27 marca 2023 r. miało miejsce uroczyste cięcie blach pod budowę drugiego promu Ro-Pax dla polskiego armatora Unity Line w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Jednostka będzie charakteryzować się nowoczesnymi i ekologicznymi rozwiązaniami, zgodnymi z restrykcyjnymi przepisami Międzynarodowej Organizacji Morskiej oraz Unii Europejskiej.
Będzie to drugi z trzech promów, które Gdańska Stocznia Remontowa SA wybuduje dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa oraz Polska Żegluga Morska. Pierwszy prom jest już w trakcie budowy, natomiast druga jednostka ma zostać oddana do użytku na przełomie 2024 i 2025 roku.
Wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski podkreśla, że budowa tych promów przyniesie wiele korzyści zarówno dla Gdańskiej Stoczni Remontowej, jak i dla polskich armatorów. Przedsięwzięcie to wpłynie na wzrost pozycji rynkowej polskiej branży promowej i stoczniowej oraz na wzmocnienie roli polskiego przemysłu jako dostawcy niskoemisyjnych i nowoczesnych jednostek pływających.
Promy Ro-Pax będą napędzane czterema silnikami LNG typu dual-fuel, co pozwoli na redukcję emisji CO2 o około jedną czwartą w porównaniu z obecnie stosowanymi rozwiązaniami w podobnych jednostkach. Ponadto, zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach.
Budowa promów Ro-Pax dla polskiego armatora to ważny krok dla polskiego przemysłu morskiego i ekologicznego transportu, co będzie miało pozytywny wpływ na całą branżę.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.