Moc Bałtyckiego wiatru – Jak PGE zmienia oblicze polskiej energetyki dzięki morskim farmom wiatrowym?

„Moc Bałtyckiego Wiatru” przyciągnęła tłumy! W trzeciej edycji projektu „Plaża PGE – Poznaj Moc Bałtyckiego Wiatru”, mieszkańcy i turyści odwiedzili strefy edukacyjne PGE w Ustce, Łebie i Sasinie, gdzie zgłębiali tajemnice odnawialnych źródeł energii.
Blisko 17 tysięcy osób od 7 lipca do 15 sierpnia miało okazję zgłębić wiedzę o innowacyjnych rozwiązaniach w zakresie energetyki odnawialnej dzięki projektowi realizowanemu przez PGE na polskim wybrzeżu. Te liczby pokazują, jak wielkie jest zainteresowanie społeczne kwestią zielonej energii, a także jak ważne jest edukowanie społeczeństwa w tym zakresie.
Morskie farmy wiatrowe stają się coraz bardziej popularnym i efektywnym źródłem energii. PGE, jako lider w dziedzinie odnawialnych źródeł energii, aktywnie działa na rzecz ich promocji i edukacji społeczeństwa. Inicjatywa na Plażach PGE była doskonałą okazją, aby móc przekazać wiedzę mieszkańcom i turystom w atrakcyjnej formie.
Morskie farmy wiatrowe stanowią strategiczny projekt gospodarczy, który w najbliższych latach ma potencjał odmienić oblicze polskiej energetyki. Jako lider branży offshore, PGE prowadzi zaawansowane prace nad uruchomieniem pierwszej w Polsce Farmy Wiatrowej Baltica. Planowane jest, że dzięki tej inwestycji do 2030 roku dostarczane będzie czyste źródło energii dla 4 milionów polskich gospodarstw domowych. Zaangażowanie społeczeństwa w kwestie zielonej energii świadczy o sukcesie stref edukacyjnych PGE. Mimo trudnych warunków pogodowych, te strefy przyciągnęły blisko 17 tysięcy odwiedzających w miejscowościach Ustka, Łeba i Sasina podczas trzeciej edycji projektu „Plaża PGE – Poznaj Moc Bałtyckiego Wiatru”.
Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej
Dzięki punktom edukacyjnym uczestnicy mogli dowiedzieć się więcej o projektach realizowanych przez PGE, takich jak Baltica – pierwszej polskiej farmie wiatrowej na morzu. Ważne jest, by społeczeństwo miało świadomość korzyści płynących z inwestycji w odnawialne źródła energii, takie jak redukcja emisji CO2 czy kreowanie nowych miejsc pracy.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/zawody-przyszlosci-ornitolog-przy-morskich-farmach-wiatrowych/
Weekendy obfitowały w dodatkowe atrakcje, takie jak quizy czy warsztaty przyrodnicze. To pokazuje, że nauka i zabawa mogą iść w parze. Dzięki interaktywnym formom przekazu uczestnicy mogli wcielić się w rolę naukowców i eksploratorów, zgłębiając tajemnice morskich farm wiatrowych i odkrywając potencjał odnawialnych źródeł energii.
Inwestycje w energetykę wiatrową na morzu są odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na czystą energię i stanowią ważny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju. Grupa PGE, realizując swoją misję, aktywnie uczestniczy w przemianach w zakresie energetyki, proponując społeczeństwu ekologiczne rozwiązania.
Projekty takie jak „Plaża PGE – Poznaj Moc Bałtyckiego Wiatru” pokazują, że inwestycje w odnawialne źródła energii są nie tylko koniecznością, ale także szansą na lepszą przyszłość. Działania edukacyjne w tym zakresie są kluczem do zrozumienia i zaakceptowania tych zmian przez społeczeństwo.
Źródło: PGE/MD

Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











