Hiszpańska marynarka wzmacnia komponent patrolowy. Nowe OPV dla Armada Española

Rząd Hiszpanii zatwierdził rozpoczęcie procedury kontraktowej dotyczącej budowy dwóch nowych okrętów patrolowych (OPV) typu BAM, które uzupełnią sześć dotychczas eksploatowanych jednostek tego typu. Nowe jednostki mają wzmocnić zdolności tego państwa w zakresie morskiego nadzoru i bezpieczeństwa.
W artykule
Nowe okręty dla sił morskich Hiszpanii
Decyzja władz w Madrycie obejmuje zlecenie dla stoczni Navantia na opracowanie projektu oraz budowę dwóch kolejnych okrętów patrolowych typu BAM (hiszp. Buque de Acción Marítima), które trafią do służby Armada Española. Nowe jednostki będą stanowiły kontynuację obecnie eksploatowanej serii, w skład której wchodzą Meteoro, Rayo, Relámpago, Tornado, Audaz i Furor.
Zamówienie o wartości 716 mln euro ma na celu utrzymanie gotowości operacyjnej hiszpańskich sił morskich oraz zwiększenie skuteczności działań w zakresie patrolowania, dozoru i ochrony interesów państwa na wodach o strategicznym znaczeniu.
Nowa generacja hiszpańskich OPV typu BAM
Jak zapowiada Navantia, nowe OPV typu BAM będą konstrukcyjnym rozwinięciem wcześniejszych jednostek, jednak z istotnymi ulepszeniami. Przede wszystkim mają otrzymać zmodernizowany system walki, zintegrowany system zarządzania platformą okrętową (IPMS), udoskonalone systemy łączności i nawigacji, wzmocnione zabezpieczenia cybernetyczne oraz zdolność współpracy z bezzałogowymi statkami powietrznymi i jednostkami nawodnymi.
Okręty mają również dysponować rozbudowanymi przestrzeniami roboczymi, nowym zapleczem medycznym oraz zwiększoną pojemnością pomieszczeń mieszkalnych, co ma pozytywnie wpłynąć na warunki pełnienia służby przez załogi.
Inżynieria cyfrowa i nowoczesne procesy produkcyjne
Całość prac projektowych ma zostać zrealizowana w środowisku cyfrowym ELCANO, stworzonym przez Navantię na bazie technologii Siemens. Jest to narzędzie inżynieryjne umożliwiające zintegrowane planowanie, modelowanie i symulację procesu budowy w czasie rzeczywistym.
Budowa okrętów zostanie przeprowadzona w zakładzie Navantii w Puerto Real, gdzie uruchomiono zautomatyzowaną linię produkcyjną do spawania bloków kadłubowych. Nowoczesne stanowiska montażowe mają zwiększyć tempo budowy i jakość finalnego produktu dzięki ograniczeniu odkształceń konstrukcji i precyzyjnej obróbce.
Produkcja od 2027 roku
Podpisanie umowy umożliwi rozpoczęcie prac inżynieryjnych, natomiast budowa pierwszego z okrętów ma ruszyć w pierwszej połowie 2027 roku. Nowe jednostki staną się integralnym elementem hiszpańskich sił morskich odpowiedzialnych za działania w ramach morskich operacji bezpieczeństwa, reagowania kryzysowego, przeciwdziałania przemytowi oraz ochrony zasobów morskich.
Decyzja o rozbudowie komponentu patrolowego Armada Española wpisuje się w szerszy trend inwestycji państw NATO w wielozadaniowe okręty nawodne o podwyższonej autonomii działania i zdolnościach adaptacyjnych do misji różnego typu – od patrolu po wspieranie operacji specjalnych.
Autor: Mariusz Dasiewicz
-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











