Nowe wytycznych w obliczu zagrożeń na Morzu Czerwonym

Grupa pozarządowych stowarzyszeń żeglugowych przedstawiła zaktualizowane wytyczne dotyczące bezpieczeństwa żeglugi na południowym Morzu Czerwonym i w Zatoce Adeńskiej. Inicjatywa ta stanowi reakcję na serię ataków na statki handlowe w rejonie Jemenu, za które odpowiedzialni są rebelianci Huti, wspierani przez Iran.
Organizacje takie jak BIMCO, Cruise Lines International Association (CLIA), International Chamber of Shipping (ICS) oraz inne, zjednoczyły siły, aby zaktualizować wytyczne. Celem nowych zaleceń jest wzmocnienie środków bezpieczeństwa na tych kluczowych szlakach żeglugowych, które w ostatnim czasie stały się obszarami zwiększonego ryzyka dla międzynarodowej żeglugi. Ataki te, jak twierdzą Huti, mają na celu statki powiązane z Izraelem, Stanami Zjednoczonymi oraz Wielką Brytanią, choć wiarygodność tych twierdzeń nie jest do końca prawdziwa.
W zaktualizowanych wytycznych bezpieczeństwa żeglugi na Morzu Czerwonym i w Zatoce Adeńskiej, nowe zalecenia zdecydowanie wskazują na potrzebę ciągłej gotowości i ostrożności. Podkreślają one szeroki wachlarz zagrożeń – od pocisków rakietowych i balistycznych, przez improwizowane urządzenia wybuchowe, wykorzystanie morskich dronów po piractwo morskie. Apeluje się o gruntowną ocenę ryzyka przed rozpoczęciem żeglugi w ten niebezpieczny region, co ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa na tych strategicznych, ale zarazem niebezpiecznych trasach.
Dodatkowo, operatorzy statków są zachęcani do ograniczenia dostępu do informacji, które mogłyby zostać wykorzystane przez siły Huti, zwłaszcza gdy statek zmierza do portów w Izraelu. Istotne jest również, aby właściciele i operatorzy regularnie oceniali ryzyko związane z własnymi jednostkami, planując trasy w sposób minimalizujący narażenie na potencjalne ataki.
Zaktualizowane wytyczne rekomendują właścicielom i operatorom statków rozważenie środków wzmacniających bezpieczeństwo jednostek, w tym stosowanie procedur Best Management Practices (BMP5), zalecając jednocześnie ostrożne podejście do zatrudniania uzbrojonych strażników, które mają na celu skuteczniejszą ochronę przed piractwem. Podkreślają tym samym, że przy podejmowaniu decyzji o ich angażowaniu należy szczególnie zwrócić uwagę na ryzyko niezamierzonej eskalacji konfliktu.
W obliczu dynamicznie zmieniającej się sytuacji geopolitycznej, zaktualizowane wytyczne mają odegrać kluczową rolę w zwiększaniu bezpieczeństwa żeglugi na południowym Morzu Czerwonym i w Zatoce Adeńskiej. Promowanie świadomości ryzyka oraz zachęcanie do proaktywnego zarządzania zagrożeniami są niezbędne dla ochrony międzynarodowej żeglugi i zapewnienia ciągłości globalnych łańcuchów dostaw. Takie podejście nie tylko wzmocni bezpieczeństwo na morzach, ale również przyczyni się do stabilności międzynarodowego handlu morskiego, który jest narażony na różnorodne wyzwania w obliczu rosnących napięć geopolitycznych.
Autor: Mariusz Dasiewicz

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











