Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Bezzałogowce ma dostarczyć kontrolowana przez koncern Saab szwajcarsko-szwedzka firma UMS Skeldar. Chodzi o bezzałogowe statki latające pionowego startu i lądowania UAV V-200.
Według niemieckich mediów, umowa w tej sprawie została podpisana 3 sierpnia. Zamawiającym jest niemiecka agencja ds. zamówień publicznych BAAINBw.
System zawierający dwa bezzałogowe wiropłaty V-200 ma zostać dostarczony niemieckie marynarce wojennej w grudniu przyszłego roku. Z informacji podawanych przez zagraniczne media wynika, że drony trafią na wyposażenie jednej z korwet rakietowych typu Brunszwik (K-130).
Media zaznaczają, że umowa nie ma charakteru ostatecznego i nie stanowi wyrazu finalnej decyzji niemieckiej marynarki o wyborze V-200.
Zobacz też: TKMS wraca do gry o miliardowe zamówienie na nowe fregaty.
Na początku 2018 roku niemiecka marynarka wojenna zamówiła trzy bezzałogowe samoloty Puma. Ich producentem jest amerykańska firma AeroVironment.
Bezzałogowy Skeldar V-200 ma 4 m długości, 1,2 m szerokości i 1,3 m szerokości. Jego maksymalna masa startowa wynosi 235 kg. Statek może przenosić ładunki o masie do 40 kg i latać na wysokości 2,4 tys. m. V-200 osiąga prędkość do 150 km/h i może realizować operacje w promieniu do 100 km od punktu startowego. Akumulatory, w które wyposażony jest bezzałogowiec, umożliwiają ciągłą pracę przez sześć godziny.
Podpis: am
Marynarka wojenna – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.

W Dowództwie Operacyjnym RSZ odbyło się posiedzenie Rady Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, któremu przewodniczył gen. broni Maciej Klisz. W obradach uczestniczył również dowódca Centrum Operacji Morskich – dowódca Komponentu Morskiego, wiceadmirał Krzysztof Jaworski.
W artykule
Każda akcja SAR to działanie prowadzone pod presją czasu i w wymagających warunkach, dlatego sprawność całego systemu ratowniczego musi być stale doskonalona niezależnie od skali poszczególnych interwencji.
Podkreślono, że skuteczność działań ratowniczych wynika ze współdziałania wielu służb oraz ciągłego doskonalenia procedur operacyjnych na morzu.
Rada SAR pełni funkcję doradczą wobec ministra odpowiedzialnego za gospodarkę morską i opiniuje rozwiązania dotyczące ratownictwa, zwalczania zagrożeń oraz ochrony środowiska morskiego. W jej skład wchodzą przedstawiciele Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, służby zdrowia oraz instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na polskich wodach.
To gremium stanowi forum wymiany doświadczeń między praktykami a administracją, co pozwala utrzymywać spójność krajowego systemu SAR i wzmacnia jego gotowość operacyjną.
Jednym z głównych tematów posiedzenia były wnioski z ogólnokrajowych ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25, organizowanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji i poświęconych zwalczaniu zanieczyszczeń na morzu. Podczas obrad omówiono przebieg działań, skuteczność współpracy między służbami oraz obszary wymagające dopracowania. Dyskusja stała się punktem wyjścia do szerszej oceny wyzwań ratownictwa morskiego i funkcjonowania krajowego systemu SAR.
Dużą część dyskusji poświęcono też zmianom przepisów związanych z ochroną przeciwpożarową na morskich wodach wewnętrznych. Wskazano na potrzebę ujednolicenia interpretacji obowiązujących regulacji oraz dopasowania ich do warunków operacyjnych na Bałtyku.
Rada omówiła także rosnące znaczenie bezzałogowych statków powietrznych w działaniach SAR. Podkreślono, że ich wykorzystanie pozwala szybciej dotrzeć do rejonu zdarzenia, poszerzyć obszar prowadzenia poszukiwań oraz uzyskać dokładniejsze rozpoznanie sytuacji. Wskazano, że BSP stają się stałym elementem wyposażenia służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na morzu i w najbliższych latach ich rola będzie systematycznie rosła.
Od stycznia jednostki Służby SAR przeprowadziły 415 akcji ratowniczych, w tym 170 interwencji ratujących życie, 25 ewakuacji medycznych oraz 10 działań związanych ze zwalczaniem rozlewów substancji ropopochodnych. Równolegle Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, działając pod kontrolą COM-DKM, zrealizowała 20 operacji poszukiwawczo-ratowniczych z udziałem śmigłowców.
Zestawienie tegorocznych danych po raz kolejny potwierdza, że system SAR funkcjonuje nieprzerwanie i wymaga stałej dbałości, ponieważ jego skuteczność bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo ludzi na morzu.
Posiedzenie potwierdziło, że bezpieczeństwo na morzu jest wspólną odpowiedzialnością Marynarki Wojennej, służb cywilnych i administracji państwowej. Rada SAR pozostaje forum, na którym podejmowane są decyzje wpływające bezpośrednio na poziom ochrony polskich wód, żeglugi oraz infrastruktury.
Źródło: COM-DKM