Morze Południowochińskie: Kutry Chińskiej Straży Przybrzeżnej zaatakowały statek zaopatrzeniowy

W najnowszym incydencie na Morzu Południowochińskim, kutry Chińskiej Straży Przybrzeżnej zaatakowały statek UM4, który pełni kluczową rolę w rotacji i dostarczaniu zaopatrzenia dla wojsk rządowych oraz lokalnych społeczności w prowincji Palawan, a także na obszarze Kalayaan Island Group (KIG). Incydent ten, podczas którego użyto armatki wodnej, spowodował obrażenia u czterech osób na pokładzie i podkreśla narastające napięcia w regionie, jednocześnie wzbudzając pytania o chęć Chin do prowadzenia pokojowych rozmów.

Wczesnym rankiem 5 marca, statek UM4 został zaatakowany podczas wykonywania rutynowej misji zaopatrzeniowej. Agresywne manewry i użycie armatki wodnej przez kutry Chińskiej Straży Przybrzeżnej nie tylko naraziły na szwank sprzęt i spowodowały obrażenia u członków załogi, ale także nasiliły już i tak wysokie napięcia w regionie Morza Południowochińskiego.

Te działania są kolejnym dowodem agresywnej polityki prowadzonej przez Chińską Straż Przybrzeżną, która mimo międzynarodowych apeli o pokojowe rozwiązanie konfliktów, nie ustaje w prowokacjach na spornych wodach.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/kolejne-dzialania-ukrainskich-dronow-morskich-tym-razem-na-okret-patrolowy-siergiej-kotow/

Atak na statek UM4 nie tylko stanowi zagrożenie dla życia i bezpieczeństwa jego załogi, ale również rzuca cień na możliwości pokojowego dialogu ze strony Chińskiej Republiki Ludowej. Mimo globalnego potępienia działań Chińskiej Straży Przybrzeżnej, w tym stanowiska ambasady USA w Manili, która wyraziła solidarność z Filipinami, Chiny kontynuują swoje działania, lekceważąc międzynarodowe zobowiązania.

To zdarzenie jest kolejnym alarmem dla społeczności międzynarodowej, podkreślającym wagę poszukiwania pokojowych rozwiązań i solidarności w obronie wolności żeglugi oraz suwerenności terytorialnej. W obliczu ciągłych napięć, niezbędne jest podjęcie kroków w celu deeskalacji sytuacji i zachęcenia do dialogu. Bez zaangażowania i współpracy, Morze Południowochińskie pozostanie źródłem regionalnych i międzynarodowych napięć, zagrażając stabilności i bezpieczeństwu w regionie Indo-Pacyfiku.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.