Morze Północne: Dania wznawia wydobycie gazu

Po blisko pięcioletniej przerwie, Dania odzyskuje samowystarczalność energetyczną dzięki wznowieniu wydobycia gazu ziemnego ze złoża Tyra na Morzu Północnym. Ten strategiczny ruch umożliwi temu krajowi uniezależnienie się od importu tego surowca z Rosji, zwiększając tym samym stabilność energetyczną w regionie.

Znaczenie złoża Tyra dla Danii

Złoże Tyra, znajdujące się około 220 km na zachód od Esbjerg, ponownie staje się filarem duńskiej suwerenności energetycznej. Inicjatywa ta umacnia pozycję kraju jako niezależnego od importu surowca z Rosji, co jest istotne w obecnie dynamicznym kontekście międzynarodowym.

Wzmocnienie stabilności regionalnej

Tore Stramer, główny ekonomista Duńskiej Izby Handlowej, podkreśla, że działania te wzmacniają nie tylko bezpieczeństwo energetyczne Danii, ale również przyczyniają się do stabilizacji sytuacji w całej Europie. Zwiększenie własnej produkcji gazu jest odpowiedzią na rosnące napięcia i poszukiwanie alternatywnych źródeł energii.

Technologie i innowacje na złożu Tyra

TotalEnergies, zarządzający projektem, zainwestował w nowoczesne technologie i rozwiązania cyfrowe, które umożliwiają efektywniejszą eksploatację przy jednoczesnym obniżeniu emisji CO2 o 30%. Nicolas Terraz, szef działu eksploatacji, zapowiada, że osiągnięcie pełnej zdolności produkcyjnej pozwoli na jeszcze większe zwiększenie niezależności energetycznej regionu.

Czytaj więcej o inauguracji działalności terminala FSRU w porcie Mukran

Eksport i połączenia gazowe

Oprócz zabezpieczenia potrzeb wewnętrznych, złoże Tyra odgrywa kluczową rolę w eksporcie gazu, łącząc Danię z rynkami w Holandii przez gazociągi do Nybro i Den Helder. Co więcej, dzięki infrastrukturze gazowej i gazociągowi Baltic Pipe, łączącemu Norwegię z Polską przez Danię, kraj ten staje się ważnym ogniwem w europejskim systemie energetycznym.

Dania, dzięki strategicznym decyzjom i inwestycjom w złożu Tyra, umacnia swoją pozycję na mapie europejskiego bezpieczeństwa energetycznego, odpowiadając na wyzwania współczesnego świata.

To także ważna informacja dla Polski. Na mocy podpisanej umowy z Orsted, Polska zakupi ponad 6 mld m3 gazu z tego złoża.

Autor: Mariusz Dasiewicz/PAP

.pl/category/offshore-energetyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Kolizja dwóch statków wycieczkowych na Nilu. Nie żyje włoska turystka

    Kolizja dwóch statków wycieczkowych na Nilu. Nie żyje włoska turystka

    W rejonie śluzy Esna doszło do zderzenia dwóch egipskich rzecznych statków wycieczkowych operujących na Nilu. W wyniku odniesionych obrażeń zmarła 47-letnia turystka z Włoch. Po wstępnych ustaleniach egipskie służby zawiesiły licencję kapitana jednostki Royal Beau Rivage.

    Kolizja statków wycieczkowych na Nilu w rejonie śluzy Esna

    Do wypadku doszło w niedzielę 21 grudnia około godziny 20.00 czasu lokalnego, gdy Royal Beau Rivage zbliżał się do nabrzeża w pobliżu śluzy Esna, na południe od Luksoru. Na pokładzie jednostki przebywała grupa około 80 włoskich turystów. W tym samym czasie statek wycieczkowy Opera znajdował się już po przejściu śluzy, przemieszczając się z Asuanu do Luksoru. Do zderzenia doszło około 1,2 mili morskiej od śluzy.

    W wyniku kolizji Opera zgłosiła uszkodzenia dziobowej części kadłuba. Najpoważniejsze zniszczenia odnotowano jednak na Royal Beau Rivage, gdzie trzy z czterech kabin w części dziobowej zostały poważnie uszkodzone.

    Egipskie władze badają przyczyny kolizji na Nilu. Zawieszona licencja kapitana

    Egipski Urząd Transportu Rzecznego poinformował, że odpowiedzialnością za zdarzenie obarcza kapitana Royal Beau Rivage. Według wstępnych ustaleń miał on wykonać nagły manewr, który doprowadził do zderzenia jednostek. Urząd podkreślił również, że obowiązujące przepisy żeglugowe przyznają pierwszeństwo statkom poruszającym się z prądem rzeki. W ocenie władz jednostka Royal Beau Rivage naruszyła te zasady.

    W jednej z uszkodzonych kabin przebywała 47-letnia obywatelka Włoch, która doznała licznych obrażeń. Kobietę przewieziono do egipskiego szpitala, jednak zmarła w wyniku odniesionych urazów. Początkowo pojawiały się obawy, że po zderzeniu część pasażerów mogła znaleźć się w wodzie, jednak informacje te nie znalazły potwierdzenia. Według komunikatu ambasadora Włoch w Egipcie w zdarzeniu nie było innych ciężko rannych turystów. Ruch żeglugowy na Nilu wznowiono w poniedziałek.

    Royal Beau Rivage to egipski luksusowy statek wycieczkowy oddany do użytku we wrześniu 2022 roku. Jednostka ma 72 metry długości, dysponuje 71 kabinami i może zabrać na pokład ponad 140 pasażerów. Opera jest starszą jednostką, zbudowaną w 2009 roku, która może przewozić do 199 pasażerów.