Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Inauguracja działalności terminala FSRU w porcie Mukran

W związku z dynamicznym rozwojem sektora energetycznego niemiec, nowy terminal FSRU w Mukranie na wyspie Rugia zainaugurował swoją działalność, przyjmując pierwszą dostawę skroplonego gazu ziemnego (LNG). Tym samym, polski terminal LNG w Świnoujściu ma nowego konkurenta, zlokalizowanego zaledwie 50 kilometrów od polskiego gazoportu.

24 lutego, niemiecka firma Deutsche ReGas ogłosiła przybycie jednostki FSRU Energos Power, zbudowanego w 2021 roku, o pojemności 174 000 m³. Statek ten zacumował przy wyznaczonym stanowisku 12 w przemysłowym porcie Mukran, będąc gotowym do rozpoczęcia testowych operacji terminalu.

Ładunek ten został załadowany we francuskim Montoir podczas operacji transferu statek-statek z metanowca Maran Gas Marseille, należącego do Maran Gas i wyczarterowanego przez TotalEnergies. Skroplony gaz ziemny LNG dla tej operacji pochodził z terminala Hammerfest LNG, będącego własnością firmy Equinor w Norwegii.

Niespodziewane i dramatyczne w skutkach przemiany w obszarze energetyki dla niemieckiej gospodarki przyniósł rok 2022 po inwazji Rosji na Ukrainie oraz sankcji które zostały nałożone przez kraje zachodu na ten barbarzyński kraj. Ta sytuacja wywołała konieczność zmiany dostaw gazu z innych kierunków niż Rosja.

Czytaj więcej o Reliance i zmianach w imporcie rosyjskiej ropy w Indiach

W tym kontekście, Niemcy, dotychczas uzależnione od rosyjskiego surowca, znalazły się przed koniecznością przyspieszenia działań mających na celu osiągnięcie niezależności energetycznej. Skutkiem tych zmian stało się przyspieszenie planów rozbudowy infrastruktury LNG. Terminal FSRU w Mukranie, położony blisko Sassnitz na wyspie Rugia, jest jednym z elementów tych działań, będąc bezpośrednią odpowiedzią na poszukiwanie alternatywnych źródeł dostaw gazu LNG.

Deutsche ReGas, jako operator nowo uruchomionej instalacji FSRU, otworzył terminal, który ma przyczynić się do bezpieczeństwa energetycznego Niemiec.

Terminal FSRU w Mukranie jest wyrazem niemieckiego przekonania o konieczności szybkiego reagowania na zmieniający się krajobraz energetyczny. Otwarcie terminala, następujące po intensywnych staraniach rozpoczętych wkrótce po rozpoczęciu konfliktu na Ukrainie, podkreśla dążenie Niemiec do zwiększenia dywersyfikacji źródeł dostaw gazu oraz roli LNG jako kluczowego elementu w strategii energetycznej kraju.

FSRU w Mukranie, o pojemniości do 174 tys. m³ LNG i zdolności regazyfikacyjnej 7,5 mld m³ gazu rocznie, stanowi nie tylko technologiczny, ale i strategiczny przełom, zapewniając Niemcom i ich partnerom europejskim większą elastyczność w zarządzaniu dostawami energii. Dzięki projektowi gazociągu Ostsee Anbindungsleitung, łączącemu terminal z siecią przesyłową w Lubminie, Mukran staje się nie tylko hubem energetycznym, ale również ważnym punktem na mapie europejskiej dywersyfikacji energetycznej.

Czytaj też o grupie ORLEN która potwierdza zasoby złoża Adriana

Co więcej, plany rozbudowy terminala, w tym dodanie w drugiego FSRU, mają na celu podwojenie zdolności regazyfikacyjnej do około 13,5 mld m³ rocznie, co jeszcze bardziej wzmocni pozycję Niemiec jako kluczowego gracza na europejskim rynku LNG.

Oprócz terminalu FSRU, projekt Mukran obejmuje 50-kilometrowy rurociąg Ostsee Anbindungsleitung (OAL). Gazociąg ten został zbudowany przez niemiecką firmę Gascade i łączy terminal LNG w porcie Mukran z niemiecką siecią przesyłową gazu w Lubminie.

W kontekście dynamicznych zmian na globalnym rynku energetycznym, uruchomienie terminalu FSRU w Mukranie przez Deutsche ReGas jest wyraźnym sygnałem niemieckiego zaangażowania w zabezpieczenie dostaw energii. To strategiczna odpowiedź na kryzys, która ma nie tylko krótkoterminowe, ale i długotrwałe konsekwencje dla bezpieczeństwa energetycznego Europy.

