Navantia z kontraktem dla Królewskiej Marynarki Wojennej Tajlandii

10 kwietnia w Bangkoku ogłoszono zawarcie kontraktu między hiszpańskim koncernem stoczniowym Navantia i Królewską Marynarką Wojenną Tajlandii, dotyczącego integracji systemów walki na pokładzie okrętu desantowego-doku HTMS Chang (792).
W artykule
Zakres umowy obejmuje instalację systemu zarządzania walką CATIZ, systemu kierowania ogniem DORNA oraz pakietu sensorów i podsystemów wspierających działania operacyjne jednostki.
Zakres dostaw i integracji systemów CATIZ i DORNA
Oba rozwiązania są opracowaniami własnymi hiszpańskiego koncernu, stosowanymi m.in. na jednostkach Armada Española. CATIZ (Combat Management System) umożliwia integrację sensorów i uzbrojenia, zapewniając załodze pełną informację o sytuacji taktycznej. Z kolei DORNA (Fire Control System) odpowiada za obliczanie parametrów niezbędnych do skutecznego użycia uzbrojenia oraz prowadzenie śledzenia celów powietrznych i nawodnych w czasie rzeczywistym.
Ponadto pakiet obejmuje dostarczenie systemów obserwacji i kontroli, żyroskopów oraz układów wspomagających nawigację i walkę elektroniczną. Zastosowanie tych rozwiązań umożliwi skuteczniejsze prowadzenie działań na akwenach przybrzeżnych i otwartych, zgodnie z wymaganiami KTRT.
Kontynuacja współpracy koncernu Navantia – komponent lokalny
Navantia od lat utrzymuje współpracę z Marynarką Wojenną Tajlandii – wcześniej dostarczyła m.in. lotniskowiec HTMS Chakri Naruebet (911), który do dziś pełni rolę okrętu flagowego KTRT. Realizacja obecnego kontraktu obejmie również współpracę z lokalną stocznią Mahidol Dockyard, co wpisuje się w politykę rozwoju tajlandzkich kompetencji przemysłowych w dziedzinie budowy i obsługi technicznej okrętów wojennych.
Zaangażowanie lokalnego przemysłu ma również zapewnić większą autonomię Kong Thap Ruea Thai w zakresie przyszłych prac serwisowych i ewentualnej rozbudowy systemów.
Z punktu widzenia odbiorcy, kontrakt z Navantią wpisuje się w szerszy proces zwiększania potencjału floty wojennej Tajlandii. Integracja systemów walki oraz rozszerzenie zdolności sensorycznych HTMS Chang przyczyni się do wzmocnienia komponentu desantowego i wsparcia operacji wielonarodowych, realizowanych w regionie Indo-Pacyfiku.
Źródło: Navantia/MD

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











