrzygnięć można się spodziewać w grudniu 2022 r.” – powiedział Huptyś portalowi Business Insider Polska.

Portal przypomina, że „walka o koncesje” na budowę farm wiatrowych na 11 obszarach w polskiej strefie Morza Bałtyckiego to tzw. druga faza inwestycji w wiatraki na morzu.

„W pierwszej fazie realizowanych jest już siedem projektów o łącznej mocy 5,9 GW, a pierwsza energia z tych elektrowni może popłynąć w 2026 r. Branża szacuje, że w drugim etapie może powstać kolejnych 9-11 GW mocy. Inwestorzy od miesięcy czekają jednak na rozstrzygnięcie ich wniosków o pozwolenia na budowę farm na wybranych akwenach” – czytamy w artykule.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/kluczowe-decyzje-i-kamienie-milowe-pge-podsumowuje-rok-w-offshore/

Grupa Orlen złożyła aplikacje na wszystkie 11 akwenów morskich, co może dać – jak zapowiadali przedstawiciele koncernu – 11 GW mocy zainstalowanej w morskich wiatrakach. Kilka wniosków złożył też jeden z największych graczy w branży – niemiecki RWE.

„Osiem lokalizacji wybrała z kolei Polska Grupa Energetyczna, która obecnie współpracuje przy budowie morskiej farmy z duńskim Ørsted. Do walki włączyło się też wiele innych firm, m.in. KGHM z francuskim TotalEnergies, ZE PAK z Ørsted, francuski Qair, francuski EDF Renewables, hiszpańska Iberdrola czy norweski Equinor” – wymienia dalej portal.

Według opublikowanego w listopadzie raportu Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej (PSEW) Polska posiada potencjał morskiej energetyki wiatrowej (MEW) na poziomie 33 GW. Jeśli całkowity potencjał Bałtyku zostanie wykorzystany, morska energetyka wiatrowa do 2040 r. mogłaby zaspokajać do 57 proc. całkowitego zapotrzebowania na energię elektryczną w Polsce, a local content mógłby osiągnąć 65 proc.

Źródło: ISBnews

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Posiedzenie Rady SAR: priorytety ratownictwa morskiego

    Posiedzenie Rady SAR: priorytety ratownictwa morskiego

    W Dowództwie Operacyjnym RSZ odbyło się posiedzenie Rady Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, któremu przewodniczył gen. broni Maciej Klisz. W obradach uczestniczył również dowódca Centrum Operacji Morskich – dowódca Komponentu Morskiego, wiceadmirał Krzysztof Jaworski.

    W centrum uwagi – bezpieczeństwo ludzi na morzu

    Każda akcja SAR to działanie prowadzone pod presją czasu i w wymagających warunkach, dlatego sprawność całego systemu ratowniczego musi być stale doskonalona niezależnie od skali poszczególnych interwencji.

    Podkreślono, że skuteczność działań ratowniczych wynika ze współdziałania wielu służb oraz ciągłego doskonalenia procedur operacyjnych na morzu.

    Rada SAR pełni funkcję doradczą wobec ministra odpowiedzialnego za gospodarkę morską i opiniuje rozwiązania dotyczące ratownictwa, zwalczania zagrożeń oraz ochrony środowiska morskiego. W jej skład wchodzą przedstawiciele Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, służby zdrowia oraz instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na polskich wodach.

    To gremium stanowi forum wymiany doświadczeń między praktykami a administracją, co pozwala utrzymywać spójność krajowego systemu SAR i wzmacnia jego gotowość operacyjną.

    Wnioski z ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25

    Jednym z głównych tematów posiedzenia były wnioski z ogólnokrajowych ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25, organizowanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji i poświęconych zwalczaniu zanieczyszczeń na morzu. Podczas obrad omówiono przebieg działań, skuteczność współpracy między służbami oraz obszary wymagające dopracowania. Dyskusja stała się punktem wyjścia do szerszej oceny wyzwań ratownictwa morskiego i funkcjonowania krajowego systemu SAR.

    Dużą część dyskusji poświęcono też zmianom przepisów związanych z ochroną przeciwpożarową na morskich wodach wewnętrznych. Wskazano na potrzebę ujednolicenia interpretacji obowiązujących regulacji oraz dopasowania ich do warunków operacyjnych na Bałtyku.

    Systemy bezzałogowe w działaniach ratowniczych

    Rada omówiła także rosnące znaczenie bezzałogowych statków powietrznych w działaniach SAR. Podkreślono, że ich wykorzystanie pozwala szybciej dotrzeć do rejonu zdarzenia, poszerzyć obszar prowadzenia poszukiwań oraz uzyskać dokładniejsze rozpoznanie sytuacji. Wskazano, że BSP stają się stałym elementem wyposażenia służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na morzu i w najbliższych latach ich rola będzie systematycznie rosła.

    Bilans działań: 415 akcji w 2025 roku

    Od stycznia jednostki Służby SAR przeprowadziły 415 akcji ratowniczych, w tym 170 interwencji ratujących życie, 25 ewakuacji medycznych oraz 10 działań związanych ze zwalczaniem rozlewów substancji ropopochodnych. Równolegle Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, działając pod kontrolą COM-DKM, zrealizowała 20 operacji poszukiwawczo-ratowniczych z udziałem śmigłowców.

    Zestawienie tegorocznych danych po raz kolejny potwierdza, że system SAR funkcjonuje nieprzerwanie i wymaga stałej dbałości, ponieważ jego skuteczność bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo ludzi na morzu.

    Wspólna odpowiedzialność

    Posiedzenie potwierdziło, że bezpieczeństwo na morzu jest wspólną odpowiedzialnością Marynarki Wojennej, służb cywilnych i administracji państwowej. Rada SAR pozostaje forum, na którym podejmowane są decyzje wpływające bezpośrednio na poziom ochrony polskich wód, żeglugi oraz infrastruktury.

    Źródło: COM-DKM