Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

W tym roku motorowodniacy i żeglarze już od 26 kwietnia będą mogli korzystać z nawodnych stacji tankowania ORLEN na Mazurach, nad Zalewem Zegrzyńskim oraz nad morzem – w Gdyni i Pucku. Oprócz paliwa, w większości stacji będzie można kupić produkty spożywcze, a w niektórych skorzystać z nowej oferty gastronomicznej. W trosce o środowisko, każdy nadwodny punkt tankowania został wyposażony w rozwiązania techniczne zapobiegające m.in. rozlaniu paliwa do wody.
Nawodne stacje paliw ORLENU już od 22 lat służą wielbicielom żeglarstwa i sportów motorowodnych. Dzięki nim klienci mogą wygodnie tankować bezpośrednio z dystrybutora, co eliminuje uciążliwe korzystanie z kanistrów.
Oprócz możliwości zatankowania łodzi, na niektórych sezonowych stacjach można również zrobić zakupy z oferty znanej z tradycyjnych stacji ORLEN. W Giżycku na żeglarzy będzie czekać nowość – pierwsza w Polsce nawodna stacja w formacie Stop.Cafe 2.0 Mikro Premium – m.in. z hot-dogami, zapiekankami, kawą, herbatą i słodkimi przekąskami.
Korzystając ze stacji nawodnych, klienci mogą płacić zarówno gotówką, jak i za pomocą kart płatniczych i aplikacji mobilnej ORLEN Pay. Na stacjach akceptowane są również programy flotowe ORLEN i program lojalnościowy VITAY.
Nawodne stacje paliw ORLENU zostały zaprojektowane i wybudowane ze szczególną troską o ochronę środowiska naturalnego. Dzięki zastosowanej technologii całodobowego systemu zdalnego pomiaru i wykrywania wycieków, obiekty te są całkowicie bezpieczne zarówno dla gruntów, jak i wód.
Czytaj również o uruchomieniu nawodnych stacji paliw
Specjalne przeciwrozlewowe rękawy sorpcyjne zabezpieczają przed możliwym rozlewem paliwa i niekontrolowanym wyciekiem podczas tankowania, natomiast hermetyczny system odsysania par zapobiega wydostaniu się oparów paliwa do atmosfery. Sezonowe stacje paliw posiadają też niezbędne środki potrzebne do neutralizacji ewentualnych wycieków.
Nawodne stacje ORLEN dostępne są w siedmiu lokalizacjach:
Stacje paliw ORLEN to obecnie nie tylko punkty tankowania aut, ale również miejsca odpoczynku, które dają możliwość zjedzenia zdrowego posiłku. Dlatego ORLEN konsekwentnie rozszerza zakres dostępnej infrastruktury i usług przyjaznych dla podróżujących różnymi środkami lokomocji. Stacje paliw ORLEN są przyjazne rowerzystom, a dzięki dużym parkingom, które są w większości monitorowane, pozwalają na pozostawienie samochodu i rozpoczęcie wycieczek na jednośladach.
Przed wyruszeniem w rowerową trasę na stacjach paliw można zakupić podstawowe akcesoria rowerowe, takie jak: bidony, latarki lub kłódki. Większość stacji jest wyposażona w stojaki dla rowerów oraz kompresory. Przed wyruszeniem w trasę klienci mogą skorzystać z bogatej oferty gastronomicznej, w tym z napojów izotonicznych przeznaczonych dla aktywnych. Udogodnienia, z których mogą skorzystać rowerzyści, mają na celu propagowanie zdrowego stylu życia i aktywnych form spędzania wolnego czasu.
Źródło: Grupa ORLEN


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.