Morze Czerwone: Nowe zalecenia EUNAVFOR Aspides

W odpowiedzi na wzrost liczby ataków Huti, operacja EUNAVFOR Aspides, koordynowana przez Unię Europejską, wprowadza nowe wytyczne dotyczące nawigacji statków na wodach Morza Czerwonego. Nowe zalecenia, które obejmują zwiększoną czujność oraz korzystanie z alternatywnych tras morskich, mają na celu minimalizację ryzyka ataków z powietrza.
Najnowsze wytyczne sugerują statkom utrzymywanie większej odległości od brzegu, przynajmniej 150 mil morskich, aby zwiększyć bezpieczeństwo.
Ostatni atak na statek MSC Orion, który miał miejsce 200 mil na południowy wschód od wyspy Sokotra, skłonił do wprowadzenia dodatkowych środków ostrożności. Mimo że statek odniósł tylko niewielkie uszkodzenia, incydent ten podkreślił potrzebę zachowania wzmożonej czujności.
Duński armator kontenerowy A.P. Moeller-Maersk oraz niemiecki Hapag-Lloyd skutecznie dostosowali swoje operacje do najnowszych wytycznych EUNAVFOR Aspides, pomimo znaczącego wzrostu kosztów wynikającego ze zwiększonej odległości trasy i związanego z tym wyższego zużycia paliwa. Ponadto, EUNAVFOR Aspides ponownie podkreślił znaczenie stosowania technik zmniejszających ryzyko ataku, takich jak losowe zmiany kursu i prędkości — metody te były już szeroko wykorzystywane podczas obu wojen światowych, potwierdzając swoją skuteczność w minimalizowaniu zagrożeń.
Czytaj więcej o wznowieniach ataków Huti na statki handlowe na Morzu Czerwonym
Dodatkowo, zaleca się bardziej restrykcyjne stosowanie Systemu Identyfikacji Automatycznej (AIS), co ma na celu zmniejszenie ryzyka wykrycia i ataku przez nieprzyjaciół. Wiele statków w rejonie już teraz wyłącza swoje transpondery AIS, aby uniknąć niechcianej uwagi.
Jak wskazuje analiza sytuacji przez ekspertów, obecność sojuszniczych okrętów wojennych na tych wodach jest kluczowa w zapobieganiu atakom, jednak ciągła adaptacja do zmieniającej się sytuacji jest niezbędna.
Zalecenia EUNAVFOR Aspides stanowią istotny element strategii ochrony żeglugi na wodach międzynarodowych. W kontekście narastającej agresji i nieprzewidywalności ataków Huti, przestrzeganie tych wytycznych jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na morzach.
Autor: Mariusz Dasiewicz

-
Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.
W artykule
Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej
Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.
Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.
Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym
Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.
Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.











