Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Norwegia, angażując się w kluczowe działania wspierające Ukrainę, uruchamia zaawansowany program szkoleniowy dla ukraińskiej piechoty morskiej i przekazuje specjalistyczny sprzęt, podkreślając międzynarodowe zaangażowanie we wzmacnianiu potencjału obronnego Ukrainy na morzu.
Inicjatywa ta, realizowana we współpracy z Wielką Brytanią, jest częścią szerszej koalicji morskiej, mającej na celu wsparcie Ukrainy zarówno w krótkim, jak i długim okresie, co świadczy o globalnym zobowiązaniu do budowania trwałej zdolności morskiej Ukrainy w obliczu rosnących wyzwań bezpieczeństwa.
Minister obrony Norwegii, Bjørn Arild Gram, podczas spotkania w Brukseli, podkreślił, że Norwegia, dysponując światowej klasy ekspertyzą, jest w stanie znacząco przyczynić się do wzmacniania zdolności obronnych Ukrainy. Zaznaczył również, że dotychczasowa współpraca szkoleniowa z ukraińskimi żołnierzami piechoty morskiej zaowocowała budowaniem mocnych relacji, które będą kontynuowane w ramach nowo ustanowionego programu szkoleniowego.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/nowa-era-obrony-morskiej-amerykanski-projekt-dronow-morskich-usv/
Szkolenie, które rozpocznie się tej wiosny w Holandii, ma trwać około roku i obejmować będzie operacje na małych łodziach, z naciskiem na rozwijanie specjalistycznych umiejętności niezbędnych do skutecznej obrony morskiej. W tych szkoleniach będą również brały udział kraje sojusznicze, co podkreśla międzynarodowy charakter wsparcia dla Ukrainy. Norwegia, obok przekazania wiedzy i umiejętności, zobowiązała się również do dostarczenia sprzętu o wartości około 60 milionów koron norweskich, w tym łodzi pontonowych, które zwiększą zdolności operacyjne Ukrainy.
Spotkanie ministrów obrony NATO w Brukseli, w którym uczestniczył Gram, było również okazją do dyskusji na temat długoterminowego wsparcia dla Ukrainy. Sekretarz generalny Jens Stoltenberg zwrócił uwagę na znaczenie zwiększenia produkcji amunicji i zdolności sojuszu do długofalowego wsparcia Ukrainy.
Autor: Mariusz Dasiewicz


Budowa lądowej części Programu FSRU przekroczyła półmetek. Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn, realizowany przez GAZ-SYSTEM ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy, wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski i umożliwi przesył gazu z planowanego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej do centralnej części kraju.
W artykule
Na lądzie trwają zaawansowane roboty budowlane przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn o długości około 250 kilometrów. Inwestycja składa się z trzech odcinków: Kolnik–Gdańsk (34 km), Gardeja–Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn–Gardeja (128 km).
Za nami niecały rok budowy gazociągów, które połączą terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej z centrum Polski. Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. To strategiczne przedsięwzięcie na rzecz dywersyfikacji dostaw gazu, w 90 procentach wykonywane przez polskie firmy.
Robert Parafianowicz, dyrektor oddziału GAZ-SYSTEM w Gdańsku
W ramach części lądowej Programu FSRU do polskich przedsiębiorstw trafiły zamówienia na dostawy i usługi o wartości blisko 1,8 mld złotych.
Program FSRU to jeden z kluczowych elementów infrastruktury, który zwiększy możliwości importowe gazu ziemnego do Polski. Po uruchomieniu terminala regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej oraz połączeniu go z gazociągiem Gdańsk–Gustorzyn powstanie nowy punkt wejścia surowca do krajowego systemu przesyłowego.
🔗 Czytaj więcej: Rekordowy przewiert pod Wisłą na trasie gazociągu Gardeja–Kolnik
Dzięki tej inwestycji Polska uzyska dodatkowe źródło zasilania, które – obok Baltic Pipe i terminala LNG w Świnoujściu – umożliwi pełne uniezależnienie dostaw od kierunku wschodniego.
Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn osiągnął półmetek realizacji. Zakończono już połowę robót liniowych, trwa rozwożenie i układanie rur, prace spawalnicze oraz ziemne. W 2025 roku na odcinku Gustorzyn–Gardeja rozpocznie się proces zwracania nieruchomości właścicielom.
Zakończenie budowy planowane jest na IV kwartał 2026 roku. Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm z grupy ROMGOS z Jarocina, które ma wieloletnie doświadczenie w realizacji inwestycji przesyłowych dla GAZ-SYSTEM.
Budowa gazociągu to przedsięwzięcie wymagające dużych kompetencji technicznych i zdolności reagowania na zmieniające się warunki w terenie. Dzięki profesjonalizmowi zespołów i doświadczeniu wykonawcy inwestycja przebiega sprawnie i bez zakłóceń.
Mirosław Papież, kierownik projektu budowy gazociągu Gustorzyn–Gardeja
W ramach części lądowej Programu FSRU powstaje piętnaście obiektów naziemnych, w tym dwa o strategicznym znaczeniu dla krajowego systemu przesyłowego. W Gdańsku, na terenie Górek Zachodnich, budowany jest jeden z największych węzłów gazowych w Polsce, który umożliwi bezpieczne wprowadzenie gazu z terminala FSRU do krajowej sieci.
Zastosowane technologie i systemy nadzoru spełniają najwyższe standardy inżynieryjne i środowiskowe, a proces realizacji inwestycji odbywa się zgodnie z uzyskanymi decyzjami administracyjnymi i harmonogramem zatwierdzonym przez inwestora.
🔗 Czytaj też: Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej
Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn to strategiczny element programu dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. W połączeniu z planowanym terminalem FSRU w Zatoce Gdańskiej stworzy nowy filar bezpieczeństwa energetycznego kraju i umożliwi dalszy rozwój infrastruktury przesyłowej na północy.
Budowa tej inwestycji, realizowana w większości przez polskie przedsiębiorstwa, stanowi przykład skutecznego wykorzystania środków Krajowego Planu Odbudowy w sektorze energetycznym.
Żródło: GAZ-SYSTEM