Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Szczecińska firma Thesta, specjalizująca się w rozwiązaniach dla sektora obronnego, intensywnie pracuje nad nowym projektem skierowanym dla Marynarki Wojennej. W ramach realizowanego programu Homar-2, spółka ma za zadanie dostarczyć samodzielny, mobilny zestaw umożliwiający przeprowadzanie badań hydrograficznych.
W ostatnich dniach, Marcin Ryngwelski, prezes zarządu Thesta, przekazał wiadomość na portalu społecznościowym Linkedln o sukcesie firmy w przetargu, który został ogłoszony w październiku poprzedniego roku. Wynikiem tego triumfu jest to, że zestaw do badań hydrograficznych przygotowany przez Thesta trafi do Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego 3. Flotylli Okrętów. Sprzęt ten będzie wykorzystywany do precyzyjnych pomiarów na akwenach morskich.

Kluczowym elementem zestawu jest specjalnie zaprojektowana łódź pomiarowa Gliseris GS70 Cabin, wykonana z aluminium i wyposażona w silnik zaburtowy Mercury o mocy ok. 110 kW. Jednostka otrzyma również bramownicę do holowania sonaru bocznego i zestaw urządzeń nawigacyjnych marki Raymarine, w skład którego wchodzą multiwyświetlacz, radar nawigacyjny, echosonda z logiem, system pozycjonowania i łączności oraz kamera zewnętrzna. Całość zestawu dopełnia samochód transportowy Iveco Daily 55s18H 3.0 z napędem 4×4, wyposażony w żuraw hydrauliczny Fassi M20.A13.
Na pokładzie łodzi znajdą się nowoczesne urządzenia do badań hydrograficznych, takie jak echosonda wielowiązkowa Norbit B51, kompensator kołysania INS iXblue Hydrins Gen 4, odbiornik pozycji GNSS Septentrio AsteRX-U3 Marine, profilomierz prędkości dźwięku w wodzie SVP AML-3 oraz stacja robocza z oprogramowaniem Qinsy 9 do akwizycji danych i obsługi sprzętu hydrograficznego.

Zlecenie ma zostać zrealizowane do grudnia 2023 roku. Aktualnie Dywizjon Zabezpieczenia Hydrograficznego korzysta z łodzi pomiarowej Homar-1, która bazuje na kadłubie typu RHIB (sztywne podwodzie, pneumatyczne burty) z kabiną, wyprodukowanej przez spółkę Sportis na bazie modelu S-8500K. Do przeprowadzania badań hydrograficznych służy jej sonar boczny Klein 3900. Nowy zestaw od Thesta będzie jednak znacznie bardziej zaawansowany technologicznie.
Autor: Mariusz Dasiewicz


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.