Nielegalne korzystanie z internetu na okręcie US Navy USS Manchester. Śledztwo i konsekwencje dla załogi
Opublikowane:
9 września, 2024
Portal gCaptain ujawnia szokujący incydent na pokładzie okrętu wojennego US Navy. W wyniku śledztwa wykazano, że starsi dowódcy na USS Manchester potajemnie zainstalowali komercyjny internet satelitarny Starlink, omijając oficjalne procedury. Pod przywództwem Command Senior Chief Grisela Marrero, oficerowie wykorzystywali tę sieć do prywatnych celów, co stwarzało poważne zagrożenie dla zadań operacyjnych jednostki.
Command Senior Chief US Navy przyłapana na nielegalnym używaniu Starlink – internet satelitarny na pokładzie USS Manchester
Podczas misji załoga była ograniczona w dostępie do internetu, co jest standardową procedurą bezpieczeństwa. Jednak 16 dowódców na pokładzie okrętu Manchester postanowiło obejść te restrykcje. Zainstalowali niezabezpieczoną antenę Starlink i uruchomili sieć o prowokacyjnej nazwie „STINKY”, umożliwiając sobie m.in. streamowanie filmów oraz śledzenie wyników sportowych. W tym samym czasie reszta załogi miała jedynie minimalną łączność.
Amerykańska US Navy korzysta z własnych, bezpiecznych systemów Starshield, które zapewniają ochronę przed wykryciem przez wrogie siły. Zamiast jednak wykorzystać oficjalny sprzęt, dowódcy przywiązali komercyjną antenę Starlink do palety na pokładzie. Tego typu rozwiązanie nie spełniało standardów bezpieczeństwa i naraziło załogę na potencjalne niebezpieczeństwo.
Marrero, będąca główną inicjatorką procederu, wielokrotnie okłamywała swoich przełożonych na temat istnienia i funkcjonowania nieautoryzowanej instalacji. Fałszowała również dokumentację dotyczącą jej użytkowania. Sprawa wyszła na jaw dopiero w sierpniu 2023 roku, gdy cywilny wykonawca zauważył nietypową antenę. Po miesiącach zaprzeczeń, Marrero ostatecznie przyznała się do winy i została zdegradowana do stopnia E-7 po procesie sądowym.
„Jestem wstrząśnięty tym, jak lekko potraktowano tę sprawę” – powiedział gCaptain jeden z oficerów floty, pracujący na okrętach typu LCS. „Marrero narażała bezpieczeństwo operacyjne całego okrętu, a jej kara to jedynie degradacja.”
Śledztwo US Navy wykazało, że w procederze uczestniczyło 16 oficerów, którzy wzięli udział w zakupie i ukryciu anteny. Sytuację określono mianem „przestępczego spisku”, który zagrażał życiu załogi. Większość zamieszanych osób otrzymała kary dyscyplinarne.
Ten incydent przypomina, jak wielkie znaczenie ma odpowiedzialność dowódców za bezpieczeństwo zarówno technologiczne, jak i operacyjne na pokładzie jednostek wojskowych. Czynności Marrero, mimo jej doświadczenia i wykształcenia, podważyły zaufanie pokładane w niej jako liderce.
To wydarzenie pokazuje, jak nieodpowiednie decyzje mogą zagrozić nie tylko bezpieczeństwu marynarzy, ale także integralności operacyjnej okrętów Marynarki Wojennej USA.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.