Ever Ace należący do Evergreen Line, przepłynął kanał w kierunku północnym w sobotę. Przy pojemności 23 992 TEU jest to największa pojemność spośród wszystkich kontenerowców, czyli o około 30 TEU więcej niż HMM Algeciras i jego siostrzane statki, które przepływają przez kanał od 2020 roku. Podobnie jak Ever Given, inny kontenerowiec z tej samej floty, który stał się sławny z powodu utknięcia na dnie kanału wiosną, a także pozostałe statki HMM, nowy Ever Ace ma 460 metrów długości. Niemniej nowy statek, o szerokości 70 metrów, jest jednak o 1.7 metra szerszy niż Ever Given i o 0,7 metra szerszy niż inne statki HMM.
Według władz Kanału Sueskiego, zgodnie z procedurami obowiązującymi dla dużych statków, a w szczególności podczas ich dziewiczego rejsu, do manewrowania statkiem wysłano głównych pilotów. Ponadto, grupa doświadczonych pilotów oraz holownik zostały przydzielone do zapewnienia dodatkowego wsparcia nawigacyjnego, podczas gdy główne biuro ruchu i stacje przewodników monitorowały postępy Ever Ace podczas tranzytu.
Generał-porucznik Rabie, szef Suez Canal Authority, wykorzystał okazję, aby podkreślić dobrą współpracę pomiędzy SCA i Evergreen. Wiosną pomiędzy kanałem a linią żeglugową doszło do przedłużającego się sporu, w wyniku którego Ever Given został zatrzymany do czasu osiągnięcia porozumienia w sprawie odszkodowania. SCA początkowo złożyło pozew przeciwko armatorowi Shoei Kisen na około 900 mln dolarów odszkodowania, ale później zredukowało je do kary w wysokości 550 mln dolarów, płatnej w ratach.
Jednakże ten weekend SCA zwróciło uwagę na swoje długotrwałe relacje z Evergreen. Urząd podkreślił, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy przez kanał przepłynęło około 210 statków Evergreen reprezentujących ponad 31 milionów ton. W samym tylko 2021 roku przez kanał przepłynęło 145 statków należących do linii żeglugowej o łącznym tonażu netto 22 milionów ton.
Kapitan Yang, dowódca Ever Ace, podziękował SCA za współpracę z pilotami mającą na celu zapewnienia bezpiecznego i pewnego przejścia statku. Ever Ace płynie do Rotterdamu, a jego pierwsze zawinięcie do tego portu zaplanowano na 4 września. Jest to pierwszy z 12 statków klasy A budowanych dla Evergreen.
W sobotę, podczas tego samego konwoju w kierunku północnym, SCA odnotowało kolejne pierwsze wydarzenie. Po raz pierwszy przepłynął kanał, statek organizacji pozarządowej Global Mercy, który jest największym pływającym szpitalem cywilnym. Zbudowany w Chinach statek został niedawno przekazany Stena RoRo, która to kompania będzie nim zarządzać na zlecenie organizacji pozarządowej. Obecnie statek płynie na Maltę w celu przeprowadzenia koniecznych dostaw. Organizacja pomocowa planuje zakończyć wyposażanie i szkolenie załogi przed rozpoczęciem pierwszej misji Global Mercy w 2022 roku.
Autor: MD