„Ellen to doskonały przykład tego, jak w przyszłości może wyglądać transport elektryczny. Będzie bardziej czysty i zielony, ale również bardziej efektywny. Ten wspaniały projekt pokazuje zarówno pasażerom, jaki i całej branży, potencjał, jaki drzemie w promach elektrycznych. To projekt Unii Europejskiej, który będzie przykładem do naśladowania w obszarze transportu elektrycznego przez wiele kolejnych lat” – powiedział prezes firmy Danfoss Kim Fausing.
„. Elektryfikując skomplikowane maszyny i urządzenia otrzymamy nie tylko redukcję emisji CO2 i innych substancji, ale również wyższą produktywność i efektywność pracy powyższych. Danfoss jest dziś postrzegany jako lider innowacji technologicznych. Nieustannie inwestujemy znaczne środki w nasz biznes, aby mieć pewność, że zawsze będziemy pionierami procesu elektryfikacji” – dodał Fausing.
Prezes wskazuje, że przemysł morski na świecie ma bardzo duży udział w emisji gazów cieplarnianych. Transport morski produkuje aktualnie 90 milionów ton CO2 rocznie, co odpowiada 2,5 proc. emisji gazów cieplarnianych na świecie.
„Chcemy przyczynić się do polepszenia sytuacji w tym obszarze poprzez obniżenie poziomu zanieczyszczeń i wierzymy, że branże takie jak morska mogą dać odpowiedni przykład. Dzięki solidnemu systemowi Danfoss Editron, E-prom Ellen wzmocni naszą już silną pozycję światowego lidera w obszarze opracowywania i produkcji światowej klasy promów elektrycznych. Szacuje się, że przyczyni się on do zmniejszenia rocznej emisji CO2 o 2000 ton” – dodał wiceprezes Danfoss Editron Kimmo Rauma.
Prom Ellen został częściowo wyposażony w Szczecinie przez firmę Spawrem. Montaż kadłuba na pochylni Wulkan Nowy rozpoczął się na początku września 2017 roku. Prom zwodowano 29 września 2017 w Stoczni Szczecińskiej, a następnie przeholowano do Danii, gdzie stocznia Søby Vaerft A/S, główny kontraktujący, zajęła się doposażeniem, rozruchami i próbami morskimi, by w końcu przekazać statek armatorowi.
E-prom Ellen napędzany jest przez największy zestaw akumulatorów jaki kiedykolwiek zainstalowano w jednostce pływającej (o mocy 4,3 MWh). Elektryczny układ napędowy Editron Danfossa jest mniejszy i lżejszy od innych porównywalnych układów, gwarantuje niższe koszty operacyjne oraz odznacza się zerowym poziomem emisji.
System Editron składa się z dwóch silników napędowych o mocy 750 kW oraz dwóch silników sterujących o mocy 250 kW wykorzystujących technologię synchronicznego silnika reluktancyjnego dowzbudzanego magnesami trwałymi oraz sterowanych przy pomocy falowników DC/AC.
Dodatkowo Ellen jest również pierwszym promem elektrycznym, który nie jest wyposażony w awaryjny generator mocy.
Oprócz napędu elektrycznego Danfoss Editron dostarczył również system zarządzania mocą umożliwiający w pełni zautomatyzowane sterowanie mocą oraz obciążeniem elektrycznym na promie. Ponadto, firma dostarczyła nabrzeżną stację ładującą oraz ramię ładujące obsługujące akumulatory jednostki o mocy 4,3 MW.
Ellen została ochrzczona 1 czerwca przez Christinę Clausen – konsultantkę w Danfoss Communication, będącą również wnuczką Madsa i Bitten Clausenów, którzy założyli firmę 1 czerwca 1933 roku.
Ellen mierzy niecałe 60 m długości, około 13 m szerokości i podróżuje z prędkością od 13 do 15,5 węzła. Jego pokład pomieścić może 198 pasażerów w miesiąca letnich, natomiast maksymalna liczba pasażerów podróżujących zimą wynosi 147.
Prom może również przewozić 31 samochodów osobowych lub 5 ciężarówek zaparkowanych w otwartej części pokładu.
Projekt E-promu otrzymuje wsparcie badawczo-innowacyjnej inicjatywy Komisji Europejskiej o nazwie Horizon 2020 dysponującej środkami w wysokości 80 miliardów euro i stanowi ważny kamień milowy w procesie wprowadzania technologii bezemisyjnych do branży morskiej.
Podpis ER