Nowa pogłębiarka URSA dla Urzędu Morskiego w Gdyni
Opublikowane:
22 września, 2023
Fot. Pogłębiarka URSA/Urząd Morski w Gdyni
19 września stał się przełomowy dla Urzędu Morskiego w Gdyni: pogłębiarka URSA została oficjalnie zwodowana i przygotowuje się do służby. Jej głównym zadaniem będzie obsługa nowej, ponad dwudziestokilometrowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Powstanie tej jednostki jest częścią wieloletniego programu, a jej dodatkowe przeznaczenie to utrzymanie torów podejściowych do portów morskich aż do głębokości 18 metrów.
Administracja morska niebawem zyska nowoczesną, specjalistyczną jednostkę, która w wydatny sposób ułatwi utrzymywanie założonych parametrów torów wodnych, prowadzących do portów. Wprowadzenie do eksploatacji własnej pogłębiarki pozwoli na dokonanie oszczędności w zakresie prac czerpalnych, a także przyspieszy ich wykonywanie, szczególnie tam, gdzie wymagane będą pilne podczyszczenia.
Marek Gróbarczyk, Wiceminister Infrastruktury
W tym projekcie kluczowe znaczenie miał moment, kiedy jednostka zaczęła dumnie unosić się na wodzie, stając się tym samym pełnoprawnym statkiem. W marcu 2022 roku sfinalizowano umowę na jej budowę, która obejmowała nie tylko jej zaprojektowanie, ale również wyposażenie oraz dostarczenie gotowej pogłębiarki. Łączny koszt inwestycji wyniósł 116,5 mln zł.
Ostatnie dni października 2022 przyniosły uroczyste położenie stępki, a dzisiaj, z dumą przedstawiamy pogłębiarkę o imieniu URSA. Jej gotowość przekracza 70%, a pełne włączenie do naszej morskiej armady planowane jest przed końcem I kwartału 2024.
Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, Wiesław Piotrzkowski
Nad realizacją tego oszałamiającego projektu czuwa fińska stocznia Tyovene Oy, która przy wsparciu holenderskich partnerów pragnie osiągnąć perfekcję w każdym szczególe.
W ramach umowy zapewniony będzie też system rurociągów refulacyjnych. Całość zostanie dostarczona z kontenerami transportowymi oraz specjalistycznym systemem do precyzyjnego łączenia z wyładowczą częścią pogłębiarki URSA.
Pogłębiarka URSA to majstersztyk, który nie pojawi się w żadnym standardowym katalogu w internecie. Jest to unikalne cudo inżynieryjne, stworzone na miarę dla specyficznego nabywcy, idealnie odzwierciedlające precyzyjne wymagania i spełniające najwyższe standardy. „URSA to nie tylko statek, to prawdziwe dzieło sztuki!”
Juha Granqvist, głowa stoczni Tyovene OY
Tworzenie nowego korytarza wodnego przez Mierzeję Wiślaną to zadanie podzielone na etapy. Dokładnie 17 września ubiegłego roku Mierzeja Wiślana stała się bogatsza o Kanał Żeglugowy, który otwarto wraz z przylegającymi obiektami oraz dodatkową wyspą na Zalewie Wiślanym. Następny krok, polegający na umocnieniu brzegów rzeki Elbląg, zbliża się do końca z postępem przekraczającym 90%. Szczególnym punktem tego etapu jest most obrotowy w Nowakowie, który został udostępniony publicznie w lipcu. Plan jest taki, aby wszystkie prace z tego segmentu zakończyć do końca 2023 roku. Nie zapominajmy również o maju, kiedy zakończono trzeci etap, skupiający się na pogłębieniu tras żeglugowych na Zalewie oraz instalacji nowego oznakowania dla marynarzy.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.