5 września Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (MSPiR) otworzyła oferty w przetargu na budowę wielozadaniowego statku ratowniczego. W grze rywalizują dwie polskie stocznie – Remontowa Shipbuilding z Gdańska i CRIST z Gdyni.
Oferty polskich stoczni mieszczące się w budżecie MSPiR
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowano w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz w Suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej (TED). Dokumentację postępowania MSPiR prowadzi na swojej platformie zakupowej.
Remontowa Shipbuilding wyceniła swoją propozycję na 249,9 mln zł brutto, natomiast CRIST zaproponował 212,9 mln zł brutto. Obie oferty mieszczą się w limicie 259 mln zł, o którym MSPiR poinformowała przy otwarciu. To daje realną szansę na podpisanie umowy zamiast – jak w poprzednich latach – kolejnego unieważnienia.
Parametry oczekiwanego statku ratowniczego
MSPiR chce wzmocnić swoją flotę statkiem o długości 55–65 metrów, szerokości minimum 13 metrów i zanurzeniu nie mniejszym niż 4 metry. Według założeń etatową załogę ma stanowić 12 osób, z możliwością zakwaterowania dodatkowych ośmiu. Jednostka powinna osiągać prędkość co najmniej 15 węzłów. Na jej pokładzie przewidziano miejsce dla szybkiej łodzi ratowniczej o długości 8–8,5 metra.
Przetarg z historią i znaczenie dla SAR
Nie jest to pierwsze podejście MSPiR do zakupu dużej jednostki ratowniczej. Poprzednie postępowanie, prowadzone w 2019 roku, zakończyło się unieważnieniem. Obecny przetarg wznowiono 31 marca tego roku, termin otwarcia ofert kilkukrotnie przesuwano.
Jeżeli kontrakt zostanie sfinalizowany, nowa jednostka znacząco zwiększy zdolności poszukiwawczo-ratownicze w polskiej strefie Morza Bałtyckiego. jednostka będzie dostosowana do szerokiego spektrum zadań – od podejmowania rozbitków z wody, przez działania ratownicze, po reagowanie na zagrożenia środowiskowe, w tym usuwanie substancji ropopochodnych.
Co istotne, to nie jedyne wzmocnienie. W sierpniu MSPiR podpisała kontrakt z fińską stocznią Kewatec na sześć nowych łodzi ratowniczych Rescue 1700. Dzięki temu w najbliższych latach polscy ratownicy otrzymają zarówno duży, wielozadaniowy statek, jak i nowoczesne łodzie SAR, co stworzy spójny i skuteczny system działań na wodach Morza Bałtyckiego.
Autor: Mariusz Dasiewicz