Na rynkach ropy wahania cen 

Ceny ropy na giełdach paliw wahają się, a inwestorzy oceniają ryzyka dla dostaw surowca w związku z wojną na Ukrainie. Prezydent Joe Biden, który w czwartek weźmie udział m.in. w szczycie NATO w Europie może wraz ze swoimi sojusznikami nałożyć nowe sankcje na Rosję za jej atak militarny na Ukrainę – informują maklerzy.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na maj kosztuje na NYMEX w Nowym Jorku 115,01 USD, wyżej o 0,07 proc.
Ropa Brent na ICE w Londynie w dostawach na maj jest wyceniana po 122,27 USD za baryłkę, wyżej o 0,55 proc.
Prezydent USA Joe Biden jest już w Brukseli, gdzie w czwartek spotka się z przywódcami NATO, UE i państw G7 podczas rozmów poświęconych rosyjskiej agresji na Ukrainę.
Biden weźmie udział w nadzwyczajnym szczycie NATO, zaplanowanym wcześniej szczycie UE i spotkaniu G7, by omówić kroki na rzecz odstraszania Rosji i obrony w odpowiedzi na atak sił rosyjskich na Ukrainę.
Administracja Joe Bidena i Unia Europejska są bliskie osiągnięcia porozumienia mającego na celu zmniejszenie zależności Europy od rosyjskich dostaw energii, ponieważ Stany Zjednoczone i ich europejscy sojusznicy starają się coraz silniej izolować Moskwę i ukarać ją za inwazję na Ukrainę.
Doradca amerykańskiego prezydenta ds. bezpieczeństwa narodowego Jake Sullivan powiedział, że porozumienie może zostać ogłoszone już w piątek. Ma ono zapewnić dostawy gazu ziemnego i wodoru z USA dla krajów Europy – podały anonimowe źródła znające plany amerykańskiej administracji.
„Głównym priorytetem zarówno dla prezydenta Bidena, jak i jego europejskich sojuszników jest zmniejszenie zależności Europy od rosyjskiego gazu, „full stop” i praktyczna mapa drogowa jak to zrobić – jakie kroki należy podjąć, w czym mogą uczestniczyć Stany Zjednoczone, a co Europa musi zrobić sama” – powiedział Sullivan dziennikarzom na pokładzie Air Force One.
„Można oczekiwać, że USA będą szukać sposobów na zwiększenie dostaw LNG do Europy, nie tylko na przestrzeni lat, ale także miesięcy” – wskazał.
„Będę rozmawiać z prezydentem USA Joe Bidenem na temat dodatkowych dostaw gazu LNG” – zapowiedziała już szefowa Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen. Potwierdziła również, że UE planuje dokonywać wspólnych zakupów gazu.
W tweecie Von der Leyen wskazała, że celem jest zobowiązanie USA do dodatkowych dostaw gazu na kolejne dwie zimy.
Jednak źródła zaznajomione z planami USA wskazują, że jest mało prawdopodobne, iż Stany Zjednoczone zagwarantują konkretne ilości dostaw gazu do UE. Źródła dodają, że nie jest jasne, jak ten układ będzie działał i czy będzie m.in. zawierał porozumienie w sprawie cen.
Obecnie europejscy nabywcy gazu muszą ostro konkurować z krajami azjatyckimi o ograniczone światowe dostawy ładunków skroplonego gazu ziemnego.
Rosja jest największym dostawcą gazu ziemnego do UE i odpowiada za ponad 40 procent importu tego paliwa przez Unię, która również w dużym stopniu uzależniona jest od tego kraju jeśli chodzi o import węgla i ropy naftowej.
Źródło: PAP

Kolizja dwóch statków wycieczkowych na Nilu. Nie żyje włoska turystka

W rejonie śluzy Esna doszło do zderzenia dwóch egipskich rzecznych statków wycieczkowych operujących na Nilu. W wyniku odniesionych obrażeń zmarła 47-letnia turystka z Włoch. Po wstępnych ustaleniach egipskie służby zawiesiły licencję kapitana jednostki Royal Beau Rivage.
W artykule
Kolizja statków wycieczkowych na Nilu w rejonie śluzy Esna
Do wypadku doszło w niedzielę 21 grudnia około godziny 20.00 czasu lokalnego, gdy Royal Beau Rivage zbliżał się do nabrzeża w pobliżu śluzy Esna, na południe od Luksoru. Na pokładzie jednostki przebywała grupa około 80 włoskich turystów. W tym samym czasie statek wycieczkowy Opera znajdował się już po przejściu śluzy, przemieszczając się z Asuanu do Luksoru. Do zderzenia doszło około 1,2 mili morskiej od śluzy.
W wyniku kolizji Opera zgłosiła uszkodzenia dziobowej części kadłuba. Najpoważniejsze zniszczenia odnotowano jednak na Royal Beau Rivage, gdzie trzy z czterech kabin w części dziobowej zostały poważnie uszkodzone.
Egipskie władze badają przyczyny kolizji na Nilu. Zawieszona licencja kapitana
Egipski Urząd Transportu Rzecznego poinformował, że odpowiedzialnością za zdarzenie obarcza kapitana Royal Beau Rivage. Według wstępnych ustaleń miał on wykonać nagły manewr, który doprowadził do zderzenia jednostek. Urząd podkreślił również, że obowiązujące przepisy żeglugowe przyznają pierwszeństwo statkom poruszającym się z prądem rzeki. W ocenie władz jednostka Royal Beau Rivage naruszyła te zasady.
W jednej z uszkodzonych kabin przebywała 47-letnia obywatelka Włoch, która doznała licznych obrażeń. Kobietę przewieziono do egipskiego szpitala, jednak zmarła w wyniku odniesionych urazów. Początkowo pojawiały się obawy, że po zderzeniu część pasażerów mogła znaleźć się w wodzie, jednak informacje te nie znalazły potwierdzenia. Według komunikatu ambasadora Włoch w Egipcie w zdarzeniu nie było innych ciężko rannych turystów. Ruch żeglugowy na Nilu wznowiono w poniedziałek.
Royal Beau Rivage to egipski luksusowy statek wycieczkowy oddany do użytku we wrześniu 2022 roku. Jednostka ma 72 metry długości, dysponuje 71 kabinami i może zabrać na pokład ponad 140 pasażerów. Opera jest starszą jednostką, zbudowaną w 2009 roku, która może przewozić do 199 pasażerów.










