Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Po blisko pięcioletniej przerwie, Dania odzyskuje samowystarczalność energetyczną dzięki wznowieniu wydobycia gazu ziemnego ze złoża Tyra na Morzu Północnym. Ten strategiczny ruch umożliwi temu krajowi uniezależnienie się od importu tego surowca z Rosji, zwiększając tym samym stabilność energetyczną w regionie.
W artykule
Złoże Tyra, znajdujące się około 220 km na zachód od Esbjerg, ponownie staje się filarem duńskiej suwerenności energetycznej. Inicjatywa ta umacnia pozycję kraju jako niezależnego od importu surowca z Rosji, co jest istotne w obecnie dynamicznym kontekście międzynarodowym.
Tore Stramer, główny ekonomista Duńskiej Izby Handlowej, podkreśla, że działania te wzmacniają nie tylko bezpieczeństwo energetyczne Danii, ale również przyczyniają się do stabilizacji sytuacji w całej Europie. Zwiększenie własnej produkcji gazu jest odpowiedzią na rosnące napięcia i poszukiwanie alternatywnych źródeł energii.
TotalEnergies, zarządzający projektem, zainwestował w nowoczesne technologie i rozwiązania cyfrowe, które umożliwiają efektywniejszą eksploatację przy jednoczesnym obniżeniu emisji CO2 o 30%. Nicolas Terraz, szef działu eksploatacji, zapowiada, że osiągnięcie pełnej zdolności produkcyjnej pozwoli na jeszcze większe zwiększenie niezależności energetycznej regionu.
Czytaj więcej o inauguracji działalności terminala FSRU w porcie Mukran
Oprócz zabezpieczenia potrzeb wewnętrznych, złoże Tyra odgrywa kluczową rolę w eksporcie gazu, łącząc Danię z rynkami w Holandii przez gazociągi do Nybro i Den Helder. Co więcej, dzięki infrastrukturze gazowej i gazociągowi Baltic Pipe, łączącemu Norwegię z Polską przez Danię, kraj ten staje się ważnym ogniwem w europejskim systemie energetycznym.
Dania, dzięki strategicznym decyzjom i inwestycjom w złożu Tyra, umacnia swoją pozycję na mapie europejskiego bezpieczeństwa energetycznego, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata.
To także ważna informacja dla Polski. Na mocy podpisanej umowy z Orsted, Polska zakupi ponad 6 mld m3 gazu z tego złoża.
Autor: Mariusz Dasiewicz/PAP


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.