Navantia z kolejnym kontraktem dla Królewskiej Marynarki Wojennej Tajlandii

Navantia podpisała kolejny kontrakt z Królewską Marynarką Wojenną Tajlandii (Royal Thai Navy) na modernizację dwóch pełnomorskich okrętów patrolowych (OPV) typu Pattani. Hiszpański koncern stoczniowy odpowiadać będzie za przygotowanie dokumentacji inżynieryjnej, dostawy oraz integrację nowego systemu zarządzania walką CATIZ opracowanego przez Navantia Sistemas.
W artykule
Umowa obejmuje także instalację wybranych systemów innych producentów, pełny pakiet szkoleń dla załóg oraz dokumentację wsparcia w kolejnym cyklu życia okrętów. To już druga w tym roku umowa Navantii z Royal Thai Navy – w kwietniu ogłoszono rozpoczęcie programu modernizacji desantowca-doku HTMS Chang o czym pisaliśmy na naszym portalu (link do tekstu).
Modernizacja i znaczenie dla Royal Thai Navy
Obie jednostki – HTMS Pattani (511) i HTMS Narathiwat (512) – weszły do służby w grudniu 2005 i kwietniu 2006 roku, a od tamtego czasu stanowią trzon tajskich sił patrolowych operujących w Zatoce Tajlandzkiej oraz na Morzu Andamańskim. Okręty zbudowano w chińskiej stoczni Hudong w Szanghaju zgodnie z wymaganiami Royal Thai Navy. Ich parametry – długość około 95,5 m, wyporność około 1 400 ton i zasięg rzędu 3 500 Mm przy prędkości ekonomicznej 15 węzłów – czynią z nich solidną bazę do przeprowadzenia tej modernizacji.
Po niemal dwóch dekadach eksploatacji modernizacja systemów bojowych i łączności jest konieczna, aby utrzymać przydatność OPV w zadaniach związanych z ochroną wód terytorialnych i wyłącznej strefy ekonomicznej, w tym zwalczaniem przestępczości morskiej, piractwa i przemytu, a także w działaniach realizowanych w ramach misji wielonarodowych.
Wdrożenie systemu CATIZ pozwoli zunifikować zarządzanie wszystkimi sensorami i efektorami, co w praktyce podniesie poziom świadomości sytuacyjnej i przyspieszy proces decyzyjny. Jak podkreśla producent, CATIZ daje możliwość integracji urządzeń różnych dostawców, co pozwala wprowadzić nowoczesne rozwiązania na kadłubach wyprodukowanych poza Europą. Zwiększa to zdolność współdziałania okrętów z jednostkami sojuszniczymi, a jednocześnie gwarantuje kompatybilność ze współczesnym lotnictwem morskim i sieciami łączności NATO.
Pozycja Navantii w regionie Azji Południowo-Wschodniej
Nowy kontrakt wzmacnia długofalową obecność Navantii w Azji Południowo-Wschodniej. Już wcześniej Hiszpanie uczestniczyli w budowie lotniskowca HTMS Chakri Naruebet, który do dziś pozostaje jednostką flagową Royal Thai Navy. Teraz, realizując równolegle dwa programy modernizacyjne – dla wspomnianych OPV typu Pattani oraz desantowca-doku HTMS Chang – hiszpański zakład stoczniowy umacnia swoją pozycję jako kluczowego partnera dla Królewskiej Marynarki Wojennej Tajlandii.
Tym samym Royal Thai Navy wchodzi w etap stopniowej wymiany i modernizacji tajskich Sił Morskich, odchodząc od wcześniejszej dominacji wyposażenia produkcji chińskiej na rzecz zachodnich rozwiązań. Jest to krok nie tylko technologiczny, ale również strategiczny – zwiększający możliwości integracji z flotami sojuszniczymi i zapewniający lepsze wsparcie serwisowe w perspektywie kolejnych dekad.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika

PGZ Stocznia Wojenna podpisała z James Fisher and Sons PLC (JFD) umowę na dostawę i integrację zaawansowanego systemu nurkowania saturacyjnego i ratownictwa okrętów podwodnych dla budowanego okrętu ratowniczego pk. Ratownik.
W artykule
Umowa PGZ Stoczni Wojennej z JFD
Kontrakt obejmuje dostawę i integrację klasyfikowanego kompleksu komór hiperbarycznych wraz z systemem podtrzymywania życia. Ratownik zostanie w pełni dostosowany do współpracy z NATO Submarine Rescue System (NSRS) – rozwiązania zarządzanego przez JFD od 2015 roku w imieniu marynarek wojennych Wielkiej Brytanii, Francji i Norwegii.

Fot. JFD Brytyjska firma przygotowała w 2019 roku studium przedprojektowe oraz ocenę wykonalności integracji systemu. W trakcie budowy wykorzysta doświadczenie zdobyte przy realizacji systemów nurkowania saturacyjnego stosowanych przez państwa NATO.
Rola JFD i PGZ Stoczni Wojennej
Rob Hales, szef działu obronnego James Fisher, podkreślił, że współpraca z polską stocznią umożliwi połączenie jej kompetencji w budowie okrętów z wiedzą JFD w zakresie ratownictwa podwodnego i systemów hiperbarycznych. Jego zdaniem projekt wzmocni polskie możliwości operacyjne, w tym ochronę infrastruktury podmorskiej.
Prezes PGZ Stoczni Wojennej, Marcin Ryngwelski, zwrócił uwagę, że Ratownik zapewni Marynarce Wojennej RP zdolności niezbędne do prowadzenia działań ratowniczych na Bałtyku oraz zabezpieczania instalacji podwodnych. Podkreślił również znaczenie współpracy z JFD dla zachowania interoperacyjności zgodnej ze standardami NATO.
Wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Jan Grabowski, wskazał, że podpisanie kontraktu dotyczy systemu o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa załóg i prowadzenia operacji na morzu.
Ratownik – polskie zdolności ratownictwa podwodnego i znaczenie umowy
Okręt będzie jedną z największych jednostek w historii polskiego ratownictwa morskiego. Przy długości 96 metrów i wyporności 6500 ton zapewni możliwość ratowania załóg okrętów podwodnych oraz prowadzenia działań związanych z ochroną podmorskiej infrastruktury energetycznej.
Przekazanie okrętu Marynarce Wojennej RP przewidziane jest na koniec 2029 roku.
Integracja systemu JFD stanowi kolejny etap rozbudowy krajowego potencjału w zakresie działań na dużych głębokościach. Zapewni to prowadzenie operacji ratowniczych zgodnych ze standardami sojuszniczymi oraz zwiększy bezpieczeństwo przyszłych okrętów podwodnych i infrastruktury podmorskiej, która ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania naszego państwa.
Zródło: PGZ Stocznia Wojenna