Autor: Mariusz Dasiewicz

.pl/category/offshore-energetyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Budowa FSRU w Zatoce Gdańskiej bez opóźnień

    Budowa FSRU w Zatoce Gdańskiej bez opóźnień

    Budowa pływającego Terminala FSRU idzie zgodnie z planem. Kontrola jakości stalowych pali, dostarczonych na zlecenie wykonawcy z renomowanej huty w Algierii, zadziałała prawidłowo i wzorowo. GAZ-SYSTEM – jako inwestor gdańskiego terminala – wnikliwie monitoruje każdy etap inwestycji i jest w bieżącym kontakcie wykonawcą. 

    Ten strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego państwa projekt jest realizowany zgodnie z harmonogramem, przy udziale polskich firm. Osiągnięcie zdolności operacyjnej terminala zaplanowane jest na pierwszy kwartał 2028 roku.

    Pierwszy etap prac w części morskiej Projektu FSRU, przewidzianych do wykonania w 2025 r., został zakończony. Realizacja kluczowych zadań przebiegła bez zakłóceń.

    Postęp prac morskich FSRU w Zatoce Gdańskiej

    Zakończono pogłębianie całego akwenu w obszarze manewrowania, wyrównano dno morskie i przeprowadzono pomiary batymetryczne, usunięto ferromagnetyki z pełnego obszaru morskiego placu budowy. Na obszarze lądowym wygrodzono teren budowy, usunięto karpiny, finalizowane są prace nad drogą dojazdową i mobilizacją zaplecza.

    Czytaj więcej: Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn na półmetku. Program FSRU nabiera tempa

    Jeszcze w tym roku rozpoczną się pierwsze prace niezbędne do powstania komory startowej mikrotunelu, który umożliwi przeprowadzenie gazociągu podmorskiego bezpiecznie pod plażą w Stogach. Kolejne prace na wodach Zatoki Gdańskiej – z uwagi na konieczność wystąpienia sprzyjających warunków pogodowych – będą kontynuowane wiosną 2026 roku.

    Kontrola jakości materiałów dla terminala FSRU

    Dostarczone dotychczas pale kotwiące, które będą pogrążane w dnie Zatoki Gdańskiej i na nich zostanie posadowiona platforma cumownicza – czyli nabrzeże dla statku FSRU – zostały wyprodukowane w renomowanej fabryce w Algierii. Zgodnie z postanowieniami umowy zamawiającym jest wykonawca kontraktu.

    Wszelkie materiały oraz urządzenia przeznaczone do budowy nabrzeża i instalacji regazyfikacyjnych podlegają szczegółowym procedurom kontrolnym przy odbiorze dostaw, zarówno przez wykonawcę, jak i przedstawiciela inwestora.

    Do Polski dotarły trzy pierwsze partie pali. Wykonawca zgłosił do odbioru tylko jedną z nich, ostatnią, której weryfikacja jest w toku. Pierwsze rezultaty badań wskazują na spełnienie obowiązujących wymogów jakościowych. Obecnie trwają uzgodnienia inwestora z wykonawcą co do dalszego postępowania, zwłaszcza w odniesieniu do dwóch pierwszych dostaw, w których stwierdzono niezgodności spawalnicze.

    Standardy nadzoru jakości GAZ-SYSTEM

    Kontrola jakości dostaw jest standardowym działaniem w ramach procesu inwestycyjnego i świadczy o zachowaniu najwyższych standardów staranności. Jej celem jest wykrywanie ewentualnych nieprawidłowości zanim sprawdzane materiały trafią na plac budowy.

    Czytaj też: Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej

    W ocenie inwestora, w tym przypadku kontrola jakości zadziałała prawidłowo – mankamenty pali kotwiących zostały zidentyfikowane przed zgłoszeniem ich do odbioru. Sytuacja ta nie wpływa na realizację projektu, jego koszt ani jakość powstającej infrastruktury. Nie powoduje również opóźnień.

    Kolejne dostawy pali kotwiących i harmonogram FSRU

    Aby zapewnić realizację prac morskich zgodnie z przyjętym harmonogramem, GAZ-SYSTEM wymaga od wykonawcy dostaw materiałów z odpowiednim wyprzedzeniem.

    Wykonawca zamawia obecnie kolejną partię pali kotwiących. Dodatkowa partia zostanie pozyskana z rynku europejskiego za pośrednictwem polskiego dostawcy. Zaplanowane i zlecone są także kolejne dostawy uzupełniające, skierowane do certyfikowanych zakładów.

    Wszelkie naprawy oraz weryfikacja jakościowa materiałów odbywają się w polskich zakładach w Gdańsku i Tucznie, przy udziale uprawnionych firm inspekcyjnych.

    Źródło: GAZ-SYSTEM