Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Japońska spółka żeglugowa Nissen Kaiun z Imabari została udziałowcem holenderskiej firmy Econowind, rozwijającej system VentoFoil wspomagający napęd statków energią wiatru. Porozumienie potwierdza rosnące zainteresowanie armatorów rozwiązaniami, które realnie ograniczają zużycie paliwa i emisje w żegludze.
W artykule
Według przedstawiciela spółki Nissen Kaiun decyzja o zaangażowaniu kapitałowym wynikała z wysokiego poziomu dojrzałości technologicznej rozwiązania oferowanego przez Holendrów oraz jego praktycznego zastosowania na różnych typach jednostek. Armator rozważa instalację wielkogabarytowych urządzeń typu VentoFoil na wybranych statkach ze swojej floty.
Jak zaznaczają przedstawiciele japońskiej firmy, Econowind oferuje technologię, która działa w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych i jednocześnie nie stwarza trudności dla załóg. Z punktu widzenia armatora ma to szczególne znaczenie. Redukcja zużycia paliwa i emisji gazów cieplarnianych pozostaje dziś kluczowym kierunkiem rozwoju floty w Japonii.
System VentoFoil to rozwijana przez Econowind technologia wspomagająca napęd jednostek morskich przy wykorzystaniu energii wiatru. Składa się z profilu aerodynamicznego o kształcie skrzydła oraz układu kontroli przepływu powietrza w warstwie przyściennej, wykorzystującego podciśnienie.
Urządzenia tego typu mogą być instalowane zarówno na nowych statkach, jak i montowane na jednostkach już eksploatowanych. Dotychczas sprzedano już ponad 130 zestawów VentoFoil dla operatorów żeglugi bliskiego i dalekiego zasięgu, w różnych segmentach rynku.
Według danych producenta, zastosowanie dwóch systemów VentoFoil pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 10 procent, w zależności od trasy i warunków pogodowych.
Partnerstwo z Nissen Kaiun umożliwi nam rozwój większych urządzeń przeznaczonych dla jednostek oceanicznych oraz stworzenie bazy produkcyjnej w Azji. Armator ten posiada silną pozycję na rynku japońskim i azjatyckim, co może znacząco przyspieszyć dalszą ekspansję technologii VentoFoil.
Daan Koornneef, Prezes Zarządu Econowind
Rozwiązania wspomagające napęd statków przy użyciu energii wiatru zyskują na znaczeniu w związku z zaostrzającymi się regulacjami w zakresie emisji gazów cieplarnianych. Technologia VentoFoil może być stosowana niezależnie od rodzaju silnika głównego i stosowanego paliwa.
Systemy te nie zastępują głównego napędu, lecz zapewniają wymierne zmniejszenie zużycia paliwa, szczególnie na trasach z korzystnym wiatrem bocznym lub tylnym. Tym samym są zgodne z polityką dekarbonizacji i umożliwiają stopniową transformację energetyczną w żegludze.
Źródło: Econowind/MD

Budowa bazy operacyjno-serwisowej w Ustce to jedno z najważniejszych przedsięwzięć związanych z morską energetyką wiatrową w Polsce. Inwestor – PGE Baltica oraz generalny wykonawca, firma DORACO – podkreślają szerokie wykorzystanie krajowych zasobów i lokalnych kompetencji.
W artykule
W projekt angażują się przedsiębiorstwa z Pomorza i Kaszub oraz firm z Wielkopolski i Zachodniego Pomorza. Uczestniczą w nim podmioty reprezentujące projektowanie, budownictwo lądowe i hydrotechniczne, geotechnikę oraz specjalistyczne instalacje.
Nasza inwestycja jest przykładem zaangażowania krajowych firm w budowę nowoczesnej infrastruktury portowej niezbędnej dla obsługi morskich elektrowni wiatrowych. Polski wkład widoczny jest od etapu przygotowawczego aż po budowę. Jego zdaniem długoterminowe funkcjonowanie bazy stworzy lokalny ekosystem dostawców oraz zwiększy aktywność gospodarczą miasta i regionu.
Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica.
Głównym projektantem bazy jest pracownia Bedra Cichosz Architekci z Gdańska, część hydrotechniczna powstaje pod kierunkiem gdyńskiego Wuprohydu. Prace geotechniczne i fundamentowanie prowadzi gdańskie konsorcjum Stabilizator–Solitech.
W budowę bazy operacyjno-serwisowej włączają się firmy, które mają doświadczenie w realizacjach na terenie Ustki. Spółka Krężel z Kobylnicy odpowiada za roboty terenowe i nawierzchniowe. Wcześniej zasłynęła modernizacją promenady oraz projektami infrastrukturalnymi w pasie nadmorskim.
Czytaj też: Budowa bazy PGE Baltica w Ustce wkroczyła w kolejną fazę
Prace instalacyjne prowadzi El Professional z Kębłowa pod Wejherowem. W zakresie hydrotechniki DORACO współpracuje z kołobrzeską firmą Czerwony Szkwał Maritime Works, która realizuje zadania podwodne i portowe.
Sławomir Łapiński, Dyrektor Kontraktu w DORACO, podkreśla, że celem wykonawcy jest jak najszersze oparcie inwestycji na krajowych zasobach:
Dążymy do tego, by w tej inwestycji dominowały polskie rozwiązania. Konsekwentne stawianie na local content wzmacnia krajowych wykonawców oraz wpisuje się w kierunki wyznaczane przez administrację państwową. Od początku projektu korzystamy również z usług lokalnych firm – od operatorów sprzętu po transport, hotelarstwo i zaplecze gastronomiczne.
Inwestycja w Ustce pokazuje, że rozwój morskiej energetyki wiatrowej może realnie wzmacniać lokalną gospodarkę. Wykonawcy z regionu i sąsiednich województw zyskują dostęp do nowych technologii, doświadczeń i standardów pracy charakterystycznych dla sektora offshore. Dla wielu firm udział w projekcie to szansa na rozwój kompetencji, które otworzą im drogę do kolejnych kontraktów.
Prace w Porcie Ustka przebiegają zgodnie z harmonogramem. Zakończono fundamenty pod budynek socjalno-biurowy oraz część magazynową. Kończą się prace nad konstrukcjami żelbetowymi parteru, rozpoczęto montaż płyt stropowych oraz betonowanie pierwszej sekcji stropu nad poziomem 0.
Czytaj więcej: Zawody Przyszłości – Meteorolog morski
W hali magazynowej na prefabrykowanych słupach ustawiono dźwigary strunobetonowe zamykające konstrukcję. Kontynuowane są roboty przy placach manewrowych, obejmujące wykonanie sieci wodociągowych, sanitarnych, elektrycznych i teletechnicznych. Teren przygotowywany jest pod przyszłe nawierzchnie z płyt betonowych zbrojonych włóknami stalowymi.
xNa nabrzeżu zrealizowano ściankę szczelną kotwioną mikropalami, zwieńczoną stalowym kleszczem. Po sprężeniu mikropali wykonano zasypy oraz platformy pod pale żelbetowe wzdłuż nabrzeża. Trwają prace przygotowawcze do budowy elementów żelbetowych w części hydrotechnicznej. Z usteckiej bazy operacyjno-serwisowej będzie w przyszłości obsługiwana morska farma wiatrowa Baltica 2 tworzona wspólnie przez PGE i Ørsted.