Inauguracja działalności terminala FSRU w porcie Mukran

W związku z dynamicznym rozwojem sektora energetycznego niemiec, nowy terminal FSRU w Mukranie na wyspie Rugia zainaugurował swoją działalność, przyjmując pierwszą dostawę skroplonego gazu ziemnego (LNG). Tym samym, polski terminal LNG w Świnoujściu ma nowego konkurenta, zlokalizowanego zaledwie 50 kilometrów od polskiego gazoportu.

24 lutego, niemiecka firma Deutsche ReGas ogłosiła przybycie jednostki FSRU Energos Power, zbudowanego w 2021 roku, o pojemności 174 000 m³. Statek ten zacumował przy wyznaczonym stanowisku 12 w przemysłowym porcie Mukran, będąc gotowym do rozpoczęcia testowych operacji terminalu.

Ładunek ten został załadowany we francuskim Montoir podczas operacji transferu statek-statek z metanowca Maran Gas Marseille, należącego do Maran Gas i wyczarterowanego przez TotalEnergies. Skroplony gaz ziemny LNG dla tej operacji pochodził z terminala Hammerfest LNG, będącego własnością firmy Equinor w Norwegii.

Niespodziewane i dramatyczne w skutkach przemiany w obszarze energetyki dla niemieckiej gospodarki przyniósł rok 2022 po inwazji Rosji na Ukrainie oraz sankcji które zostały nałożone przez kraje zachodu na ten barbarzyński kraj. Ta sytuacja wywołała konieczność zmiany dostaw gazu z innych kierunków niż Rosja.

Czytaj więcej o Reliance i zmianach w imporcie rosyjskiej ropy w Indiach

W tym kontekście, Niemcy, dotychczas uzależnione od rosyjskiego surowca, znalazły się przed koniecznością przyspieszenia działań mających na celu osiągnięcie niezależności energetycznej. Skutkiem tych zmian stało się przyspieszenie planów rozbudowy infrastruktury LNG. Terminal FSRU w Mukranie, położony blisko Sassnitz na wyspie Rugia, jest jednym z elementów tych działań, będąc bezpośrednią odpowiedzią na poszukiwanie alternatywnych źródeł dostaw gazu LNG.

Deutsche ReGas, jako operator nowo uruchomionej instalacji FSRU, otworzył terminal, który ma przyczynić się do bezpieczeństwa energetycznego Niemiec.

Terminal FSRU w Mukranie jest wyrazem niemieckiego przekonania o konieczności szybkiego reagowania na zmieniający się krajobraz energetyczny. Otwarcie terminala, następujące po intensywnych staraniach rozpoczętych wkrótce po rozpoczęciu konfliktu na Ukrainie, podkreśla dążenie Niemiec do zwiększenia dywersyfikacji źródeł dostaw gazu oraz roli LNG jako kluczowego elementu w strategii energetycznej kraju.

FSRU w Mukranie, o pojemniości do 174 tys. m³ LNG i zdolności regazyfikacyjnej 7,5 mld m³ gazu rocznie, stanowi nie tylko technologiczny, ale i strategiczny przełom, zapewniając Niemcom i ich partnerom europejskim większą elastyczność w zarządzaniu dostawami energii. Dzięki projektowi gazociągu Ostsee Anbindungsleitung, łączącemu terminal z siecią przesyłową w Lubminie, Mukran staje się nie tylko hubem energetycznym, ale również ważnym punktem na mapie europejskiej dywersyfikacji energetycznej.

Czytaj też o grupie ORLEN która potwierdza zasoby złoża Adriana

Co więcej, plany rozbudowy terminala, w tym dodanie w drugiego FSRU, mają na celu podwojenie zdolności regazyfikacyjnej do około 13,5 mld m³ rocznie, co jeszcze bardziej wzmocni pozycję Niemiec jako kluczowego gracza na europejskim rynku LNG.

Oprócz terminalu FSRU, projekt Mukran obejmuje 50-kilometrowy rurociąg Ostsee Anbindungsleitung (OAL). Gazociąg ten został zbudowany przez niemiecką firmę Gascade i łączy terminal LNG w porcie Mukran z niemiecką siecią przesyłową gazu w Lubminie.

W kontekście dynamicznych zmian na globalnym rynku energetycznym, uruchomienie terminalu FSRU w Mukranie przez Deutsche ReGas jest wyraźnym sygnałem niemieckiego zaangażowania w zabezpieczenie dostaw energii. To strategiczna odpowiedź na kryzys, która ma nie tylko krótkoterminowe, ale i długotrwałe konsekwencje dla bezpieczeństwa energetycznego Europy.

Autor: Mariusz Dasiewicz

.pl/category/offshore-energetyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.